Iluminace 2014, 26(4):31-55
"Nejsme HBO, jsme televize." Etnografická analýza skupinového psaní seriálu První republika
Studie o skupinovém psaní a hodnotových horizontech aktérů produkčního procesu seriálu První republika vychází z metodologie tzv. produkčních studií a etnografie kulturní produkce, zvláště pak z inspirace průkopnickou prací Georginy Bornové o produkční kultuře BBC. Na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s hlavními tvůrci autoři ukazují, jak a proč se původní scenáristická vize drsného realistického příběhu postupně proměnila v kompromisní veřejnoprávní verzi soap opery v historických kulisách, navazujících na úspěch seriálu Vyprávěj, za ním stojí tatáž produkční firma Dramedy a zčásti tentýž realizační team. Etnografické pozorování umožňuje reinterpretovat výsledný seriál jako index kondenzující v sobě stopy proměňujícího se institucionálního prostředí veřejnoprávní televize, zvláště pak nestandardizované dělby práce a neujasněného vztahu České televize k externím producentům.
Klíčová slova: seriál První republika, televizní seriály, scénář, televizní tvorba, tvůrčí skupiny, Česká televize, nezávislá produkce
"We are not HBO, We are Television". An Etnographic Analysis of the Group Writing of the Series The First Republic
The study of group writing and the value horizons of the actors involved in the production process of The First Republic draws on the methodology of production studies and the ethnography of cultural production, particularly inspired by Georgina Born's pioneering work on BBC production culture. Drawing on long-term participant observation and semi-structured interviews with the main creators, the authors show how and why the original scriptwriter's vision of a gritty realistic story was gradually transformed into a compromised public service version of a soap opera set against a historical backdrop, building on the success of the series Narrate, with the same production company, Dramedy, and partly the same production team behind it. Ethnographic observation makes it possible to reinterpret the resulting series as an index condensing traces of the changing institutional environment of public television, especially the non-standardised division of labour and the unclear relationship between Czech Television and external producers.
Keywords: serial First Republic, TV serials, script, television production, creative groups, Czech Television, independent production
Zveřejněno: 1. prosinec 2014 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.