PT Journal AU Pinheiro, S TI Zvuk Saute ma ville SO Iluminace PY 2019 BP 47 EP 60 VL 31 IS 4 DI 10.58193/ilu.1643 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201904-0003.php DE zvuk; Foley; akusmaticky; verite; fikce SN 0862397X AB Saute ma ville (1968) je prvni film Chantal Akerman (1950-2015). Jeji portfolio zahrnuje konvencni i experimentalni pristupy, a to jak v oblasti hranych filmu, tak dokumentu, eseji a vizualnich portretu. Kazdy film je novym pokusem, hledanim pristupu, ktery celkove zustava jeji individualni estetikou. V tomto filmu je jiz z velke casti utvaren postoj Akermanove: jednoduchost, zamerna naivita, ktera odvadi pozornost divaku od toho, co prijde, pocit pravdivosti, stejne jako pocit "nic se nedeje", ktery je pro ni tak charakteristicky. Pod drobnohledem konceptu akusmatickeho Foleyho ("zvukova rekvizita", "zvukovy herec" a "zvukovy motiv") navrhuje tento clanek blizsi pohled na zvukovou stopu autorky: poslech kazdeho vyberu designu jako zamerneho a uceloveho. I kdyz se zvukova stopa zpocatku jevi jako matouci, coz odpovida obecne nedokonalemu obdobi zvuku v historii filmu, je take v popredi toho, cim by zvukovy design mel byt: vypravecem pribehu. ER