RT Journal Article SR Electronic A1 Česálková, Lucie T1 Zboží především. Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století JF Iluminace YR 2020 VO 32 IS 4 SP 29 OP 46 DO 10.58193/ilu.1683 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202004-0003.php AB Tato studie vysvětluje popularitu animovaných reklamních filmů v socialistickém Československu na počátku 60. let. Tvrdí, že animovaná reklama převládala v československé socialistické spotřebitelské a materiální kultuře počátku 60. let, protože umožňovala komunikovat specifický koncept zboží a komoditního fetišismu v rámci této kultury, umožňovala pokračovat v kulturní tradici animovaného filmu v Československu a těžit z jeho prestiže jak v zahraničí, tak i v domácí konkurenci mezi subjekty reklamního průmyslu. Animace zároveň splňovala požadavky audiovizuální reklamy na změny ve způsobu konzumace mediálního obsahu v souvislosti s rozvojem televize a v neposlední řadě byla dlouho preferovaným řešením v diskusích o morálce socialistické reklamy.