Iluminace 2011, 23(2):53-67
Slastná pokušení: Nickelodeony, zábavní parky a předvádění ženské sexuality
Překlad textu Lauren Rabinovitzové polemizuje s přístupem k dějinám médií uvedeném v předešlém článku. Zde se prolíná archeologický přístup s postupy nové filmové historie a na jejich spojnici se pak vyjevuje, jaký obraz ženy se rodí s modernitou a jak přesahuje do zobrazovací praxe technických obrazů. Text sleduje uspořádání levných kin a zábavních parků jako kulturních prostorů, jak tyto prostory vzbuzovaly divácké touhy, jak pomáhaly předvést ženské tělo jako podívanou a jaký význam ženám propůjčovaly. Studie se zabývá obdobím 1900-1915 ve Spojených státech amerických.
Klíčová slova: filmová věda a výzkum, filmová teorie, vývoj médií, filmová estetika, dějiny filmového představení, dějiny filmu, němá éra, ženy a film, ženy ve filmu, tělo ve filmu, sexualita a film, divácký voyeurismus
Temptations of Pleasure: Nickelodeons, Amusement Parks, and the Sights of Female Sexuality
The translation of Lauren Rabinovitz's text challenges the approach to media history presented in the previous article. Here, an archaeological approach is intertwined with the practices of the new film history, and together they reveal the image of women that is born with modernity and how it transcends into the representational practice of technical images. The text traces the instituting of budget cinemas and theme parks as cultural spaces, how these spaces aroused spectators' desires, how they helped to present the female body as spectacle, and what meaning they assigned to women. The study focuses on the period 1900-1915 in the United States.
Keywords: film science and research, film theory, evolution of media, film aesthetics, history of film performance, film history, silent era, women and film, women in film, the body in film, sexuality and film, spectator voyeurism
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.