Iluminace 2009, 21(4):55-69
Performativita, post-animace a jak jsem se stala animovanou postavou
Text se zabývá výzkumem, který si klade za cíl zpochybnit tradiční chápání animace. Nejprve shrnuje ontologické debaty o povaze animace, které byly iniciovány potřebou vymezit hranice animace v souvislosti s technologickými změnami a s potřebou legitimizovat animaci jako uměleckou formu. Studie odmítá definici animace coby kresleného filmu a navrhuje přistupovat k ní jako k performanci. Autorka zkoumá vztah mezi animovaným a animujícím, mezi jevem a pozorovatelem, přičemž tuto hranici narušuje a překračuje a dokazuje postuláty na svém vlastním těle (je současně animujícím i animovaným).
Klíčová slova: animovaný film, filmová teorie, 3D animace, experimentální film, videoart
Performativity, Post-animation and How I Became a Cartoon Charakter
The text deals with research that aims to challenge the traditional understanding of animation. First, it summarizes ontological debates about the nature of animation, which were initiated by the need to define the boundaries of animation in the context of technological change and the need to legitimize animation as an art form. The study rejects the definition of animation as a cartoon and proposes to approach it as a performance. The author explores the relationship between the animated and the animator, between the phenomenon and the observer, breaking and crossing this boundary and proving the postulates on her own body (she is both animator and animated).
Keywords: animated film, film theory, 3D animation, experimental film, video art
Zveřejněno: 1. prosinec 2009 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.