PT Journal AU Skopal, P TI Tulaci "Novou Evropou". Risska filmova politika a exportni moznosti protektoratni kinematografie SO Iluminace PY 2018 BP 9 EP 30 VL 30 IS 4 DI 10.58193/ilu.1587 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201804-0002.php DE Protektorat Cechy a Morava; 2. svetova valka; nacismus; filmova produkce; filmova distribuce; mezinarodni vztahy SN 0862397X AB Ve druhe polovine 30. let cesky filmovy prumysl zvysil sve ambice v oblasti vyvozu ceskych filmu. Okupace sice zmenila podobu a podminky vyvozu, ale uplne ho nezastavila. Naopak, vyvoz se pomerne intenzivne rozvijel, i kdyz byl rizen Risi prostrednictvim spolecnosti Transit Film. Cilem teto spolecnosti bylo kontrolovat distribucni kanaly filmu v evropskych kinech a realizovat kulturne-politicke cile risskeho ministerstva propagandy. K temto cilum patrila i prisna regulace dovozu zahranicnich filmu do Nemecka, v dusledku cehoz byly na obrovsky trh uvedeny pouze tri ceske filmy: Krok do tmy, Modry zavoj a do konce protektoratni ery take Nocni motyl. Velke produkcni spolecnosti protektoratni ery Lucernafilm a Nationalfilm s tim nepocitaly a majitel Lucernafilmu Milos Havel se snazil vyuzit vsech svych sil, aby vytvoril co nejlepsi podminky pro prodej ceskych filmu v zahranici. Havlovi se sice nepodarilo tyto zmeny tykajici se risskeho trhu prosadit, ale predevsim jeho zasluhou se podminky pro odbyt presto zlepsily. Na jare 1942 byl zrusen zakaz vyvozu protektoratnich filmu a Havel se dohodl s Tranzitem na podminkach pro Lucernafilm a dalsi vyrobni spolecnosti. Pristup na rissky trh se mu vsak nepodarilo zajistit ani po stiznostech adresovanych risskemu ministerstvu propagandy ke konci valky. Presto nadeje, ktere protektoratni produkcni spolecnosti vkladaly do vyvozu svych filmu, nebyly neplodne. Filmy Nocni motyl a Krok do tmy byly na risskem trhu ve srovnani s jinou zahranicni produkci uspesne. Predevsim do dalsich evropskych zemi bylo vyvezeno 34 filmu (nejcasteji Nocni motyl, Ohnive leto a Maskovana milenka - kazdy z nich do 9 zemi). Vyvazene protektoratni filmy dosahovaly vyssich zisku nez vetsina ostatni nenemecke produkce. Vyzkum zamereny na exportni plany a realitu ceske protektoratni produkce odhalil dve vyznamne skutecnosti. Za prve, cesti filmovi producenti uvazovali o vyvozu filmu i v dobe, kdy to bylo zcela nemozne. I v teto dobe hraly tyto uvahy roli pri rozhodovani o jednotlivych projektech a jejich financni podpore, a to ve dvou smerech: z hlediska moznych zisku z investic vytvorenych po valce a jako alternativa k neexportnim, ryze "ceskym" filmum. Za druhe pak pomerne siroka a uspesna distribuce ceskych filmu do mnoha evropskych zemi. Ceske filmy se tak ve srovnani s jinymi evropskymi nenemeckymi filmy ukazaly jako vyrazne transkulturne atraktivni a jejich uspech dokazal ovlivnit postaveni ceske kinematografie v povalecnem obdobi. ER