Iluminace 2024, 36(1):29-70 | DOI: 10.58193/ilu.1772

Sadismus vůči diváctvu filmového díla
Liminální zkušenost a modulace percepce při performanci Náš očistec (Martin Ježek, 2021)

Kryštof Kočtář
Masarykova Univerzita, Česká republika

Někteří filmoví tvůrci si zvolili, že divákům svých děl nezprostředkují příběh, nýbrž přímo zaútočí na jejich smysly. V této studii se budeme zabývat expanded cinema performancí experimentálního filmaře Martina Ježka Náš očistec (2021), která pomocí různých technik usiluje právě o tento typ tělesného a afektivního diváctví. Je určena pro tři projektory a trojici pláten, přičemž se s ní lze setkat pouze ve formě události. Z tohoto důvodu budeme vycházet z textů teatroložky Eriky Fischer-Lichte, která vypracovala koncept estetiky performativity, jenž nabízí vhodný teoretický rámec pro výzkum uměleckých děl v událostní podobě. Nejprve však musíme přijít s argumenty, proč lze její myšlenky aplikovat i na filmové umění, neboť Fischer-Lichte se vůči představě performativního filmu staví kriticky. S využitím pojmu liminalita, který jí slouží k uchopení proměny tělesné a smyslové zkušenosti diváctva, se pak pokusíme prozkoumat různé způsoby, jimiž může Náš očistec přímo modulovat vnímání jej sledujících subjektů. Naši výzkumnou otázku je tedy možné formulovat takto: Jaká jsou specifika vnímání expanded cinema performance Náš očistec a které konkrétní – ať již záměrné, závislé na Ježkově „sadistické" konceptualizaci, nebo zcela náhodné – prvky podmiňují tento liminální smyslový prožitek? Kromě textů Fischer-Lichte pro nás budou důležité také práce filozofa Gillesa Deleuze a texty z oblasti fenomenologie, které nám napomohou uchopit afektivní zkušenost, která se vzpírá řádu signifikace. V analytické části studie obrátíme pozornost k vizuální složce Našeho očistce, přičemž se budeme zabývat mj. agresivní stroboskopií typickou pro strukturální film či technikou flash and freeze spontánního filmu. Dále se zaměříme na chaotickou zvukovou stopu Našeho očistce, a poté prozkoumáme v tomto díle se vyskytující záměrný moment ticha a tmy, který nabízí potenciál pro vznik specifické časovosti.

Klíčová slova: Náš očistec, liminalita, Martin Ježek, expanded cinema, percepce

Sadism Against the Film Spectator
Liminal Experience and Modulation of Perception in the Performance Our Purgatory (Martin Ježek, 2021)

Some filmmakers choose not to convey a narrative to their viewers, but to attack their senses directly. In this study, we will examine the experimental filmmaker Martin Ježek’s expanded cinema performance Our Purgatory (2021), which uses various techniques to target precisely this type of bodily and affective spectatorship. It is designed for three projectors and three screens, which can only be encountered in the form of a performance. For this reason, we will draw on the work of theater scholar Erika Fischer-Lichte, who has developed a concept of the aesthetics of performativity that offers a suitable theoretical basis for research on artworks as events. First, however, we have to come up with arguments as to why her thoughts can be applied to the medium of film. Using Fischer-Lichte’s notion of liminality, which she uses to grasp the transformation of the audience’s bodily and sensory experience through performance, we will then attempt to explore the various ways in which Our Purgatory modulates the perception of members of its audience. Our research question can be formulated as follows: what are the specifics of the audience’s mode of perception of the expanded cinema performance Our Purgatory and which particular — whether intentional, dependent on Ježek’s “sadistic” conceptualization, or completely accidental — elements condition this liminal sensory experience? In addition to Fischer-Lichte’s texts, the works of phenomenology and the philosophy of Gilles Deleuze will also be relevant for us, as they will help us to grasp that mode of bodily experience that defies the order of signification. In the analytical part of the thesis, we will turn our attention to the visual components of Our Purgatory, working, among others, with the aggression of stroboscopy typical for structural film and the flash and freeze technique of spontaneous film, and to its chaotic soundtrack, and then we will explore the moment of intentional silence and darkness implemented in this film performance, which offers the potential for the emergence of a specific temporality.

