Iluminace 2003, 15(3):5-23

Typy mimoobrazového pole (případ Hitchcocka a Hanouna)

Helena Bendová

Autorka ve svém pojednání rozlišuje několik typů obrazovek. Za tímto účelem vychází z analýzy dvou filmů - NORTH BY NORTHWEST Alfreda Hitchcocka a L'AUTOMNE natočeného v roce 1985 Marcelem Hanounem. Mimoobrazový prostor je v jejím textu definován jako něco, co se vytváří v divákově představivosti na základě vodítek odvozených od toho, co je (nebo bylo) vnímatelné a slyšitelné na plátně.

Z exteriéru tento prostor „zasahuje“ do vnímatelného prostoru záběru nebo je naopak explicitně evokován, v každém případě k němu nějakým způsobem přiléhá. Vztahu mezi časoprostorem záběru a časoprostorem prostoru mimo záběr, který autor popisuje, definuje několik typů prostorů mimo záběr. Jako příklad zacházení s mimoplošným prostorem slouží analýza filmu NORTH BY NORTHWEST. V klasickém filmu ukazuje, že prostor mimo záběr, který existuje v kontextu diegetického světa, může být homogenní (souvisle propojený prostor), radikálně heterogenní (ve smyslu Deleuzova absolutního aspektu the off-screen space) nebo heterogenní (když je zároveň kontinuální, tj. přiléhající k okrajům záběru, a „cizí“, tj. odkazující na jakýsi nedefinovatelný vnějšek).

Klíčová slova: Na sever Severozápadní linkou 1959, mimoobrazové pole, rámování obrazu, časoprostor

Types of the off-screen Space (A Case of Alfred Hitchcock and Marcel Hanoun)

The author distinguishes several types of screens in her paper. For this purpose, she draws on an analysis of two films - Alfred Hitchcock's NORTH BY NORTHWEST and L'AUTOMNE, made in 1985 by Marcel Hanoun. Off-screen space is defined in her text as something that is created in the viewer's imagination based on clues derived from what is (or was) perceptible and audible on the screen.

From the exterior, this space "encroaches" on the perceptible space of the frame or is, on the contrary, explicitly evoked, in any case adjacent to it in some way. The relationship between the space-time of the shot and the space-time of the out-of-shot space described by the author is defined by several types of out-of-shot spaces. The analysis of the film NORTH BY NORTHWEST serves as an example of the treatment of off-screen space. In the classic film, he shows that the off-screen space that exists in the context of the diegetic world can be homogeneous (a continuously connected space), radically heterogeneous (in the sense of Deleuze's absolute aspect of the off-screen space), or heterogeneous (when it is both continuous, i.e. adjacent to the edges of the frame, and "foreign," i.e. referring to some indefinable outside).

Keywords: Na sever Severozápadní linkou 1959, off-screen field, image framing, space-time

Zveřejněno: 1. září 2003  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bendová, H. (2003). Typy mimoobrazového pole (případ Hitchcocka a Hanouna). Iluminace15(3), 5-23
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.