RT Journal Article SR Electronic A1 Hanáková, Veronika T1 Plasmaticita digitálního povrchu. CGI (sur)realismus ve snovém deníku Jona Rafmana JF Iluminace YR 2020 VO 32 IS 4 SP 61 OP 73 DO 10.58193/ilu.1685 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202004-0005.php AB Teoretický pohled na CGI animaci je úzce spjat s pokrokem v technologii, který přináší možnost vytvářet zcela nové reality. Syntetický realismus nebo hyperrealismus a další pojmy obvykle vedou k mimetickým schopnostem počítačem generovaných obrazů. Mimetické schopnosti počítačem generovaných obrazů lze podle mýtu o dokonalé animaci považovat za převládající umělecký instinkt. Pokud současné technické možnosti splňují slib dokonalé miméze počítačem generovaného obrazu, znamená to snad nutnost přeformulovat otázku a zvážit z dosud nepoznané perspektivy estetickou kvalitu (a její afektivní potenciál) virtuálních obrazů? Alternativní pohled na digitální fasádu lze navrhnout v oblasti experimentální CGI animace. Například Jon Rafman ve svém díle Dream Journal (2016-2019) představuje noční můru, v níž se zdá, že hlavní princip spočívá v plazmatických možnostech virtuálních obrazů, jejichž proměnlivost vyvolává hororový efekt nestabilního bahna. Vracíme se tedy k Eisensteinovu pojmu plazmatickosti, přesněji k jeho charakteristice nekontrolovatelnosti a nepředvídatelnosti. Digitální obraz obsahuje neustálou přítomnost, která odhaluje jeho dominanci plazmatickosti. Bezchybné virtuální prostředí bez jakýchkoli znatelných spojů, které tak vytváří všudypřítomný bahno. Virtuální prostředí evokuje pouze určité hranice mezi objekty, které nejsou přítomny. Cílem výzkumu je zjistit afektivní vliv v materialitě virtuálních obrazů prostřednictvím zkoumání digitálního povrchu, který přesahuje své mimetické vlastnosti.