RT Journal Article SR Electronic A1 Lanšperková, Jitka T1 Začátek nové éry. Utváření stabilního zázemí dokumentární produkce pro kina v ČR JF Iluminace YR 2019 VO 31 IS 2 SP 25 OP 44 DO 10.58193/ilu.1618 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201902-0003.php AB Tento text se zaměřuje na výsledky studie produkčních strategií dokumentárních filmů uváděných v kinech v České republice od roku 2012 do roku 2016. Rok 2012 je stanoven jako počátek sledovaného období, protože v té době vznikl nový Státní fond kinematografie; státní podpora filmového průmyslu se tedy definitivně stabilizovala. Analýza se točí kolem vztahů českých produkčních společností a producentů se všemi (většinou veřejnoprávními) institucemi, které se věnují dokumentární tvorbě, jako jsou Státní fond kinematografie, Česká televize a HBO Europe. Za tímto účelem byla použita metoda založená na polostrukturovaných rozhovorech s producenty, ekonomické/oborové analýze a kontextuální analýze dokumentů zabývajících se výrobním procesem českých dokumentárních filmů.Na základě analýzy je možné prohlásit, že čeští producenti jsou na Státním fondu kinematografie závislí - pouze jeden z producentů by si dokázal představit, jak natočit film bez jeho podpory. HBO Europe je vnímána jako respektovanější partner pro koprodukci než Česká televize a všichni producenti si uvědomují možné vyšší nároky spojené se spoluprací s HBO Europe. Zásadní je, že producenti si uvědomují, že nejdůležitější je téma filmu, a proto ho nepřizpůsobují požadavkům příslušných institucí, nebo dokonce potenciálních diváků.