Iluminace 2021, 33(2):97-114 | DOI: 10.58193/ilu.1704
Digitální hranice: setkání s nejistotou (recenzní studie)
- Univerzita Karlova
Cílem prezentované studie je popsat vztah mezi myšlením současného vizuálního teoretika Daniela Strutta a francouzského poststrukturalistického filozofa Gillese Deleuze; napětí mezi myšlením a obrazem je v této studii analyzováno především. Daniel Strutt ve své knize Digitální obraz a realita: Affect, Metafyzika a postkinematografie představil koncept digitální hranice (vlastní digitální obrazová ontologie), která je silně ovlivněna Deleuzeho myšlením (na jedné straně ontologickým v díle Difference and Repetition, na druhé straně tím, které se věnuje obrazu moderní kinematografie v knize Cinema 2: The Time-Image). Oba autory spojuje snaha identifikovat síly, které mohou být zdrojem lidské myšlenkové činnosti. Oba tyto síly nacházejí v okamžiku, kdy se člověk nemůže spolehnout na ontologickou jistotu obrazu – a naopak je nucen tvořit sám sebe ve sféře nejistoty. Předložená studie se snaží tuto nejistotu prezentovat v kontextu myšlení obou autorů.
Klíčová slova: reprezentace, Gilles Deleuze, Daniel Strutt, digitální obraz, analogový obraz
Digital Frontiers: Meeting Uncertainty (A Review Study)
The aim of the presented study is to describe the relationship between the thinking of the contemporary visual theorist Daniel Strutt and the French post-structuralist philosopher Gilles Deleuze; the tension between thought and image is mainly analyzed in this study. In his book The Digital Image and Reality: Affect, Metaphysics and Post-Cinema, Daniel Strutt introduced the concept of the digital frontier (his own digital image ontology), which is strongly influenced by Deleuze's thinking (on the one hand by the ontological one in the work Difference and Repetition, on the other hand by the one devoted to the image of modern cinema in the book Cinema 2: The Time-Image). What unites the two authors is the effort to identify the forces that can be a source of human thought activity. They both find these forces in a moment in which man cannot rely on the ontological certainty of the image - and on the contrary, he is forced to create himself in the sphere of uncertainty. The presented study attempts to present this uncertainty in the context of the thinking of both authors.
Keywords: representation, Gilles Deleuze, Daniel Strutt, digital image, analog image
Zveřejněno: 1. červen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Bazin, André. "Ontologie fotografického obrazu", in Co je to film?, André Bazin (Praha: Československý filmový ústav, 1979), 13-19.
- Deleuze, Gilles. Différence et répétition (Paris: Puf, 1968).
- Deleuze, Gilles. Nietzsche a filosofie (Praha: Herrmann a synové, 2004).
- Deleuze, Gilles. Film 2: Obraz-čas (Praha: NFA, 2006).
- Deleuze, Gilles. Logika smyslu (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2013).
- Deleuze, Gilles. Proust a znaky (Praha: Herrmann a synové, 2016).
- Elsaesser, Thomas. "Digital Cinema: Convergence or Contradiction?", in The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media, eds. Carol Vernallis - Amy Herzog - John Richardson (Oxford: Oxford University Press, 2013), 13-42.
Přejít k původnímu zdroji... - Lambert, Gregg. In Search of a New Image of Thought: Gilles Deleuze and Philosophical Expressionism (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012).
Přejít k původnímu zdroji... - Laruelle, François. Photo-Fiction, a Non-Standard Aesthetics/Photo-fiction, une esthétique non-standard (Minneapolis: Univocal Publishing, 2012).
- Shaviro, Steven. "What is the post-cinematic?", The Pinocchio Theory, 11. 8. 2011, cit. 20. 6. 2021, http://www.shaviro.com/Blog/?p=992.
- Strutt, Daniel. The Digital Image and Reality: Affect, Metaphysics and Reality (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020).
Přejít k původnímu zdroji... - Zuska, Vlastimil. "Deleuze - Filmová událost", in Film 2: Obraz-čas, Gilles Deleuze (Praha: NFA, 2006), 333-340.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.
