Iluminace 2020, 32(2):35-52 | DOI: 10.58193/ilu.1664

On Interfaces as Moving Image Configurations in Space

Miriam De Rosa
Coventry University

Klíčová slova: moving image configurations, space-image, space, place, interface.

The article focusses on artistic moving images and takes its cues from Studio Azzurro's Sensitive City (2010) to offer a reading in light of the postdigital that revolves around the concept of space-image. To do so, the author reflect upon space and place, and interrogates the environmental dynamics triggered by screen media interfaces from a phenomenological point of view.

Zveřejněno: 1. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
De Rosa, M. (2020). On Interfaces as Moving Image Configurations in Space. Iluminace32(2), 35-52. doi: 10.58193/ilu.1664
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dominique Chateau and José Moure (eds.), Post-cinema (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020). Přejít k původnímu zdroji...
  2. Janet Harbord, Film Cultures (London: Sage, 2002).
  3. Francesco Casetti, The Lumière Galaxy: Seven Keywords for the Cinema to Come (New York: Columbia University Press, 2015). Přejít k původnímu zdroji...
  4. Christine Gledhill, Linda Williams (eds.), Reinventing Film Studies (New York: Bloomsbury, 2000).
  5. Rosalind E. Krauss, 'Reinventing the Medium', Critical Inquiry, vol. 25, no. 2, (1999), pp. 289-305. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Rosalind E. Krauss, A Voyage on the North Sea. Art in the Age of the Post-medium Condition (New York: Thames & Hudson, 1999).
  7. Paolo Cherchi Usai, The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age (London: BFI, 2001).
  8. David N. Rodowick, The Virtual Life of Film (Cambridge MA: Harvard University Press, 2008). Přejít k původnímu zdroji...
  9. Francesco Casetti, 'Filmic Experience', Screen, vol. 50, no. 1, (2009), pp. 56-66. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Francesco Casetti, 'Back to the Motherland: the film theatre in the postmedia age', Screen, vol. 52, no. 1 (2011), pp. 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Jacques Aumont, Que reste-t-il du cinéma? (Paris: Vrin, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  12. André Gaudreault, Philippe Marion, The End of Cinema? A Medium in Crisis in the Digital Age (New York: Columbia University Press, 2015). Přejít k původnímu zdroji...
  13. Raymond Bellour, Between-the-images (Zurich: JRP/Ringier, 2012).
  14. Maeve Connolly, The Place of Artists Cinema: Space, Site and Screen (Bristol: Intellect, 2009).
  15. John David Rhodes, Elena Gorfinkel (eds.), Taking Place: Location and the Moving Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011).
  16. Florian Cramer, 'What is post-digital?', 2013, Post-digital-research. Online:, [accessed 20 April 2020].
  17. David Berry, Michael Dieter (eds.), Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015). Přejít k původnímu zdroji...
  18. Elizabeth Cowie, 'On Documentary Sounds and Images in the Gallery', Screen, vol. 50, no. 1 (2009), pp. 124-134. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Nicolas Bourriaud, Relational Aesthetics (Paris: Les Press du Réel, 2010).
  20. Hal Foster, Malcolm Turvey, Chrissie Iles, George Baker, Matthew Buckingham, Anthony McCall, 'The Projected Image in Contemporary Art', October, no. 104 (Spring 2003), p. 93. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Dominique Chateau and José Moure (eds.), Screens: From Materiality to Spectatorship - A Historical and Theoretical Reassessment (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2016). Přejít k původnímu zdroji...
  22. Catherine Fowler, 'Room for experiment: gallery films and vertical time from Maya Deren to Eija Liisa Ahtila', Screen, vol. 45, no. 4 (2004), pp. 324-343. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Catherine Fowler, 'Remembering cinema elsewhere: introspections and circumspection in the gallery films', Cinema Journal, vol. 2, no. 51 (2011), pp. 26-45. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Tanya Leighton (ed.), Art and Moving Image: A Critical Reader (London: Tate/Afterall, 2008).
  25. Andrew Uroskie, Between the Black Box and the White Cube: Expanded Cinema and Postwar Art (Chicago and London: University of Chicago Press, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  26. François Bovier, Adeena Mey (eds), Exhibiting the Moving Image: History Revisited (Zurich: JRP Ringier, 2015).
  27. Martin Heidegger, 'Art and Space', (or. 1969) reprinted in Man and World, vol. 6, no. 1 (1973), pp. 3-8. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Martin Heidegger, '… Poetically Man Dwells…', in Poetry, Language, Thought (New York: Harper and Row, 1971), pp. 221-239.
  29. Martin Heidegger, 'Building, Dwelling, Thinking', in Basic Writings (New York: Harper Collins, 1993), pp. 343-363.
  30. Alexander Galloway, The Interface Effect (Cambridge and Malden: Polity, 2012).
  31. Sarah Kember, Joanna Zylinska, Life after New Media (Cambridge MA: MIT Press, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  32. Janine Marchessault, Susan Lord (eds.), Fluid Screens, Expanded Cinema (Toronto, Buffalo and London: University of Toronto Press, 2007). Přejít k původnímu zdroji...
  33. Laura U. Marks, 'Immersed in the Single Channel: Experimental Media from Theater to Gallery', Millennium Film Journal, no. 55 (2012), pp. 14-23.
  34. Jihoon Kim, Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age (New York and London: Bloomsbury, 2016).
  35. Miriam De Rosa, Vinzenz Hediger, 'Post-what? Post-when? A conversation on the 'Posts-' of Post-media and Post-cinema', Cinéma et Cie. International Film Studies Journal, vol. XVI, no. 26/27 (2017), pp. 9-20.
  36. Alexander Galloway, Laruelle: Against the Digital (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  37. Yuk Hui, On the existence of digital objects (Minneapolis: Minnesota University Press, 2016).
  38. Miriam De Rosa, Cinema e postmedia: I territori del filmico nel contemporaneo (Milan: postmedia books, 2013).
  39. Gilles Deleuze, Cinema 1: The Movement-Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986). Přejít k původnímu zdroji...
  40. Gilles Deleuze, Cinema 2: The Time-Image (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989).
  41. Antoine Gaudin, L'espace cinématographique. Esthétique et dramaturgie (Paris: Armand Colin, 2015).
  42. Studio Azzurro, Sensitive City (Milan: Scalpendi, 2010).
  43. Juliane Rebentisch, Aesthetics of Installation Art (Berlin: Sternberg Press, 2012).
  44. Nassima Sahraoui, Caroline Sauter (eds.), Thinking in Constellations: Walter Benjamin in the Humanities (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2018).
  45. Giuliana Bruno, Surface: Matters of Aesthetics, Materiality, and Media (Chicago: University of Chicago Press, 2014).
  46. Laura U. Marks, The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses (Durham and London: Duke University Press, 2000).
  47. Butler, Alison, 'A Deictic Turn: Space and Location in Contemporary Gallery Film and Video Installation', Screen, vol. 51, no. 4 (2010), pp. 305-323. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.