RT Journal Article SR Electronic A1 Val, Perrine T1 JF Iluminace YR 2021 VO 33 IS 4 SP 33 OP 49 DO 10.58193/ilu.1716 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202104-0002.php AB Článek analyzuje, jak jsou některé filmy faktu (institucionální dokumenty, filmové týdeníky a amatérské filmy) produkované od roku 1945 do konce 50. let ve Francii uváděny jako archivní snímky v současných dokumentech o období po druhé světové válce. Tyto poválečné filmy faktu zachycují náročnou rekonstrukci měst, která byla na konci války těžce poškozena. Unikátnost tohoto architektonického dědictví se mezitím zdá být zapomenuta navzdory vynalézavosti moderní architektury 40. a 50. let. V posledních desetiletích dokonce došlo k čistému odlivu obyvatel z přestavěných center měst. Propagací tohoto architektonického dědictví hraje kino klíčovou roli v opětovném propojení obyvatel s historií, která formovala místní identitu těchto přestavěných měst, jako je Dunkirk nebo Lorient. Dokumenty vytvářené o ojedinělých životních zážitcích, jako je Unité d'Habitation navržená Le Corbusierem v Marseille nebo Cités Castors ("Bobří" města) postavená jejich obyvateli a pro ně, umožňují těmto malým komunitám sdílet pocit sounáležitosti a zachovat si kolektivní identitu. Kromě toho nám digitalizace a opakované použití amatérských filmů umožňují znovu objevit každodenní život během poválečné rekonstrukce.