Iluminace 2022, 34(3):5-23 | DOI: 10.58193/ilu.1737

A pak začala mánie. České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let

Sandra Hezinová
Univerzita Karlova

Klíčová slova: česká kinematografie, teenagerovské komedie, žánrová teorie, filmový cyklus, producentství

And Then the Mania Began. Czech Teen Comedies as a Peculiar Film Cycle of the 2000s

Shortly after its theatrical release on November 4, 2004, the Czech teen comedy Snowboarďáci (The Snowboarders) became a sensation. The success of Karel Janák's full-length debut was remarkable in two respects. On the one hand, the comedy aimed at a teenage audience, that is, an audience that domestic cinema neglected for some time. At the same time, The Snowboarders stimulated the production of thematically related films. This study explores whether it is possible to consider this small group of teen comedies produced during the 2000s as a film cycle. For this purpose, the article uses a model of film cycle development proposed by Richard Nowell. The scheme helps us to capture the uniqueness of the teenage cycle at a given time. However, its application to the Czech film industry shows certain limits. That is why the production practices of each film are considered. For the first time, the study reveals details on how individual producers aimed for profit and how they worked with the concept of genre and film cycle while producing their films. In sum, the study questions the causal development of the cycle and shows how several factors contributed to its formation and demise.

Keywords: Czech cinema, teen comedies, genre theory, film cycle, film production

Zveřejněno: 1. březen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hezinová, S. (2022). A pak začala mánie. České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let. Iluminace34(3), 5-23. doi: 10.58193/ilu.1737
Stáhnout citaci

Reference

  1. "Rozhovor s Karin Babinskou", Česká televize, cit. 3. 1. 2023, https://www.ceskatelevize.cz/porady/10076923062-pusinky/20551212014/11068-karin-babinska-reziserka/.
  2. Altman, Rick. Film/Genre (London: British Film Institute, 1999). Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bačová, Viera, ed. Historická pamäť a identita (Košice: Společenskovedný ústav SAV, 1996).
  4. Barešová, Marie - Tereza Czesany Dvořáková. Generace normalizace: Ztracená generace českého filmu? (Praha: NFA, 2016).
  5. Bilík, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky (Praha: NLN, 2020).
  6. "Brak", České noviny, 29. 10. 2002, cit. 13. 1. 2023, https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/brak/14767.
  7. Čulík, Jan. Jací jsme (Brno: Host, 2007).
  8. Danielis, Aleš. "Česká filmová distribuce po roce 1989", Iluminace 19, č. 1 (2007), 53-104.
  9. Dvořák, Jan. Rejža Vorel (Praha: Pražská scéna, 2017).
  10. Fujdlová, Petra. "Žánr sci-fikomedie v české kinematografii v období normalizace" (Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, 2014).
  11. Grindon, Leger. "Cycles and Clusters: The Shape of Film Genre History", in Film Genre Reader IV, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2012), 42-59. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Halada, Andrej. Český film devadesátých let: Od Tankového praporu ke Koljovi (Praha: NLN, 1997).
  13. Hejdová, Irena. "V listopadu do kin vtrhne Agáta Hanychová", Aktuálně.cz, 21. 10. 2007, cit. 19. 12. 2022, https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/v-listopadu-do-kin-vtrhne-agata-hanychova/r~i:article:511479/.
  14. Hejdová, Irena. "Vorel: Graffiti jsem si taky zkusil", Aktuálně.cz, 24. 8. 2006, cit. 22. 12. 2022, https://zena.aktualne.cz/vorel-graffiti-jsem-si-taky-zkusil/r~i:article:221491/.
  15. Hezinová, Sandra. "České teenagerovské komedie nultých let" (Diplomová práce, Univerzita Karlova, 2022).
  16. Hrdina, Jan. "Podpora kinematografie v ČR po roce 1989" (Diplomová práce, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2013).
  17. Jäckelová, Anne. "Evropský filmový průmysl". Iluminace 19, č. 1 (2007), 5-51.
  18. Klein, Amanda Ann. American film cycles: Reframing genres, screening social problems & defining subcultures (Austin: University of Texas Press, 2011). Přejít k původnímu zdroji...
  19. Klein, Amanda Ann - Palmer, R. Barton, eds. Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television (Austin: University of Texas Press, 2016). Přejít k původnímu zdroji...
  20. Lukeš, Jan. Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film (1945-2012) (Praha: Slovart, 2013).
  21. Mika, Jiří. "Product placement jako nástroj marketingové komunikace" (Diplomová práce, VŠE, 2007).
  22. Mišúr, Martin. "Eldorádem zrádců: Nerealizovaný produkční cyklus a kulturně politické kolize poválečné československé kinematografie", Iluminace 33, č. 2 (2021), 27-57. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Mišúr, Martin. "V tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945-1965)" (Disertační práce, Univerzita Karlova, 2021).
  24. Mücke, Pavel - Miroslav Vaněk. Třetí strana trojúhelníku (Praha: Karolinum, 2015).
  25. Neale, Steve. Genre and Hollywood (London - New York: Routledge, 1999).
  26. Nowell, Richard. Blood Money: A History of the First Teen Slasher Film Cycle (London - New York: Continuum, 2010). Přejít k původnímu zdroji...
  27. Ptáček, Luboš, ed. Panorama českého filmu (Olomouc: Rubico, 2000).
  28. Sedláček, Jaroslav. Rozmarná léta českého filmu: 1989-1998 (Praha: Česká televize, 2012).
  29. Skopal, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku (Brno: Host, 2014).
  30. Stanfield, Peter. "Notes Towards a Theory of Cyclical Production and Topicality in American Film", Iluminace 24, č. 3 (2012), 153-159.
  31. Stanfield, Peter. "Pix Biz Spurts with War Fever: Film and Public Sphere - Cycles and Topicality", Film History 25, č. 1-2 (2013), 215-226. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Strnad, Pavel. "Transformace české kinematografie 1989-1999" (Diplomová práce, FAMU, 2000).
  33. Szczepanik, Petr, a kol. Studie vývoje českého hraného kinematografického díla (Praha: Státní fond kinematografie, 2015).
  34. Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: NFA, 2016).
  35. Šťastná, Hana. "Product placement v českém filmu" (Diplomová práce, Univerzita Karlova, 2013).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.