PT Journal AU Blazicek, M Polakova, S TI Ivan Taticek - od amaterskeho filmu k profesionalni videotvorbe SO Iluminace PY 2020 BP 77 EP 92 VL 32 IS 1 DI 10.58193/ilu.1656 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202001-0004.php DE Ivan Taticek; amatersky film; experimentalni film; videoklip; videoart; Radek Pilar; normalizace; transformace SN 0862397X AB Tato studie, napsana v ramci projektu zamereneho na rekonstrukci a digitalizaci originalnich filmu a pripravu verejne prezentace del Ivana Taticka z prelomu 80. a 90. let, se zameruje na predstaveni a kontextualizaci amaterskych filmu a videoartu tohoto polozapomenuteho umelce. Ivan Taticek natocil v 80. letech pet filmu: Kruh D (1982), Vojaci (1982), O nicem jinem (1983), Metrofilm (1984) a Vsude doma dobre nejlip (1986) . Vetsina z nich byla vrele prijata na amaterskych filmovych festivalech a vyvolala pozitivni reakce tisku. Behem sveho zamestnani ve videostudiu PR oddeleni Armabetonu, statniho stavebniho podniku, pro ktery natacel predevsim vyukova videa a stavebni procesy, mel neomezeny pristup k videokamere Video 2000 (pozdeji VHS) a linearnimu strihovemu zarizeni. Mohl tak vytvorit svuj sverazny pokus o muzikal Miss Rock'n'Roll a porizovat zaznamy koncertu. V roce 1988 zacal pracovat jako nezavisly kameraman dokumentarnich filmu a akci. Diky uvolneni legislativy zalozil vlastni studio DADA. Pred rokem 1989 se pripojil ke komunite kolem Radka Pilare a Obora video (Video oddeleni) a spolecne s nimi pomohl realizovat vubec prvni vystavu videoartu v Ceskoslovensku, Den videa, ktera nekolik mesicu pred sametovou revoluci pronikla do tradicniho Salonu uziteho umeni v Parku kultury a odpocinku Julia Fucika. V prvni polovine 90. let udrzoval uzke vztahy s Obrovym videem, ktere se pozdeji transformovalo do Asociace pro video a intermedia pri Unii vytvarnych umelcu. Ve druhe polovine desetileti dominovala dokumentarni tvorba - vetsinou na zakazku Ceske televize a soukromych subjektu. Pro vetsinu umelcu Tatickovy generace znamenala transformace ceske kultury opusteni starych estetickych pozic a hledani novych, castecnou profesionalizaci a zavislost na aktualnich televiznich formatech. Pro nektere umelce to bylo take obdobi odklonu od nezavisle filmove komunity a umelecke sceny obecne, coz vedlo k zapomenuti jejich dila; teprve v poslednich letech bylo jejich dilo historicky zhodnoceno a ulozeno odborniky. ER