Iluminace 2020, 32(3):83-115 | DOI: 10.58193/ilu.1675

Didaktika skladby a řádu. Vývoj výuky teorie střihové skladby na FAMU

Michal Böhm
Filmová a televizní fakulta AMU

Cílem této studie je zkoumat vývoj výuky teorie střihu na katedře střihu Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) v Praze od roku 1964 do současnosti. Studie se zaměřuje na didaktiku teorie střihu – která se týká analýzy učebnic, studijních plánů a praktické výuky – a prostřednictvím ní odhaluje intelektuální transformaci samotné teorie střihu. Tato transformace proběhla v historickém kontextu a byla hluboce ovlivněna institucionálním vývojem katedry střihu. Sekundárním záměrem této studie je tedy stručně shrnout historii katedry spolu s jejími nejvýznamnějšími osobnostmi, které definovaly výuku a reflexi teorie střihu. Klíčovou postavou celé studie je Jan Kučera, významný český filmový teoretik, který založil katedru střihu na FAMU a položil základy teorie střihu, z nichž Josef Valušiak a Martin Čihák – jeho budoucí nástupci, učitelé teorie a další významné osobnosti této studie – čerpají až do současnosti. Jedním ze základních předpokladů Kučery v oblasti střihu a filmové teorie obecně byla sémantická hierarchie a sémiotická struktura uměleckého díla, a tento pojem stále definuje myšlení studentů střihu. Tato studie se také zabývá otázkou, zda existuje kontinuita a tradice ve výuce teorie střihu (kterou tato studie upřednostňuje před výukou praktického střihu) na katedře střihu FAMU, a reflektuje tento jedinečný pedagogický přístup.

Klíčová slova: teorie střihové skladby, katedra střihové skladby FAMU, pedagogika, Jan Kučera, hierarchie

Didactics of Composition and Order. Development of Teaching Editing Theory at FAMU

This study aims to research the progression of film editing theory education at the Department of Editing at the Film and TV School of the Academy of Performing Arts (FAMU) in Prague from 1964 to the present. The study focuses on the didactics of editing theory - which concerns the analysis of the textbooks, syllabus of study and practical education - and through it uncovers the intellectual transformation of the editing theory itself. This transformation occurred in a historical context and was deeply influenced by the institutional development of the Department of Editing. Thus, the secondary intention of this study is to briefly summarize the history of the department along with its most important figures, who defined the teaching and reflection of editing theory. The key person to the whole study is Jan Kučera, an important Czech film theoretician, who established the Department of Editing at FAMU and laid the foundation of the editing theory from which Josef Valušiak and Martin Čihák - his future successors, theory teachers and other important figures of this study - draw upon to the present. One of Kučera's essential premises of editing and film theory overall was the semantic hierarchy and semiotic structure of the work of art, and this notion still defines the thinking of editing students. This study also covers the question of whether there is a continuity and tradition in the teaching of editing theory (which this study prefers over education of editing practice) at the Department of Editing at FAMU and reflects this unique pedagogical approach.

Keywords: theory of film editing, Department of Editing FAMU, pedagogy, Jan Kučera, hierarchy

Zveřejněno: 1. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Böhm, M. (2020). Didaktika skladby a řádu. Vývoj výuky teorie střihové skladby na FAMU. Iluminace32(3), 83-115. doi: 10.58193/ilu.1675
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kontext(y) II. Literaria, theatralia, cinematographica. Sborník Katedry teorie a dějin dramatického umění. Olomouc: Univerzita Palackého 2000.
  2. Jan Kučera, Kniha o filmu. Praha: Čs. filmové nakladatelství 1946.
  3. Jan Kučera, Filmové teorie a teorie. Okolo knihy Guida Aristarca Dějiny filmových teorií. Film a doba 15, 1969, č. 4, s. 218.
  4. Jan Svoboda, Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: NFA 2007.
  5. Martin Franc a kol., Dějiny Akademie múzických umění v Praze. Praha: NAMU 2017.
  6. Stanislav Brach a Jaroslav Jelínek, Práva a povinnosti členů výrobního štábu. Praha: Filmové studio Barrandov 1960.
  7. Jan Kučera, Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha: NAMU 2002.
  8. Josef Valušiak, Základy střihové skladby. Praha: NAMU 2005.
  9. Jan Kučera, Poetika českého filmu. Praha: NAMU 2016.
  10. Jan Kučera, Kdo vypráví? (Stavba filmového díla 1). Amatérský film 8, 1976, č. 2, s. 30-31.
  11. Martin Franc - Lenka Krátká (eds.), Dějiny ve vyprávěních. Praha: NAMU 2017.
  12. Škola múz. Sborník k 40. výročí založení AMU. Praha: Akademie múzických umění 1989.
  13. Josef Valušiak, Základy střihové skladby. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1983.
  14. Josef Valušiak, Základy střihové skladby. Jinočany: H+H 1992.
  15. Jaromír Blažejovský, Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2007.
  16. Josef Valušiak, Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: Ediční centrum AMU 2000.
  17. Roger Critennden, Fine Cuts. The Art of European Film Editing. Oxford: Elsevier 2006.
  18. Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie. Praha: NAMU 2013.
  19. Kolektiv autorů, K tvarozpytu montážních struktur. Olomouc: Edice PAF 2015.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.