PT - JOURNAL ARTICLE AU - Čechová, Briana TI - Pojetí činné mysli hrdinů v debutech Jana Němce a Drahomíry Vihanové DP - 2017 Mar 1 TA - Iluminace PG - 69--82 VI - 29 IP - 1 AID - 10.58193/ilu.1503 IS - 0862397X AB - Démanty noci (1964) a Zabitá neděle (1969) jsou celovečerní filmové debuty a zároveň výrazná díla jejich autorů, představitelů české nové vlny Jana Němce a Drahomíry Vihanové. Studie se zaměřuje na jeden fakt, který mají oba filmy společný: vnitřní obsah paměti protagonistů signalizuje větší rozsah a koncentraci významu než obrazy jejich současného herectví. Srovnávací analýza obou filmů je inspirována filozofií paměti Henriho Bergsona a je terminologicky založena na narativní analýze konceptu "myslící mysli" Gérarda Genetta a Uriho Margolina. Jejím cílem je popsat a interpretovat časové vrstvy a jejich vztahy v obou dílech a na základě jejich fungování demonstrovat schopnost filmového média prezentovat činnost lidské mysli a v tomto smyslu vstoupit do fiktivní mysli jejího nositele. Studie používá Genettovu terminologii a identifikuje každý projev anachronie - změny časového uspořádání - které představují rozšíření oblasti vyprávění. Závěry prezentované studie zahrnují interpretaci časových vzorů a zjištění, že existuje anachronie typická pro tyto autory, kterou tvoří myslící mysl protagonistů v rozhodujícím období života a která je ve studii označena pojmem "existenciální anachronie".