Iluminace 2018, 30(3):23-48 | DOI: 10.58193/ilu.1575
Jednotný digitální trh jako hrozba, nebo příležitost? Rekonstrukce postojů českých distributorů ke strategii pro vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě
- 1 Univerzita Palackého
- 2 Univerzita Karlova
V této studii se zaměřujeme na místní distributory působící na malém národním trhu, jejichž hlasy v celoevropských debatách spíše chyběly nebo byly nedostatečně zastoupeny v politice mezinárodních zájmových skupin (tj. profesních sdružení) a v národních politických postojích. Cílem studie je rekonstruovat a porovnat postoje českých distributorů ke strategii jednotného digitálního trhu (DSM) a jejím jednotlivým regulačním iniciativám počínaje květnem 2015. Nejprve zasazujeme DSM do širšího kulturně-politického kontextu, který je poznamenán napětím mezi základními principy volného trhu v EU a teritorialitou autorských práv, přičemž druhá jmenovaná je základní součástí obchodních modelů evropských audiovizuálních distributorů. Představujeme také tři legislativní návrhy, které jsou z hlediska fungování audiovizuálního průmyslu a přeshraniční dostupnosti audiovizuálního obsahu nejdůležitější. V analytické části studie následuje rekonstrukce a klasifikace postojů našich respondentů ke strategii DSM a jejich názorů na současné problémy digitální distribuce se zvláštním zřetelem na důvody špatné přeshraniční dostupnosti audiovizuálních děl v EU.
Klíčová slova: český filmový průmysl, online distribuce AV obsahu, video on demad, strategie jednotného digitálního trhu, malé mediální trhy
The Digital Single Market Strategy as a Threat or an Opportunity? A Reconstruction of the Czech Distributors' Attitudes toward the DSM Strategy
In the present study, we focus on local distributors operating on the small national market, whose voices were rather missing in the pan-EU debates or under-represented in the policies of international interest groups (i.e. professional associations) and national political positions. The aim of the study is to reconstruct and compare Czech distributors' attitudes toward the Digital Single Market strategy (DSM) and its individual regulatory initiatives, starting from May 2015. First, we situate the DSM into the wider cultural-political context, marked by tensions between basic principles of free market in the EU and the territoriality of copyright, the latter being a fundamental component of European audiovisual distributors' business models. We also introduce three legislative proposals that are the most relevant from the perspective of audiovisual industries' functioning and audiovisual content's cross-border availability. In the analytical part of the study, this is followed by a reconstruction and classification of our respondents' attitudes to the DSM strategy and their views of the current problems of digital distribution, with particular attention to the reasons for the poor cross-border availability of audiovisual works in the EU.
Keywords: Czech film industry, online distribution of audiovisual content, Video on Demand, Digital Single Market strategy, small media markets
Zveřejněno: 1. září 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Dina Iordanova - Stuart Cunningham (eds.), Digital Disruption: Cinema Moves On-line. St. Andrews: St. Andrews Film Studies 2012.
- Virginia Crisp, Film Distribution in the Digital Age: Pirates and Professionals. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2015.
- Ramon Lobato, Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: NYU Press 2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ramon Lobato - James Meese (eds.), Geoblocking and Global Video Culture. Amsterdam: Institute of Network Cultures 2016.
- Karen Donders - Caroline Pauwels - Jan Loisen (eds.), The Palgrave Handbook of European Media Policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Terry Flew - Petros Iosifidis - Jeanette Steemers (eds.), Global Media and National Policies: The Return of the State. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2016.
- Nolwenn Mingant - Cecilia Tirtaine (eds.), Reconceptualising Film Policies. New York: Routledge, Taylor & Francis 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- Indrek Ibrus, The EU Digital Single Market as a Mission Impossible: Audio-visual Policy Conflicts for Estonia. International Journal of Digital Television 7, 2016, č. 1, s. 23-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- Christian Grece, How Do Films Circulate on VOD Services and in Cinemas in the European Union? Strasbourg: European Audiovisual Observatory 2016.
- Christian Grece, The Circulation of EU Non-national Films. Strasbourg: European Audiovisual Observatory 2017.
- Pavel Zahrádka, Geo-Blocking: Protection of Author's Rights, Cultural Diversity, or Outdated Business Model? Jahrbuch für Recht und Ethik 26, 2018, s. 191-208.
- Darren H. Hick - Reinold Schmücker (eds), The Aesthetics and Ethics of Copying. London: Bloomsbury 2016.
- Paula Dootson - Nicolas Suzor, The Game of Clones and the Australia Tax: Divergent Views about Copyright Business Models and the Willingness of Australian Consumers to Infringe. University of New South Wales Law Journal 38, 2015, č. 1, s. 206-239.
- Sabrina Erle, The Battle Against Geo-Blocking: The Consumer Strikes Back. Richmond Journal of Global Law & Business 15, 2016, č. 1, s. 1-20. Dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Klaus Bruhn Jensen - Robert T. Craig (eds.), The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy. Malden, MA - Oxford: Wiley Blackwell 2016.
- Petr Szczepanik a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: SFK 2015. Dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Anselm Strauss - Juliet Corbin, Základy kvalitativního výzkumu. Praha: Albert 1999.
- Oxera - Oliver & Ohlbaum, The Impact of Cross-border Access to Audiovisual Content on EU Consumers, květen 2016. Dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Oxera, Paying More for Less: The Impact of Cross-border Access Initiatives on Consumers in Eastern European and Baltic Countries, říjen 2017. Dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Jeremy Kay, How Amazon Studios Is Growing Its Global Presence. Screen Daily, 3. 4. 2018, dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Brent Lang, Amazon Studios Looks to Shake Up the Movie Business as It Moves Into Self-Distribution. Variety, 27. 9. 2017, dostupné online: [cit. 14. 12. 2018].
- Josef Wutz, Dissemination of European Cinema in the European Union and the International Market. Notre Europe - Jacques Delors Institute 2014.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.