Iluminace 2017, 29(2):7-24 | DOI: 10.58193/ilu.1514

Traditional and Convergent Domestic Audiences. Towards a Typology of the Transforming Czech Viewership of Films and TV Series

Jakub Macek
Masarykova univerzita

Tato explorativní studie vychází z dat získaných v roce 2014 v rámci průzkumu dospělé české populace a zaměřuje se na rozdíly mezi tradičním a konvergentním domácím publikem filmů a televizních pořadů. S využitím statistických metod hierarchické shlukové analýzy a multinomiální logistické regrese se tato empirická práce zabývá tradičními a konvergentními způsoby konzumace obsahu, různými formami kurátorství obsahu, postoji diváků k obsahu, sociodemografickými proměnnými a kulturou obecně. Na tomto základě je formulována na důkazech založená typologie českých domácích diváků, která navrhuje čtyři typy filmových a televizních diváků: tradiční pasivní diváky, tradiční angažované diváky, konvergentní pasivní diváky a konvergentní angažované diváky. Následně studie hledá kulturní a sociodemografické prediktory výsledných typů diváků.

Klíčová slova: diváctví, typologie diváků, sociodemokratické prediktory

This exploratory study draws upon data from a 2014 survey of the Czech adult population, focusing on differences between traditional and convergent domestic audiences of film and TV. Employing statistical methods of hierarchical cluster analysis and multinomial logistic regression, this empirical paper considers traditional and convergent modes of content consumption, various forms of the curation of content, the viewers' attitudes to content, socio-demographic variables, and culture in general. On this basis, an evidence-based typology of Czech domestic audiences is formulated, suggesting four types of film and TV viewers: traditional passive audiences, traditional engaged audiences, convergent passive audiences and convergent engaged audiences. Consequently, the study looks for cultural and socio-demographic predictors of the resulting types of audiences.

Keywords: audience, audience typology, sociodemocratic predictors

Zveřejněno: 1. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Macek, J. (2017). Traditional and Convergent Domestic Audiences. Towards a Typology of the Transforming Czech Viewership of Films and TV Series. Iluminace29(2), 7-24. doi: 10.58193/ilu.1514
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jakub Macek, Alena Macková, Kateřina Škařupová and Lenka Waschková Císařová, Old and new media in everyday life of Czech audiences: Research report (Brno: Masaryk University, 2015).
  2. Amanda Lotz, The television will be revolutionized (New York: NYU Press, 2007).
  3. Jakub Macek, Pavel Zahrádka, "Online Piracy and the Transformation of the Audiences' Practices: The Case of the Czech Republic", in Darren Hudson Hick - Reinold Schmücker (eds.), The Aesthetics and Ethics of Copying. London: Bloomsbury Publishing 2016, pp. 335-358. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Fien Adriaens, Elke Van Damme and Cédric Courtois, "The spatial and social contexts of television-viewing adolescents", Poetics, vol. 39, no. 3 (2011), pp. 205-227. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cédric Courtois, Frederik De Grove and Lieven De Marez, "The role of socio-spatial context in the habit-goal interface of audiovisual media consumption", Poetics vol. 45 (2014), pp. 1-18. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Pires de Sá, Antoni Roig, "Challenging prime time television: Co-viewing practices in the Brazilian telenovela", Convergence, vol. 22, no. 4 (2016), pp. 392-407. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Esteve Sanz and Thomas Crosbie, "The meaning of digital platforms: Open and closed television infrastructure", Poetics, vol. 55 (2016), pp. 75-89. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Vilde Schanke Sundet, "Still 'Desperately seeking the audience'? Audience making in the age of media convergence (the Lilyhammer experience)", Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook, vol. 14, no. 1 (2016), pp. 174-191. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Jhih-Syuan Lin, Yongjun Sung and Kuan-Ju Chen, "Social television: Examining the antecedents and consequences of connected TV viewing", Computers in Human Behavior, vol. 58 (2016), pp. 171-178. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Yu-Kei Tse, "Television's changing role in social togetherness in the personalized online consumption of foreign TV", New Media & Society, vol. 18, no. 8. (2016), pp. 1547-1562. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Sherryl Wilson, "In the living room: Second screens and TV audiences", Television & New Media, vol. 17, no. 2 (2016), pp. 174-191. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Nico Carpentier, Kim Christian Schrøder and Lawrie Hallet, Audience Transformations: Shifting Audience Positions in Late Modernity (London: Routledge, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  13. Alexander Dhoest and Nele Simons, "Still 'Watching' TV? The Consumption of TV Fiction by Engaged Audiences", Media & Communication, vol. 4, no. 3 (2016), pp. 176-184. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Karol Jakubowicz, Nová ekologie médií: Konvergence a mediamorfóza (Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2013).
  15. Henry Jenkins, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (New York: NYU Press, 2006).
  16. Sonia Livinstone, "Active audiences? The debate progresses but is far from resolved", Communication Theory, vol. 25, no. 4 (2015), pp. 439-446. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Vilde Schanke Sundet and Espen Ytreberg, "Working notions of active audiences: Further research on the active participant in convergent media industries", Convergence, vol. 15, no. 4 (2009), pp. 383-390. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Jakub Macek, Média v pohybu: K proměně současných mediálních public (Brno: MUNI Press, 2015).
  19. Irena Reifová, "Ontological Security in the Digital Age: The Case of Elderly People Using New Media", Leif Kram, Nico Carpentier et al. (eds.), Media Practice and Everyday Agency in Europe (Bremen: edition lumière, 2014), pp. 153-161.
  20. Irena Reifová, "Not as we know it: televizní diváctví ve věku netrpělivosti", in Tomáš Dvořák (eds.), Temporalita (nových) médií (Praha: NAMU, 2016), pp. 103-136.
  21. Jaromír Volek, "Televizní publika ve věku digitální fragmentace" in Petr Kaňka, Václava Kofránková, Ingrid Mayerová and Martin Štoll (eds.), Autor-Vize-Meze-Televize (Praha, Bratislava: USTR - Ústav pro studium totalitních režimů, Česká televize & VŠMU - Bratislava, 2015), pp. 31-50.
  22. Pavel Zahrádka, "Etika kopírování kulturních obsahů: Kvalitativní studie internetového pirátství v České republice". Iluminace, vol. 28, no. 3 (2016), pp. 5-27.
  23. Ithiel de Sola Pool, Technologies of Freedom (Cambridge: Harvard University Press, 1983).
  24. Karl Bruhn Jensen, Media convergence: The three degrees of network, mass and interpersonal communication (London: Routledge, 2010).
  25. Jiří Fiala, "Nelegálně distribuované video z hlediska mediální etnografie", Mediální studia, vol. 6, no. 3 (2012), pp. 60-75.
  26. Everett Rogers, Diffusion of Innovations, 4th edition (New York: Free Press, 2010).
  27. Maria Bakardjieva, Internet Society: The Internet in Everyday Life (London: Sage, 2005). Přejít k původnímu zdroji...
  28. Tomas Barker, Maren Hartmann, Yves Punie and Katie J. Ward, (eds.), Domestication of media and technology (Maidenhead: Open University Press, 2006).
  29. Roger Silverstone and Eric Hirsch (eds.), Consuming Technologies: Media and Information in Domestic Spaces (London: Routledge, 1992).
  30. Rob Cover, "Audience inter/active: Interactive media, narrative control and reconceiving audience history", New media & society, vol. 8, no. 1 (2006), pp. 139-158. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (London: Routledge, 2006).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.