PT Journal AU Val, P SO Iluminace PY 2021 BP 33 EP 49 VL 33 IS 4 DI 10.58193/ilu.1716 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202104-0002.php DE nonfiction cinema; collective identity; modern architecture; France; post-WWII reconstruction SN 0862397X AB Clanek analyzuje, jak jsou nektere filmy faktu (institucionalni dokumenty, filmove tydeniky a amaterske filmy) produkovane od roku 1945 do konce 50. let ve Francii uvadeny jako archivni snimky v soucasnych dokumentech o obdobi po druhe svetove valce. Tyto povalecne filmy faktu zachycuji narocnou rekonstrukci mest, ktera byla na konci valky tezce poskozena. Unikatnost tohoto architektonickeho dedictvi se mezitim zda byt zapomenuta navzdory vynalezavosti moderni architektury 40. a 50. let. V poslednich desetiletich dokonce doslo k cistemu odlivu obyvatel z prestavenych center mest. Propagaci tohoto architektonickeho dedictvi hraje kino klicovou roli v opetovnem propojeni obyvatel s historii, ktera formovala mistni identitu techto prestavenych mest, jako je Dunkirk nebo Lorient. Dokumenty vytvarene o ojedinelych zivotnich zazitcich, jako je Unite d'Habitation navrzena Le Corbusierem v Marseille nebo Cites Castors ("Bobri" mesta) postavena jejich obyvateli a pro ne, umoznuji temto malym komunitam sdilet pocit sounalezitosti a zachovat si kolektivni identitu. Krome toho nam digitalizace a opakovane pouziti amaterskych filmu umoznuji znovu objevit kazdodenni zivot behem povalecne rekonstrukce. ER