Keywords: Our Purgatory, liminality, Martin Ježek, expanded cinema, perception

Vloženo: 9. leden 2024; Přijato: 9. duben 2024; Zveřejněno: 17. červen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kočtář, K. (2024). Sadismus vůči diváctvu filmového díla
Liminální zkušenost a modulace percepce při performanci Náš očistec (Martin Ježek, 2021). Iluminace36(1), 29-70. doi: 10.58193/ilu.1772
Stáhnout citaci

Reference

  1. Altman, Rick. "Film jako událost", in Nová filmová historie, ed. Petr Szczepanik, přel. Jakub Kučera (Praha: Hermann & synové, 2004), 132-146.
  2. Anger, Jiří. Afekt, výraz, performance: Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla (Praha: Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 2018).
  3. Anger, Jiří. "Médium, které myslí sebe sama: Audiovizuální esej jako nástroj bádání a vyústění akademických trendů", Iluminace 30, č. 1 (2018), 5-26. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Anger, Jiří. "Melodramatická imaginace a divadlo krutosti: V roce se třinácti úplňky" (Bakalářská práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014).
  5. Anger, Jiří. "Shaping the Unshapeable? Videographic Curation of Early Czech Cinema", Iluminace 34, č. 1 (2022), 9-29. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Artaud, Antonin. "Kruté divadlo (První manifest)", in Divadlo a jeho dvojenec, přel. Jan Kopecký - Ladislav Šerý (Praha: Hermann a synové, 1994), 100-112.
  7. Artaud, Antonin. "Reply to Inquiry", in Antonin Artaud: Collected Works (Volume 3), přel. Alastair Hamilton (London: Calder and Boyars, 1972), 59-60.
  8. Artaud, Antonin. "Witchcraft and the Cinema", in Antonin Artaud: Collected Works (Volume 3), přel. Alastair Hamilton (London: Calder and Boyars, 1972), 65-67.
  9. Auslander, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture (London: Routledge, 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  10. Barber, Stephen. The Art of Destruction: The Films of the Vienna Action Group (London: Creation Books, 2004).
  11. Bell, Catherine. Ritual: Perspectives and Dimensions (New York - Oxford: Oxford University Press, 1997). Přejít k původnímu zdroji...
  12. Bernard, Jan. Jazyk, kinematografie, komunikace: O mezeře mezi světy (Praha: Národní filmový archiv, 1995).
  13. Beugnet, Martine. Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla (Praha: AMU, 2006).
  15. Brenez, Nicole. "Recycling, Visual Study, Expanded Theory - Ken Jacobs, Theorist, or the Long Song of the Sons", in Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs, eds. Michele Pierson - David E.
  16. James - Paul Arthur (Oxford: Oxford University Press, 2011), 158-174.
  17. Brinkema, Eugenie. The Forms of the Affects (Durham - London: Duke University Press, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  18. Boháčková, Kamila. "Podoby současného českého dokumentu", Film a doba 55, č. 2-3 (2010), 81-85.
  19. Bonitzer, Pascal. "Odrámování", přel. Helena Bendová, Iluminace 15, č. 3 (2003), 31-34.
  20. Bowie, Fiona. Antropologie náboženství, přel. Vladimír Petkevič (Praha: Portál, 2008).
  21. Čihák, Martin. "Česká filmová avantgarda v Kodani", Film a doba 45, č. 4 (2000), 206-207.
  22. Čihák, Martin. Ponorná řeka kinematografie (Praha: Akademie múzických umění, 2013).
  23. Deleuze, Gilles. Film 1: Obraz-pohyb, přel. Jiří Dědeček (Praha: Národní filmový archiv, 2000).
  24. Deleuze, Gilles. Film 2: Obraz-čas, přel. Čestmír Pelikán (Praha: Národní filmový archiv, 2006).
