PT - JOURNAL ARTICLE AU - Czesany Dvořáková, Tereza TI - Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze DP - 2018 Dec 1 TA - Iluminace PG - 31--49 VI - 30 IP - 4 AID - 10.58193/ilu.1588 IS - 0862397X AB - Studie se zaměřuje na zodpovězení několika dílčích výzkumných otázek, které kontextualizují téma protektorátního filmového průmyslu, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty vytvořené společnosti Prag-Film. V první části studie je představena koncepce říšského filmu, jejímž cílem bylo všeobecné produkční a ekonomické posílení německé kinematografie na domácí i zahraniční úrovni. V letech 1937-1942 nacisté realizovali rozsáhlou centralizaci a částečné zestátnění filmové infrastruktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. Druhá část studie analyzuje konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci českých filmových ateliérů Cautio Treuhand. Mapujeme vyjednávací proces z roku 1942, jehož cílem bylo vyjasnit postavení nové pražské filmové společnosti, formálně se nacházející pod říšskou správou Kulturního oddělení Úřadu protektora, ale také pod dohledem UFI Reich Group (jejíž dceřinou společností se Prag-Film v témže roce stal). V letech 1941-1944 Němci do pražských filmových ateliérů mohutně investovali a vybudovali komplex 13 filmových zvukových scén. Jejich celková plocha byla v roce 1944 větší než plocha zvukových scén největší německé filmové společnosti Ufa. V neposlední řadě sloužil Prag-Film jako účinný nástroj kontroly české filmové produkce a díky systematickému zapojení českých filmařů sehrál i důležitou propagandistickou roli. Prag-Film se stal úspěšným příkladem plně integrovaného nástroje sloužícího cílům říšské filmové politiky.