PT Journal AU Lansperkova, J TI Zacatek nove ery. Utvareni stabilniho zazemi dokumentarni produkce pro kina v CR SO Iluminace PY 2019 BP 25 EP 44 VL 31 IS 2 DI 10.58193/ilu.1618 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201902-0003.php DE dokumentarni film; produkcni analyza; produkcni strategie dokumentarniho filmu; Statni fond kinematografie SN 0862397X AB Tento text se zameruje na vysledky studie produkcnich strategii dokumentarnich filmu uvadenych v kinech v Ceske republice od roku 2012 do roku 2016. Rok 2012 je stanoven jako pocatek sledovaneho obdobi, protoze v te dobe vznikl novy Statni fond kinematografie; statni podpora filmoveho prumyslu se tedy definitivne stabilizovala.Analyza se toci kolem vztahu ceskych produkcnich spolecnosti a producentu se vsemi (vetsinou verejnopravnimi) institucemi, ktere se venuji dokumentarni tvorbe, jako jsou Statni fond kinematografie, Ceska televize a HBO Europe. Za timto ucelem byla pouzita metoda zalozena na polostrukturovanych rozhovorech s producenty, ekonomicke/oborove analyze a kontextualni analyze dokumentu zabyvajicich se vyrobnim procesem ceskych dokumentarnich filmu.Na zaklade analyzy je mozne prohlasit, ze cesti producenti jsou na Statnim fondu kinematografie zavisli - pouze jeden z producentu by si dokazal predstavit, jak natocit film bez jeho podpory. HBO Europe je vnimana jako respektovanejsi partner pro koprodukci nez Ceska televize a vsichni producenti si uvedomuji mozne vyssi naroky spojene se spolupraci s HBO Europe. Zasadni je, ze producenti si uvedomuji, ze nejdulezitejsi je tema filmu, a proto ho neprizpusobuji pozadavkum prislusnych instituci, nebo dokonce potencialnich divaku. ER