RT Journal Article SR Electronic A1 Pavlík, Ondřej T1 Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním. Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii JF Iluminace YR 2017 VO 29 IS 4 SP 47 OP 68 DO 10.58193/ilu.1540 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201704-0003.php AB Analytická studie rozebírá filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu slow cinema. Zatímco dosavadní vědecké poznatky o pomalém filmu zdůrazňují jeho opoziční vztah k rychle se zrychlující současné hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je pozornost zaměřena na rozpory uvnitř samotných pomalých filmů. Na základě analytické poetiky kinematografie Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompsonové tato studie navrhuje, že Schanelecovy filmy jsou poháněny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu, které se objevují na úrovni formy a stylu. Přesněji řečeno, pomalý či zpomalený pohyb je často stavěn do kontrastu s pohybem nekontrolovaným či zrychleným. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Uplynulé léto, tento film silně zpomaluje pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové elipsy), který je pak v kontrastu s náhlým izolovaným výbuchem nekontrolovaného pohybu na úrovni herectví. Následující stručné analýzy Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se v Schanelecově tvorbě mění souhra různých typů pohybu. Odpoledne se vyznačuje podobnou dynamikou, tentokrát na úrovni stylu, kde je stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a těsných záběrů, sporadicky zpochybňována nečekanými odchylkami. A konečně Orly rovnoměrně kombinují různé typy potlačeného a zdůrazněného pohybu na úrovni formy i stylu. Jak ukazuje tato studie, pomalé filmy nemusejí být chápány výhradně jako opozice vůči vnější dominantní filmové praxi. Samy o sobě jsou plné různých vzrušujících opozic a rozporů.