PT Journal AU Hanakova, V TI Plasmaticita digitalniho povrchu. CGI (sur)realismus ve snovem deniku Jona Rafmana SO Iluminace PY 2020 BP 61 EP 73 VL 32 IS 4 DI 10.58193/ilu.1685 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202004-0005.php DE CGI animace; digitalni kinematografie; animacni studie; realismus; Jon Rafman SN 0862397X AB Teoreticky pohled na CGI animaci je uzce spjat s pokrokem v technologii, ktery prinasi moznost vytvaret zcela nove reality. Synteticky realismus nebo hyperrealismus a dalsi pojmy obvykle vedou k mimetickym schopnostem pocitacem generovanych obrazu. Mimeticke schopnosti pocitacem generovanych obrazu lze podle mytu o dokonale animaci povazovat za prevladajici umelecky instinkt. Pokud soucasne technicke moznosti splnuji slib dokonale mimeze pocitacem generovaneho obrazu, znamena to snad nutnost preformulovat otazku a zvazit z dosud nepoznane perspektivy estetickou kvalitu (a jeji afektivni potencial) virtualnich obrazu? Alternativni pohled na digitalni fasadu lze navrhnout v oblasti experimentalni CGI animace. Napriklad Jon Rafman ve svem dile Dream Journal (2016-2019) predstavuje nocni muru, v niz se zda, ze hlavni princip spociva v plazmatickych moznostech virtualnich obrazu, jejichz promenlivost vyvolava hororovy efekt nestabilniho bahna. Vracime se tedy k Eisensteinovu pojmu plazmatickosti, presneji k jeho charakteristice nekontrolovatelnosti a nepredvidatelnosti. Digitalni obraz obsahuje neustalou pritomnost, ktera odhaluje jeho dominanci plazmatickosti. Bezchybne virtualni prostredi bez jakychkoli znatelnych spoju, ktere tak vytvari vsudypritomny bahno. Virtualni prostredi evokuje pouze urcite hranice mezi objekty, ktere nejsou pritomny. Cilem vyzkumu je zjistit afektivni vliv v materialite virtualnich obrazu prostrednictvim zkoumani digitalniho povrchu, ktery presahuje sve mimeticke vlastnosti. ER