RT Journal Article SR Electronic A1 Podškubková, Barbora A1 Skopal, Pavel T1 Klubisté sobě. Funkcionáři Filmového klubu v Uherském Brodě v letech 1976-1989 JF Iluminace YR 2020 VO 32 IS 3 SP 41 OP 59 DO 10.58193/ilu.1673 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202003-0002.php AB Filmové kluby vytvořily v Československu specifické kulturní prostředí v období tzv. normalizace v 70. a 80. letech 20. století. Díky rozsáhlé infrastruktuře filmových klubů a aktivitám občanské společnosti při jejich zakládání a udržování byly pokryty i oblasti mimo velká města. Případová studie filmového klubu v Uherském Brodě umožnila identifikovat funkce, které kluby mohly plnit pro funkcionáře, kteří je v tak malém městě provozovali. Snaží se tak přispět k komplexnějšímu pochopení normalizačního období jako specifického sociálního světa charakterizovaného velmi nerovnoměrným rozložením moci, ale zároveň umožňujícího řadu akcí a taktik k uspokojení některých cílů a potřeb milionů lidí. Koncept Eigen-Sinn použitý v textu umožňuje sledovat jednání funkcionářů klubu z hlediska jejich snahy dát smysl svému vlastnímu chování ve vztahu k autoritě - ať už v souladu s ideologickými očekáváními této autority, nebo v rozporu s nimi. Ze vzpomínek zúčastněných historických aktérů lze jasně rekonstruovat, že byli motivováni k přijetí funkcí klubových funkcionářů jako příležitosti k uspokojivému a smysluplnému naplnění svého volného času. Založení klubu a práce v jeho výboru měly pro funkcionáře specifický význam - význam, který byl zjevně v rozporu s "významem", který klub získal pro úřady, ale zároveň se od něj značně lišil. Členové výboru filmového klubu nestáli před dilematem "buď, anebo": byli si vědomi, že místní stranický orgán potřebuje prostřednictvím FK prokázat kulturní aktivitu, a přesto jednali "eigen-sinnig", když realizovali své osobní zájmy a ambice. Jejich činnost nebyla v žádném případě "opoziční" a do značné míry pomáhala udržovat legitimitu mocenského systému. Členové výboru klubu v Uherském Brodě neměli tendenci porušovat zavedená pravidla a mechanismy ani testovat hranice možného. V jejich představách o budování programu filmového klubu se nic takového neobjevovalo. Na druhou stranu nebyl "smysl" činnosti klubu vnucen jeho funkcionářům - vytvořili si jej sami. Jejich klub nebyl ani "ostrovem svobody", ani "součástí režimu". Byl otevřený jak smyslu, který mu přisuzoval místní stranický orgán, tak smyslu, který mu vtiskli samotní funkcionáři klubu.