PT Journal AU Bauerova, Z Frodlova, T TI Moznosti aplikace principu dokumentace konzervovani-restaurovani umeleckych a umeleckoremeslnych del na dokumentaci restaurovani filmu SO Iluminace PY 2021 BP 77 EP 96 VL 33 IS 2 DI 10.58193/ilu.1703 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202102-0004.php DE restaurovani filmu; dokumentace; konzervovani-restaurovani; digitalni restaurovani SN 0862397X AB Konzervace del vytvarneho a uziteho umeni vychazi ze stavajiciho legislativniho a metodickeho ramce v oblasti dokumentace, zatimco dokumentace zasahu pri restaurovani filmu casto vychazi pouze z castecnych doporuceni nebo postupu jednotlivych filmovych archivu. To muze byt zpusobeno skutecnosti, ze restaurovani filmu jako akreditovana vedecka disciplina se etablovalo teprve v poslednich desetiletich, ale take tim, ze filmove medium je tak specificke, ze zavedene postupy a pristupy k konzervaci kulturniho dedictvi na nej nelze vzdy jednoduse aplikovat. Krome toho prochazi filmova restauratorska cinnost vyznamnou transformaci v dusledku nastupu digitalnich technologii. Ty zasadnim zpusobem meni nejen moznosti zasahu do restaurovani filmu, ale take zpusob jejich promitani, coz vyzaduje prehodnoceni nebo dokonce rozsireni stavajicich pristupu, vcetne zpusobu dokumentace celeho procesu. V tomto eseji se zamyslime nad tim, do jake miry je mozne aplikovat metodicky ramec, na kterem je zalozena dokumentace konzervace vytvarneho a uziteho umeni, na dokumentaci filmove restauratorske cinnosti. Zamerujeme se nejen na principy, ktere lze bez vyznamnych zmen aplikovat na dokumentaci restaurovani filmu, ale take na problematictejsi aspekty, ktere vzhledem ke specifikum oboru vyzaduji prehodnoceni nebo dokonce zcela nove formulace. ER