PT - JOURNAL ARTICLE AU - Frey, David TI - Která cesta vede ke křesťanskému nacionalismu? Maďarská kinematografie válečného období v Evropě Nového řádu DP - 2018 Dec 1 TA - Iluminace PG - 61--87 VI - 30 IP - 4 AID - 10.58193/ilu.1590 IS - 0862397X AB - Tento článek zkoumá proměnu maďarského filmového průmyslu se zaměřením na válečná léta, kdy se Maďarsko stalo třetím nejplodnějším producentem celovečerních filmů v kontinentální Evropě a kdy rétorika o národně-produkční úloze filmu a s ní spojený antisemitismus dosáhly crescenda na celém kontinentu. Navzdory tomu, co se zdálo být ideálními podmínkami pro pravicové zastánce maďarského křesťanského nacionalismu, článek Davida Freye ukazuje, jak obtížné bylo pro Maďarsko vymyslet a udržet životaschopný filmový průmysl, který měl definovat národ uprostřed války, chudoby, kulturní krize a politické nestability, zatímco bylo pod záštitou nacistického Německa, někdy spojence, jindy konkurenta Maďarska. K pochopení toho, jak se maďarské filmové elity snažily artikulovat a utvářet "křesťanskou národní" kulturu v období druhé světové války, je podle Freye nutná multivalentní analýza. Na mikroúrovni hrály při stanovování parametrů toho, co je křesťansky národní, významnou roli síly uvnitř filmového průmyslu. Tyto síly však byly uvolňovány a omezovány vývojem v maďarském státě, celostátními diskurzy o antisemitismu a povaze maďarského národa a možná především ideologií nacistického Německa, jeho agresí na celém kontinentu a snahou vytvořit kulturní a hospodářský "nový řád". Autor také tvrdí, že k plnému pochopení válečného chápání maďarského křesťanského nacionalismu je třeba zkoumat nejen to, co státní průmysl vytvořil, ale i to, co odmítl. Pokusy, které selhaly, stejně jako ty, které se zdály být úspěšné, odhalují odpor a rozpory uvnitř národních narativů, které bychom jinak mohli přehlédnout. Frey se zabývá třemi archetypy tzv. křesťanského národního filmového stylu. Sonduje kategorie velkofilmů, populistických filmů o sociálních problémech a otevřeně antisemitských propagandistických filmů. Vysvětluje, proč každý z nich nedokázal přinést syntézu budování národa, o které jejich producenti snili. Frey přitom objasňuje, proč se maďarský antisemitismus proměnil tak, jak se proměnil před německou okupací Maďarska v březnu 1944, a proč Židé paradoxně zůstali tak ústředním prvkem produkce "křesťanské" maďarské kultury.