PT Journal AU Frey, D TI Ktera cesta vede ke krestanskemu nacionalismu? Madarska kinematografie valecneho obdobi v Evrope Noveho radu SO Iluminace PY 2018 BP 61 EP 87 VL 30 IS 4 DI 10.58193/ilu.1590 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201804-0005.php DE madarska kinematografie; krestansky nacionalismus; antisemitismus; populismus; nacismus SN 0862397X AB Tento clanek zkouma promenu madarskeho filmoveho prumyslu se zamerenim na valecna leta, kdy se Madarsko stalo tretim nejplodnejsim producentem celovecernich filmu v kontinentalni Evrope a kdy retorika o narodne-produkcni uloze filmu a s ni spojeny antisemitismus dosahly crescenda na celem kontinentu. Navzdory tomu, co se zdalo byt idealnimi podminkami pro pravicove zastance madarskeho krestanskeho nacionalismu, clanek Davida Freye ukazuje, jak obtizne bylo pro Madarsko vymyslet a udrzet zivotaschopny filmovy prumysl, ktery mel definovat narod uprostred valky, chudoby, kulturni krize a politicke nestability, zatimco bylo pod zastitou nacistickeho Nemecka, nekdy spojence, jindy konkurenta Madarska. K pochopeni toho, jak se madarske filmove elity snazily artikulovat a utvaret "krestanskou narodni" kulturu v obdobi druhe svetove valky, je podle Freye nutna multivalentni analyza. Na mikrourovni hraly pri stanovovani parametru toho, co je krestansky narodni, vyznamnou roli sily uvnitr filmoveho prumyslu. Tyto sily vsak byly uvolnovany a omezovany vyvojem v madarskem state, celostatnimi diskurzy o antisemitismu a povaze madarskeho naroda a mozna predevsim ideologii nacistickeho Nemecka, jeho agresi na celem kontinentu a snahou vytvorit kulturni a hospodarsky "novy rad". Autor take tvrdi, ze k plnemu pochopeni valecneho chapani madarskeho krestanskeho nacionalismu je treba zkoumat nejen to, co statni prumysl vytvoril, ale i to, co odmitl. Pokusy, ktere selhaly, stejne jako ty, ktere se zdaly byt uspesne, odhaluji odpor a rozpory uvnitr narodnich narativu, ktere bychom jinak mohli prehlednout. Frey se zabyva tremi archetypy tzv. krestanskeho narodniho filmoveho stylu. Sonduje kategorie velkofilmu, populistickych filmu o socialnich problemech a otevrene antisemitskych propagandistickych filmu. Vysvetluje, proc kazdy z nich nedokazal prinest syntezu budovani naroda, o ktere jejich producenti snili. Frey pritom objasnuje, proc se madarsky antisemitismus promenil tak, jak se promenil pred nemeckou okupaci Madarska v breznu 1944, a proc Zide paradoxne zustali tak ustrednim prvkem produkce "krestanske" madarske kultury. ER