Iluminace 2019, 31(3):47-60 | DOI: 10.58193/ilu.1633
Mezi dominancí a absencí. Tanec (s médii) v Laterně magice
- Univerzita Karlova
Studie se zaměřuje na podobu tance v inscenacích Laterny magiky od jejích historických počátků až po moderní éru na přelomu tisíciletí. Tanec byl jedním z elementárních prvků přítomných v multimediálních inscenacích této experimentální scény od světové výstavy Expo v roce 1958 v Bruselu. Tanec měnil své postavení podle různých tvůrčích východisek – od nevýznamného prostředníka spojujícího jednotlivé scénické prvky přes dominantní roli v období baletních inscenací na přelomu 80. a 90. let až po naprostou absenci tance v éře tzv. dramatických programů. V celé historii Laterny magiky se tanec objevoval v různých tanečních stylech a formátech: od revizních pohybových skečů a pantomimických etud přes technicky náročné taneční figury až po mistra de pas de deux. Tanečník na jevišti pracoval jako užitečný spojovatel nebo prostředník mezi filmovým obrazem a živými jevištními událostmi. Studie zkoumá intenzitu tance přítomného na jevišti, způsob, jakým rozvinul dialog mezi tanečníkem a filmovým médiem, jaký byl obraz tance prezentovaný ve filmových sekvencích divadelních inscenací, ke kterým docházelo přemisťováním. Pokouší se zejména nahlížet na různé konceptuální východiska mezi vztahem tance a filmu na scéně Laterny magiky.
Klíčová slova: Laterna magika, tanec, choreografie, tělo, film, intermedialita
Between Dominance and Absence. Dance (with the Media) in Laterna Magika
The study focuses on the form of dance in productions of Laterna magika from its historical beginnings up to the modern era at the turn of the millennium. Dance was one elementary elements present in multimedia productions of this experimental scene since the Expo World Exhibition in 1958 in Brussels. The dance changed its position according to a different creative starting points - from an insignificant mediator linking individual scenic elements through dominant role in the period of ballet productions at the turn of the 1980s and 1990s, to the the total absence of dance in the era of so-called drama programs. Throughout Laterna magika's history, dance appeared in a variety of dance styles and formats: from revision motion sketches and pantomime etudes, through technically demanding dance figures as well as master de pas de deux. Dancer on stage worked as a useful linker or mediator between the film image and the living stage events. The study examines the intensity of the dance present on the stage, the way it is he developed a dialogue between the dancer and the film medium, what was the image of dance presented in film sequences of theatrical productions, to which relocations there was. In particular, it attempts to look at different conceptual starting points intermedia relationship of dance and film on the scene of Laterna magika.
Keywords: Laterna magika, dance, choreography, body, film, intermediality
Zveřejněno: 1. září 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Susan Broadhurst - Josephine Machon (eds.), Performance and Technology. Practices of Virtual Enbodiment and Interactivity. London: Palgrave Macmillan 2011.
- Lucie Kocourková, Laterna magika: zlatá éra očima pamětníků. Praha: Knižní klub 2018.
- Karel Teige, Svět, který se směje. O humoru, clownech a dadaistech. Praha: Akropolis 2004.
- Roberts Blossom, On Filmstage. The Tulane Drama Review 11, 1966, č. 1, s. 70.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eva Stehlíková (ed.), Alfréd Radok mezi filmem a divadlem. Praha: Akademie múzických umění, Národní filmový archiv 2007.
- Giel Gunhild - Ingrid Oberzaucher-Schüller, Rosalia Chladek. Expression in Motion. Wien: Kaiser Verlag 2011.
- Lucie Česálková - Kateřina Svatoňová, Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky. Praha: Národní filmový archiv, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2019.
- Kateřina Svatoňová, Mezi-obrazy: mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Národní filmový archiv, MasterFilm 2016.
- Václav Janeček - Štěpán Kubišta, Laterna magika aneb "divadlo zázraků". Praha: Laterna magika 2006.
- Susan Leigh Foster (ed.), Corporalities. Dancing Knowledge, Culture and Power. New York: Routledge 1996.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.