Iluminace 2020, 32(2):35-52 | DOI: 10.58193/ilu.1664
On Interfaces as Moving Image Configurations in Space
- Coventry University
Klíčová slova: moving image configurations, space-image, space, place, interface.
The article focusses on artistic moving images and takes its cues from Studio Azzurro's Sensitive City (2010) to offer a reading in light of the postdigital that revolves around the concept of space-image. To do so, the author reflect upon space and place, and interrogates the environmental dynamics triggered by screen media interfaces from a phenomenological point of view.
Zveřejněno: 1. červen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Dominique Chateau and José Moure (eds.), Post-cinema (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020).
Přejít k původnímu zdroji...
- Janet Harbord, Film Cultures (London: Sage, 2002).
- Francesco Casetti, The Lumière Galaxy: Seven Keywords for the Cinema to Come (New York: Columbia University Press, 2015).
Přejít k původnímu zdroji...
- Christine Gledhill, Linda Williams (eds.), Reinventing Film Studies (New York: Bloomsbury, 2000).
- Rosalind E. Krauss, 'Reinventing the Medium', Critical Inquiry, vol. 25, no. 2, (1999), pp. 289-305.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rosalind E. Krauss, A Voyage on the North Sea. Art in the Age of the Post-medium Condition (New York: Thames & Hudson, 1999).
- Paolo Cherchi Usai, The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age (London: BFI, 2001).
- David N. Rodowick, The Virtual Life of Film (Cambridge MA: Harvard University Press, 2008).
Přejít k původnímu zdroji...
- Francesco Casetti, 'Filmic Experience', Screen, vol. 50, no. 1, (2009), pp. 56-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Francesco Casetti, 'Back to the Motherland: the film theatre in the postmedia age', Screen, vol. 52, no. 1 (2011), pp. 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jacques Aumont, Que reste-t-il du cinéma? (Paris: Vrin, 2012).
Přejít k původnímu zdroji...
- André Gaudreault, Philippe Marion, The End of Cinema? A Medium in Crisis in the Digital Age (New York: Columbia University Press, 2015).
Přejít k původnímu zdroji...
- Raymond Bellour, Between-the-images (Zurich: JRP/Ringier, 2012).
- Maeve Connolly, The Place of Artists Cinema: Space, Site and Screen (Bristol: Intellect, 2009).
- John David Rhodes, Elena Gorfinkel (eds.), Taking Place: Location and the Moving Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011).
- Florian Cramer, 'What is post-digital?', 2013, Post-digital-research. Online:, [accessed 20 April 2020].
- David Berry, Michael Dieter (eds.), Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015).
Přejít k původnímu zdroji...
- Elizabeth Cowie, 'On Documentary Sounds and Images in the Gallery', Screen, vol. 50, no. 1 (2009), pp. 124-134.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nicolas Bourriaud, Relational Aesthetics (Paris: Les Press du Réel, 2010).
- Hal Foster, Malcolm Turvey, Chrissie Iles, George Baker, Matthew Buckingham, Anthony McCall, 'The Projected Image in Contemporary Art', October, no. 104 (Spring 2003), p. 93.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dominique Chateau and José Moure (eds.), Screens: From Materiality to Spectatorship - A Historical and Theoretical Reassessment (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Catherine Fowler, 'Room for experiment: gallery films and vertical time from Maya Deren to Eija Liisa Ahtila', Screen, vol. 45, no. 4 (2004), pp. 324-343.
Přejít k původnímu zdroji...
- Catherine Fowler, 'Remembering cinema elsewhere: introspections and circumspection in the gallery films', Cinema Journal, vol. 2, no. 51 (2011), pp. 26-45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tanya Leighton (ed.), Art and Moving Image: A Critical Reader (London: Tate/Afterall, 2008).
- Andrew Uroskie, Between the Black Box and the White Cube: Expanded Cinema and Postwar Art (Chicago and London: University of Chicago Press, 2014).
Přejít k původnímu zdroji...
- François Bovier, Adeena Mey (eds), Exhibiting the Moving Image: History Revisited (Zurich: JRP Ringier, 2015).
- Martin Heidegger, 'Art and Space', (or. 1969) reprinted in Man and World, vol. 6, no. 1 (1973), pp. 3-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin Heidegger, '… Poetically Man Dwells…', in Poetry, Language, Thought (New York: Harper and Row, 1971), pp. 221-239.
- Martin Heidegger, 'Building, Dwelling, Thinking', in Basic Writings (New York: Harper Collins, 1993), pp. 343-363.
- Alexander Galloway, The Interface Effect (Cambridge and Malden: Polity, 2012).
- Sarah Kember, Joanna Zylinska, Life after New Media (Cambridge MA: MIT Press, 2012).
Přejít k původnímu zdroji...
- Janine Marchessault, Susan Lord (eds.), Fluid Screens, Expanded Cinema (Toronto, Buffalo and London: University of Toronto Press, 2007).
Přejít k původnímu zdroji...
- Laura U. Marks, 'Immersed in the Single Channel: Experimental Media from Theater to Gallery', Millennium Film Journal, no. 55 (2012), pp. 14-23.
- Jihoon Kim, Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age (New York and London: Bloomsbury, 2016).
- Miriam De Rosa, Vinzenz Hediger, 'Post-what? Post-when? A conversation on the 'Posts-' of Post-media and Post-cinema', Cinéma et Cie. International Film Studies Journal, vol. XVI, no. 26/27 (2017), pp. 9-20.
- Alexander Galloway, Laruelle: Against the Digital (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014).
Přejít k původnímu zdroji...
- Yuk Hui, On the existence of digital objects (Minneapolis: Minnesota University Press, 2016).
- Miriam De Rosa, Cinema e postmedia: I territori del filmico nel contemporaneo (Milan: postmedia books, 2013).
- Gilles Deleuze, Cinema 1: The Movement-Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986).
Přejít k původnímu zdroji...
- Gilles Deleuze, Cinema 2: The Time-Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989).
- Antoine Gaudin, L'espace cinématographique. Esthétique et dramaturgie (Paris: Armand Colin, 2015).
- Studio Azzurro, Sensitive City (Milan: Scalpendi, 2010).
- Juliane Rebentisch, Aesthetics of Installation Art (Berlin: Sternberg Press, 2012).
- Nassima Sahraoui, Caroline Sauter (eds.), Thinking in Constellations: Walter Benjamin in the Humanities (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2018).
- Giuliana Bruno, Surface: Matters of Aesthetics, Materiality, and Media (Chicago: University of Chicago Press, 2014).
- Laura U. Marks, The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses (Durham and London: Duke University Press, 2000).
- Butler, Alison, 'A Deictic Turn: Space and Location in Contemporary Gallery Film and Video Installation', Screen, vol. 51, no. 4 (2010), pp. 305-323.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.