Iluminace 2022, 34(3):69-86 | DOI: 10.58193/ilu.1739

Dobroslav Zborník. Documentary Filmmaker Among Unofficial Visual Artists in the 1970s and 1980s

Sylva Poláková
Národní filmový archiv

This study, written within the framework of a project The Audiovisual Work Outside the Context of Cinema: Documentation, Archiving, and Access, is focused on the collaboration of film documentarian Dobroslav Zborník with independent artists who engaged in performance art in Czechoslovakia in the 1970s and 1980s. He started this collaboration already during his studies at FAMU in Prague, where he graduated with the documentary movie named Antinomie (1973), in which he recorded the happenings of the Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu [The Crusader School of Pure Humour Without Jokes]. In the second half of the 1970s and the early 1980s, he made cinematic documentations of art events for Milan Knížák (a member of the Fluxus movement), and Milan Grygar (whose worked is typified by experiments with connections between graphic art and sound).
The purpose of this study is to review Zborník's role within Czech action art, as well as an attempt at a contextual analysis of the integration of the moving image by artistic disciplines as another expressive, not purely documentary, component. Part of the study is therefore monitoring the gradual acceptance of event documentation based on the local historical context. In 1970s Czechoslovakia, performances and happenings were first recorded onto celluloid because video technologies only made their way to the Eastern Bloc countries with a considerable delay. Zborník's cinematic documentations were later, under various conditions, and with the use of methods corresponding to the times, copied onto video cassettes, or digitised, which contributed to their accessibility, but also to the omission of their specifics.

Keywords: videoart, Moving Image, Performance, Cinematic Documentation, Czechoslovakia

Published: March 1, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Poláková, S. (2022). Dobroslav Zborník. Documentary Filmmaker Among Unofficial Visual Artists in the 1970s and 1980s. Iluminace34(3), 69-86. doi: 10.58193/ilu.1739
Download citation

References

  1. Binarová, Alena. Svaz výtvarných umělců v českých zemích v letech 1956-1972 (Olomouc: Vydavatelství FF UP, 2017).
  2. Blažíček, Martin - Sylva Poláková. "Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě", Iluminace 32, č. 1 (2020), 77-92. Go to original source...
  3. Buddeus, Hana. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století (Praha: VŠUP, 2017).
  4. "Debata se členy skupiny Tot art (Nataľja Abalakova & Anatolij Žigalov)", Artmap, cit. 30. 6. 2022, https://www.artmap.cz/debata-se-cleny-skupiny-tot-art-natalja-abalakova-anatolij-zigalov.
  5. Franc, Martin a kol. Dějiny Akademie múzických umění v Praze (Praha: NAMU, 2017).
  6. Franc, Martin - Lenka Krátká, eds. Dějiny AMU ve vyprávění (Praha: NAMU, 2017).
  7. Gribling, Frank. Works and words: International art manifestation Amsterdam (Amsterdam: De Appel, 1980, reprinted in 2018).
  8. Grygar, Štěpán. Konceptuální umění a fotografie (Praha: Nakladatelství AMU, 2004).
  9. Hauser, Jakub. "Otevřená díla Milana Grygara", Flash Art, 21. 12. 2014, cit. 30. 6. 2022, https://flashart.cz/2014/12/21/otevrena-dila-milana-grygara/.
  10. Knížák, Milan. Akce, po kterých zbyla alespoň nějaká dokumentace 1962-1995 (Praha: Gallery, 2000).
  11. Knížák, Milan. "Performance jako vývoj i jako degenerace", Vokno, č. 4 (1981), 44.
  12. Krtička, Jan - Jan Prošek, eds. Dokumentace umění (Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2013).
  13. Lébl, Vladimír. "O mezních druzích hudby", in Nové cesty hudby: Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu (Praha-Bratislava: Supraphon, 1970), 216-246.
  14. Morganová, Pavlína - Terezie Nekvindová - Sláva Sobotovičová, eds. České akční umění: Filmy a videa 1956-1989 (Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2015).
  15. Stegmann, Petra, ed. Fluxus East: Fluxus Networks in Central Eastern Europe (Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 2007).
  16. Stejskalová, Tereza, ed. Filmaři všech zemí, spojte se! Zapomenutý internacionalismus, československý film a třetí svět (Praha: tranzit.cz, 2017).
  17. Svatošová, Dagmar - Pavlína Morganová - Terezie Nekvindová. Výstava jako médium: České umění 1957-1999 (Praha: Akademie výtvarných umění, 2020).
  18. Vodrážka, Mirek. Výtvarné umění a jeho subverzivní role v období normalizace: Demytologizační a detektivní příběh (Praha: Centrum pro dokumentaci totalitních režimů, 2019).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.