RT Journal Article SR Electronic A1 Španihelová, Magda T1 Mezi dominancí a absencí. Tanec (s médii) v Laterně magice JF Iluminace YR 2019 VO 31 IS 3 SP 47 OP 60 DO 10.58193/ilu.1633 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201903-0004.php AB Studie se zaměřuje na podobu tance v inscenacích Laterny magiky od jejích historických počátků až po moderní éru na přelomu tisíciletí. Tanec byl jedním z elementárních prvků přítomných v multimediálních inscenacích této experimentální scény od světové výstavy Expo v roce 1958 v Bruselu. Tanec měnil své postavení podle různých tvůrčích východisek - od nevýznamného prostředníka spojujícího jednotlivé scénické prvky přes dominantní roli v období baletních inscenací na přelomu 80. a 90. let až po naprostou absenci tance v éře tzv. dramatických programů. V celé historii Laterny magiky se tanec objevoval v různých tanečních stylech a formátech: od revizních pohybových skečů a pantomimických etud přes technicky náročné taneční figury až po mistra de pas de deux. Tanečník na jevišti pracoval jako užitečný spojovatel nebo prostředník mezi filmovým obrazem a živými jevištními událostmi. Studie zkoumá intenzitu tance přítomného na jevišti, způsob, jakým rozvinul dialog mezi tanečníkem a filmovým médiem, jaký byl obraz tance prezentovaný ve filmových sekvencích divadelních inscenací, ke kterým docházelo přemisťováním. Pokouší se zejména nahlížet na různé konceptuální východiska mezi vztahem tance a filmu na scéně Laterny magiky.