Iluminace 2017, 29(3):65-86 | DOI: 10.58193/ilu.1531
Charting Post-Underground Nostalgia. Anachronistic Practices of the Post-Velvet Revolution Rock Scene
- Univerzita Palackého
Hudební scéna 90. let ve střední a východní Evropě byla často popisována jako tavící kotel různých žánrů, v němž se různí oficiální i neoficiální hudebníci ze socialistické éry mísili se všemi druhy současných západních impulsů. Nabízí se tak otázka: vedly všechny tyto nové vlivy nutně ke změně vkusu a očekávání publika nebo dokonce ke změně politiky hudebního průmyslu? Na rozdíl od populárního vyprávění o dynamické postsametové revoluci transformace kultury a společnosti nabízí tato esej kontrastní pohled na obzvláště anachronickou tendenci, která se rozvinula během transformace a jejímž hybatelem bylo konzervativní postundergroundové publikum, které toužilo mnohem méně po novosti než po kontinuitě a přežití kulturních a estetických vzorců normalizačního období. V návaznosti na případovou studii české alternativní rockové kapely Psí vojáci (Psí vojáci) a poukazující na několik paradoxů, které rámovaly a určovaly její hudební produkci a přijetí, je cílem eseje prozkoumat sociokulturní mechanismy, které jsou základem anachronického a nostalgického postoje, který podstatně formoval post-socialistickou hudební krajinu. Tím také vysvětluje roli publika, hudebního průmyslu a novinářů, jejichž postoj vedl ke stereotypnímu označení kapely jako „undergroundové legendy“, redukce, která byla jen zesílena obchodní strategií předního labelu kapely, Indies Records. Vycházejíc ze sociologického přístupu ke studiu rockové hudby a hudebního průmyslu, tato studie odhaluje rozporuplnou povahu mýtu o antikomercialismu alternativní hudební kultury.
Klíčová slova: politika hudebního průmyslu, hudební scéna, postundergroundové publikum, rocková kudba
The 1990s music scene in East-Central Europe has often been described as a melting pot of various genres wherein different official and unofficial musicians from the socialist era merged with all kinds of contemporary Western impulses. This begs the question: did all those new influences necessarily lead to a change of taste and expectations among audiences or even to a change in the music industry's policies? In contrast to the popular narrative of the dynamic post-Velvet Revolution transformation of culture and society, this essay offers a contrasting view of a particularly anachronistic tendency that unfolded during the transition, the mover of which was a conservative post-underground audience that longed much less for novelty than for continuity and survival of the cultural and aesthetic patterns of the normalization period. Following a case study of the Czech alternative rock band Psí vojáci (Dog Soldiers) and pointing out several paradoxes that framed and determined its musical production and reception, the goal of the essay is to examine the socio-cultural mechanisms underlying the anachronistic and nostalgic stance that substantially shaped the post-socialist musical landscape. In doing so, it also explains the role of the audience, the music industry, and journalists whose attitude led to a stereotypical branding of the band as an 'underground legend,' a reduction that was only intensified by the business strategy of the band's leading label, Indies Records. Drawing on the sociological approach to rock music and music industry studies, this study exposes the contradictory nature of the anti-commercialism myth of alternative music culture.
Keywords: music industry politics, music scene, post-underground audience, rock music
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Ladislav Holý, The Little Czech and The Great Czech Nation: National Identity and the Post-communist Social Transformation (Cambridge: Cambridge University Press, 1996).
- Ondřej Bezr et al., 'Filip Topol (rozhovor s Filipem Topolem)', Rock & Pop, vol. 6, no. 26 (1995), p. XI.
- Paul Du Gay (ed.), Production of Culture / Cultures of Production (London: Sage / The Open University, 1997).
- Georgina Born, 'Music and the Materialization of Identities', Journal of Material Culture, vol. 16, no. 4 (2011), p. 377.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paul Du Gay, Stuart Hall, Linda Janes, Hugh Mackay, Keith Negus (eds.), Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman (London: Sage/Open University, 1997).
- Ben Fine, The World of Consumption: The Material and Cultural Revisited (London and New York: Routledge, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Stephen Graham, Nigel Thrift, 'Out of Order: Understanding Repair and Maintenance', Theory, Culture & Society, vol. 24, no. 3 (2007), pp. 1-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Keith Negus, Music Genres and Corporate Cultures (London and New York, Routledge, 1999).
- Lee Marshall (ed.), The International Recording Industries (Oxfordshire: Routledge 2012).
Přejít k původnímu zdroji...
- Josef Alan (ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989 (Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001).
- Miroslav Vaněk, Byl to jenom rock'n'roll?: hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989 (Praha: Academia, 2010).
- M. Clayton et al. (eds.), The Cultural Study of Music (London: Routledge, 2003).
- Ivan Hartman, 'Jak Topol potkal věčnost (rozhovor s Filipem Topolem)', Rock & Pop, vol. 1, no. 5 (1990), p. 6.
- Jaroslav Riedel (ed.), Národ Psích vojáků (Praha: Maťa, 1999).