  25. Deleuze, Gilles - Félix Guattari. Kafka: Za menšinovou literaturu, přel. Josef Hrdlička (Praha: Hermann & synové, 2001).
  26. Deleuze, Gilles. "Masoch a masochizmus", přel. Miroslav Marcelli, in Leopold von Sacher-Masoch, Venuša v kožuchu, přel. Adam Bžoch (Bratislava: Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT, 2002).
  27. Deml, Jakub. Můj očistec (Olomouc: Votobia, 1996).
  28. Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity, přel. Markéta Polochová (Mníšek pod Brdy: Na konári, 2004).
  29. Fischer-Lichte, Erika. Performativität: Eine Einführung (Bielefeld: Transcript, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  30. Fischer-Lichte, Erika. The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies, přel. Minou Arjomand (Abingdon - New York: Routledge, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  31. Fischer-Lichte, Erika. "Vnímání a mediálnost", in Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie, ed. Jan Roubal, přel. Miroslav Petříček (Praha: Divadelní ústav v Praze, 2005), 140-146.
  32. Fischer-Lichte, Erika. "Za estetiku performativna", in Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií, eds. Kateřina Krtilová - Kateřina Svatoňová, přel. Petr Mareš - Martin Pokorný - Martin Ritter (Praha: Academia, 2016), 317-335.
  33. Fischer-Lichte, Erika - Jens Roselt. "Přitažlivost okamžiku - představení, performance, performativ a performativnost jako teatrologické pojmy", in Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie, ed. Jan Roubal, přel. Miroslav Petříček (Praha: Divadelní ústav v Praze, 2005), 147-154.
  34. Freud, Sigmund. "Něco tísnivého", in Sebrané spisy Sigmunda Freuda: Spisy z let 1917-1920, ed. Jiří Kocourek, přel. Ota Friedman - Miloš Kopal (Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2003), 173-204.
  35. Flaxman, Gregory. "This Is Your Brain on Cinema: Antonin Artaud", in Film as Philosophy, ed. Bernd Herzogenrath (Minneapolis - London: University of Minnesota Press, 2017), 66-89.
  36. Floss, Karel. Čas, dějinnost a Aurelius Augustinus (Olomouc: Univerzita Palackého, 1992).
  37. Foucault, Michel. "Sade: Sargeant of Sex", in Foucault Live: Collected Interviews, 1961-1984, ed. Sylvère Lotringer, přel. John Johnston (New York: MIT Press, 1996), 186-189.
  38. Fulka, Josef. Psychoanalýza a francouzské myšlení (Praha: Herrmann & synové, 2008).
  39. Gennep, Arnold van. The Rites of Passage, přel. Monika B. Yizedom - Gabrielle L. Caffee (Chicago: The University of Chicago Press, 1960).
  40. Gunning, Tom. "Estetika úžasu: Raný film a (ne)důvěřivý divák", in Nová filmová historie, ed. Petr Szczepanik, přel. Jakub Kučera (Praha: Hermann a synové, 2004), 149-166.
  41. Hanich, Julian. The Audience Effect: On the Collective Cinema Experience (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018). Přejít k původnímu zdroji...
  42. Harkema, Gert Jan. "'The very act itself, even to the smack': Early cinema, presence and experience", in New Perspectives on Early Cinema History, eds. Daniël Biltereyst - Mario Slugan (London: Bloomsbury Academic, 2022), 65-82. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace (Praha: Portál, 2005).
  44. Hrončeková, Ivana. "Literatúra v pohyblivom obraze: Prípadová štúdia vybraných filmov Martina Ježka" (Disertační práce, Fakulta výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, 2021).
  45. Chalupecký, Jindřich. Expresionisté: Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma, Podivný Hašek (Praha: Torst, 2013).
