PT Journal AU Pavlik, O TI Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrusujicim ocekavanim. Minimalisticky pohyb v pomale kinematografii SO Iluminace PY 2017 BP 47 EP 68 VL 29 IS 4 DI 10.58193/ilu.1540 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201704-0003.php DE slow cinema; pohyb ve filmu; typ pohybu; forma a styl pohybu SN 0862397X AB Analyticka studie rozebira filmy nemecke reziserky Angely Schanelec v kontextu slow cinema. Zatimco dosavadni vedecke poznatky o pomalem filmu zduraznuji jeho opozicni vztah k rychle se zrychlujici soucasne hollywoodske kinematografii a neoliberalnimu kapitalismu, zde je pozornost zamerena na rozpory uvnitr samotnych pomalych filmu. Na zaklade analyticke poetiky kinematografie Davida Bordwella a neoformalistickeho pristupu Bordwella a Kristin Thompsonove tato studie navrhuje, ze Schanelecovy filmy jsou pohaneny vzajemne protikladnymi, systematicky rozvijenymi typy pohybu, ktere se objevuji na urovni formy a stylu. Presneji receno, pomaly ci zpomaleny pohyb je casto staven do kontrastu s pohybem nekontrolovanym ci zrychlenym. Jak ukazuje podrobna analyza filmu Uplynule leto, tento film silne zpomaluje pohyb na urovni vypraveni (postavy, udalosti, casoprostorove elipsy), ktery je pak v kontrastu s nahlym izolovanym vybuchem nekontrolovaneho pohybu na urovni herectvi. Nasledujici strucne analyzy Odpoledne a Orly pak ilustruji, jak se v Schanelecove tvorbe meni souhra ruznych typu pohybu. Odpoledne se vyznacuje podobnou dynamikou, tentokrat na urovni stylu, kde je stabilni vnitrni norma, sestavajici z pomalych pohybu kamery a tesnych zaberu, sporadicky zpochybnovana necekanymi odchylkami. A konecne Orly rovnomerne kombinuji ruzne typy potlaceneho a zdurazneneho pohybu na urovni formy i stylu. Jak ukazuje tato studie, pomale filmy nemuseji byt chapany vyhradne jako opozice vuci vnejsi dominantni filmove praxi. Samy o sobe jsou plne ruznych vzrusujicich opozic a rozporu. ER