PT - JOURNAL ARTICLE AU - Česálková, Lucie TI - Zboží především. Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století DP - 2020 Dec 1 TA - Iluminace PG - 29--46 VI - 32 IP - 4 AID - 10.58193/ilu.1683 IS - 0862397X AB - Tato studie vysvětluje popularitu animovaných reklamních filmů v socialistickém Československu na počátku 60. let. Tvrdí, že animovaná reklama převládala v československé socialistické spotřebitelské a materiální kultuře počátku 60. let, protože umožňovala komunikovat specifický koncept zboží a komoditního fetišismu v rámci této kultury, umožňovala pokračovat v kulturní tradici animovaného filmu v Československu a těžit z jeho prestiže jak v zahraničí, tak i v domácí konkurenci mezi subjekty reklamního průmyslu. Animace zároveň splňovala požadavky audiovizuální reklamy na změny ve způsobu konzumace mediálního obsahu v souvislosti s rozvojem televize a v neposlední řadě byla dlouho preferovaným řešením v diskusích o morálce socialistické reklamy.