  46. Charvát, Martin. "Filmový obraz jako médium otřesu myšlení", Mediální studia 8, č. 2 (2014), 110-126.
  47. Ježek, Martin. "Přesýpání popela: Autorská (sebe)kritika filmu Heidegger v Osvětimi", Analogon 82, č. 2 (2017), 52-56.
  48. Ježek, Martin. "Psychosexuální aspekt v procesu střihové skladby", Kapitál noviny, 2022, cit. 22. 12. 2023, https://kapital-noviny.sk/psychosexualni-aspekt-v-procesu-strihove-skladby/.
  49. Jiránek, Jaroslav. Tajemství hudebního významu (Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1979).
  50. Jirsa, Tomáš. Tváří v tvář beztvarosti: Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře (Brno: Host, 2016).
  51. Kasalová, Markéta. "Světy kolem mě - animovaný film" (Diplomová práce, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2017).
  52. Klahr, Lewis. "Ken Jacobs and Ecstatic Abstraction", in Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs, eds. Michele Pierson - David E. James - Paul Arthur (Oxford: Oxford University Press, 2011), 213-215.
  53. Klimeš, Ivan. Kinematograf! Věnec studií o raném filmu (Praha: Casablanca - NFA, 2013). Knowles, Kim. Experimental Film and Photochemical Practices (London: Palgrave Macmillan, 2020).
  54. Kočtář, Kryštof. ",Dneska opravdu nečekejte žádnou zábavu, to rozhodně ne': Liminalita při projekcích experimentálního filmu Náš očistec" (Bakalářská práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2022).
  55. Kočtář, Kryštof. "Koinos thanatos: performativní prvky a specifika vnímání projekce Našeho očistce", Film a doba 68, č. 1 (2022), 34-41.
  56. Kočtář, Kryštof. "'Můj dům, můj hrob': (de)konstrukce i de(kon)strukce sousedství", CEDIT, č. 12 (2024), 22-23.
  57. Kočtář, Kryštof. ",Prostě atak na emulzi'. Rozhovor s Martinem Klapperem", Filmový přehled, 2023, cit. 24. 12. 2023, https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue/detail/proste-atak-na-emulzi-rozhovor- s-martinem-klapperem.
  58. Kočtář, Kryštof. "Prostoupení sourodosti vlastního cizorodým: unheimlich prvky ve found footage snímku Chceme umírat (2022)", Film a doba 69, č. 1 (2023), 22-29.
  59. Kočtář, Kryštof. "Přes hranice promítacího plátna: mapování pohyblivého obrazu", Cinepur 32, č. 149 (2023), 36-37.
  60. Kočtář, Kryštof. ",Skutečnost se proměňuje v krajinu kulis': Fantomická vizualita snímku Satan mezi námi", Film a doba 69, č. 4 (2024), 14-20. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Kočtář, Kryštof. "Limity a kvality světa vnímání: zraková zkušenost s filmem Paterny", Film a doba 69, č. 2 (2023), 18-25.
  62. Kotásek, Miroslav. "Hranice, možnosti a úlohy komentáře (Jiří Kratochvil a Ludvík Vaculík)", Bohemistyka, č. 1 (2020), 55-71. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Koubová, Alice. "Filosofické aspekty Estetiky performativity Eriky Fischer-Lichte", Theatralia 23, č. 2 (2020), 13-29. Přejít k původnímu zdroji...
  64. Koubová, Alice. Myslet z druhého místa: K otázce performativní filosofie (Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2019).
  65. Koumar, Jakub. "Z Jihlavy do hlavy po pětadvacáté aneb Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava 2021", Full Moon Zine, 2021, cit. 26. 12. 2023, https://www.fullmoonzine.cz/z-jihlavy-do-hlavy-po-petadvacate-aneb-mezinarodni-festival-dokumentarnich-filmu-ji-hlava-2021.
  66. Kubart, Tomáš. "Inter faeces et urinam purgamus: Vídeňský akcionismus jako faxensyndrom poválečného Rakouska" (Disertační práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2021).
