PT Journal AU Bendova, H TI Typy mimoobrazoveho pole (pripad Hitchcocka a Hanouna) SO Iluminace PY 2003 BP 5 EP 23 VL 15 IS 3 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-200303-0001.php DE Na sever Severozapadni linkou 1959; mimoobrazove pole; ramovani obrazu; casoprostor SN 0862397X AB Autorka ve svem pojednani rozlisuje nekolik typu obrazovek. Za timto ucelem vychazi z analyzy dvou filmu - NORTH BY NORTHWEST Alfreda Hitchcocka a L'AUTOMNE natoceneho v roce 1985 Marcelem Hanounem. Mimoobrazovy prostor je v jejim textu definovan jako neco, co se vytvari v divakove predstavivosti na zaklade voditek odvozenych od toho, co je (nebo bylo) vnimatelne a slysitelne na platne.Z exterieru tento prostor "zasahuje" do vnimatelneho prostoru zaberu nebo je naopak explicitne evokovan, v kazdem pripade k nemu nejakym zpusobem prileha. Vztahu mezi casoprostorem zaberu a casoprostorem prostoru mimo zaber, ktery autor popisuje, definuje nekolik typu prostoru mimo zaber. Jako priklad zachazeni s mimoplosnym prostorem slouzi analyza filmu NORTH BY NORTHWEST. V klasickem filmu ukazuje, ze prostor mimo zaber, ktery existuje v kontextu diegetickeho sveta, muze byt homogenni (souvisle propojeny prostor), radikalne heterogenni (ve smyslu Deleuzova absolutniho aspektu the off-screen space) nebo heterogenni (kdyz je zaroven kontinualni, tj. prilehajici k okrajum zaberu, a "cizi", tj. odkazujici na jakysi nedefinovatelny vnejsek). ER