PT Journal AU Michalovic, P Zuska, V TI Ticho, gesta, metafory a pribehy SO Iluminace PY 2003 BP 55 EP 70 VL 15 IS 3 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-200303-0005.php DE slovensky reziser a scenarista pusobici v Cesku; Juraj Jakubisko; filmova tvorba SN 0862397X AB Autori zkoumaji ranou tvorbu Juraje Jakubiska a pokousi se nalezt zarodky jeho tvurcich metod, jak se projevily v jeho pozdejsich dilech. Jakubisko ve sve neme filmove tvorbe rekapituluje svetove dejiny filmu tim, ze odhaluje esence nekterych jeho historickych fazi (nemy film, surrealismus atd.). Vyuziva zejmena hru s divackymi ocekavanimi a pruseciky - obrazovych a slovesnych rovin. V Jakubiskove filmu KAZDY DEN MA SVOJE MENO analyzuje roli rytmu a utvareni komplexniho obrazu, ktery je v tomto dile nejvyznamnejsi, a to zejmena v souvislosti s metaforami nad verbalnimi a obrazovymi vyznamovymi vrstvami. Jakubiskovo MLCENI je zkoumano jako druh reflexe casovosti lidske existence a prozivaneho casu i strategie uniku pred casem byti ke smrti a je zaznamenana specificka prace se vztahem minulosti a pritomnosti, opet na verbalnich a obrazovych rovinach. Jakubiskovo specificke uzivani popisu a diegeze, jeho zachazeni s narativitou a filmovym casem a soucasne reprezentovanym zivym casem je hlavnim tematem analyzy filmu CEKANI NA GODOTA. Autori shrnuji, ze Jakubisko si ve svych ranych dilech vyzkousel dulezitou cast celeho spektra vyrazovych prostredku filmu, aby je mohl vyuzit ve svem nasledujicim velkofilmu a mensich operach. ER