PT Journal AU Bohm, M TI Didaktika skladby a radu. Vyvoj vyuky teorie strihove skladby na FAMU SO Iluminace PY 2020 BP 83 EP 115 VL 32 IS 3 DI 10.58193/ilu.1675 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202003-0004.php DE teorie strihove skladby; katedra strihove skladby FAMU; pedagogika; Jan Kucera; hierarchie SN 0862397X AB Cilem teto studie je zkoumat vyvoj vyuky teorie strihu na katedre strihu Filmove a televizni fakulty Akademie muzickych umeni (FAMU) v Praze od roku 1964 do soucasnosti. Studie se zameruje na didaktiku teorie strihu - ktera se tyka analyzy ucebnic, studijnich planu a prakticke vyuky - a prostrednictvim ni odhaluje intelektualni transformaci samotne teorie strihu. Tato transformace probehla v historickem kontextu a byla hluboce ovlivnena institucionalnim vyvojem katedry strihu. Sekundarnim zamerem teto studie je tedy strucne shrnout historii katedry spolu s jejimi nejvyznamnejsimi osobnostmi, ktere definovaly vyuku a reflexi teorie strihu. Klicovou postavou cele studie je Jan Kucera, vyznamny cesky filmovy teoretik, ktery zalozil katedru strihu na FAMU a polozil zaklady teorie strihu, z nichz Josef Valusiak a Martin Cihak - jeho budouci nastupci, ucitele teorie a dalsi vyznamne osobnosti teto studie - cerpaji az do soucasnosti. Jednim ze zakladnich predpokladu Kucery v oblasti strihu a filmove teorie obecne byla semanticka hierarchie a semioticka struktura umeleckeho dila, a tento pojem stale definuje mysleni studentu strihu. Tato studie se take zabyva otazkou, zda existuje kontinuita a tradice ve vyuce teorie strihu (kterou tato studie uprednostnuje pred vyukou praktickeho strihu) na katedre strihu FAMU, a reflektuje tento jedinecny pedagogicky pristup. ER