- Josef Novák, 'Psí vojáci', Vokno, vol. 5, no. 10 (1986), p. 39.
- Jonathan Bolton, Worlds of Dissent: Charter 77, The Plastic People of the Universe, and Czech Culture under Communism (Cambridge: Harvard University Press, 2012).
Přejít k původnímu zdroji...
- Lars Berggren, 'Mothers, Plastic people and Václav Havel', in Björn Horgby, Fredrik Nilsson (eds.), Rockin' the Borders: Rock Music and Social, Cultural and Political Change (Newcastle: Cambridge Scholars, 2010), pp. 49-66.
- Martin Machovec, 'Czech Underground Musicians in Search of Art Innovation', East Central Europe, vol. 38, no. 2-3 (2011), pp. 221-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ivan Martin Jirous, 'Report on the Third Czech Music Revival', in Laura J. Hoptman, Tomáš Pospiszyl (eds.), Primary Documents: Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s, trans. Erik Dluhosch (New York: MOMA, 2002), p. 64.
- Ivan Martin Jirous, 'Psí vojáci', in Magorův zápisník (Praha: Torst, 1997), p. 234.
- Jan Cholínský, 'Stojíme u zdi. K českému hudebnímu undergroundu 80. let', Paměť a dějiny, vol. 9, no. 1 (2015), p. 81.
- Jolanta Pekacz, 'Did Rock Smash the Wall? The Role of Rock in Political Transition', Popular Music, vol. 13, no. 1 (1994), p. 44.
Přejít k původnímu zdroji...
- Milan Ležák, 'Připadám si jako ementál (rozhovor s Filipem Topolem)', Melodie, vol. 10, no. 30 (1992), p. 12.
- Mikoláš Chadima, Alternativa. Svědectví o českém rock & rollu sedmdesátých let. Od rekvalifikací k "nové vlně se starým obsahem" (Praha: Host, 1992).
- Jiří Fiedor, 'Považuji se za hudebního skladatele (rozhovor s Filipem Topolem)', Lidová demokracie, vol. 49, no. 295 (1993), p. 10.
- Petr Korál: 'Filip Topol (rozhovor s Filipem Topolem)', Rock & Pop, vol. 10, no. 11 (1999), p. 55.
- Michael C. Elavsky, 'Musically Mapped: Czech Popular Music as a Second "World Sound"', European Journal of Cultural Studies, vol. 14, no. 1 (2011), pp. 3-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Catherine Strong, Grunge: Music and Memory (Farnham: Ashgate, 2011).
- Petr A. Bílek, Josef Šebek (eds.), Česká populární kultura: Transfery, transponování a další tranzitní procesy (Praha: FF UK, 2017).
- Svetlana Boym, The Future of Nostalgia (New York: Basic Books, 2001).
- Maria Todorova, Zsuzsa Gille (eds.), Post-communist Nostalgia (Berghahn Books, New York 2013).
- Věra Krincvajová, 'Cejtím se jako pes: rozhovor s Filipem Topolem', Studentské listy, vol. 2, no. 7 (1991), p. 3.
- Milan Ležák ml., 'Připadám si jako ementál (rozhovor s Filipem Topolem)', Melodie, vol. 10, no. 30 (1992), p. 12.
- Lawrence Kramer, Expression and Truth: On the Music of Knowledge (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 2012).
- Michal Pullmann, Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu (Praha: Scriptorium, 2011).
- Margaret R. Somers, 'The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach', Theory and Society, vol. 23, no. 5 (1994), p. 618.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wade Hollingshaus, Philosophizing Rock Performance: Dylan, Hendrix, Bowie (Plymouth: The Scarecrow Press, 2013).
Přejít k původnímu zdroji...
- Lawrence Grossberg, 'Is There Rock after Punk?', Critical Studies in Mass Communication, vol. 3, no. 1 (1986), p. 53.
Přejít k původnímu zdroji...
- Antoine Hennion, 'The Production of Success: An Anti-Musicology of the Pop Song', Popular Music, vol. 3, no. 3 (Producers and Markets) (1983), p. 163.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tony Bennett, Simon Frith, Lawrence Grossberg, John Shepherd, Graeme Turner (eds.), Rock and Popular Music: Politics, Policies, Institutions (London and New York: Routledge, 2005).
Přejít k původnímu zdroji...
- Ernst van Alphen, 'Affective Operations of Art and Literature', RES: Anthropology and Aesthetics, no. 53-54 (2008), pp. 21-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dariusz Afijczuk and Derek Sayer (eds.), The Inhabited Ruins of Central Europe: Re-imagining Space, History, and Memory (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013).
- Wolfgang Welsch, Unsere postmoderne Moderne [1987] (Berlin: Walter de Gruyter), 2008.
Přejít k původnímu zdroji...
- Deena Weinstein, 'Constructed Nostalgia for Rock's Golden Age: "I Believe in Yesterday"', Volume!, vol. 11, no. 1 (2014), pp. 19-36.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.