  67. Kuhn, Annette - Guy Westwell. Oxford Dictionary of Film Studies (Oxford: Oxford University Press, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  68. MacDonald, Scott. "Ken Jacobs and the Robert Flaherty Seminar", in Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs, eds. Michele Pierson - David E. James - Paul Arthur (Oxford: Oxford University Press, 2011), 175-187.
  69. Matonoha, Jan. "Pasti performativity: dělat, jako by se nic nedělo", in Performance - performativita, ed. Ondřej Sládek (Praha: Ústav pro českou literaturu, 2010), 21-34.
  70. Metz, Christian. Imaginární signifikant, přel. Jiří Pechar (Praha: Český filmový ústav, 1991).
  71. Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury, přel. Petra Hanáková - Kateřina Svatoňová (Praha: Academia, 2012).
  72. "Náš očistec", Videoarchiv NFA, cit. 22. 12. 2023, https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/nas-ocistec.
  73. Nytra, Matěj. "Martin Ježek: War Memorial: After violence", Film a doba, Special English Issue (2020), 38-39.
  74. Sheehan, Rebecca A. American Avant-Garde Cinema's Philosophy of the In-Between (Oxford: Oxford University Press, 2020). Přejít k původnímu zdroji...
  75. Shepherd, Simon. The Cambridge Introduction to Performance Theory (Cambridge: Cambridge University Press, 2016). Přejít k původnímu zdroji...
  76. Sitney, P. Adams. Visionary Film: The American Avant-garde 1943-2000 (Oxford: Oxford University Press, 2002).
  77. Stenner, Paul. Liminality and Experience: A Transdisciplinary Approach to the Psychosocial (London: Palgrave Macmillan, 2018).
  78. Szczepanik, Petr. "Úvod: Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií", in Nová filmová historie, ed. Petr Szczepanik (Praha: Hermann a synové, 2004), 9-41.
  79. Šterbáková, Daniela. Ticho: John Cage, filozofia absencií a skúsenosť ticha (Praha: Karolinum, 2019).
  80. Tlustý, Jan. Příliš hlučná prázdnota: Mezery, otřesy a smysl v literárním díle (Brno - Praha: Host - Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2022).
  81. Toeplitz, Jerzy. Kam spěje nový americký film, přel. Helena Stachová (Praha: Orbis, 1977).
  82. Turner, Victor. "Liminal to Liminoid, in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology", Rice Institute Pamphlet - Rice University Studies 60, č. 3 (1974), 53-92.
  83. Turner, Victor. Průběh rituálu, přel. Lucie Kučerová (Brno: Computer Press, 2004).
  84. Vidman, Ladislav. Od Olympu k Panteonu: Antické náboženství a morálka (Praha: Vyšehrad, 1986).
  85. Vojvodík, Josef. Imagines corporis: Tělo v české moderně a avantgardě (Brno: Host, 2006).
  86. Vojvodík, Josef. ",Nechejte přízraky, ať se vrátí': Moderní spektrologie a její média", in Za obrysy média: Literatura a medialita, eds. Richard Müller - Tomáš Chudý (Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020), 157-208.
  87. Walley, Jonathan. Cinema Expanded: Avant-Garde Film in the Age of Intermedia (Oxford: Oxford University Press, 2020). Přejít k původnímu zdroji...
  88. Warr, Tracey. The Artist´s Body (London: Phaidon Press, 2000).
  89. Weibel, Peter. "Umenie Kurta Krena: Opseografia namiesto kinematografie", in Hladné oko - Hungry eye: Texty o experimentálnom filme, ed. Martin Kaňuch, přel. Lucia Hasbach (Bratislava: Sorosovo centrum súčasného umenia, 2001), 78-95.
  90. Windhausen, Federico. "Theories of Moving Pictures: Ken Jacobs after Hans Hofmann", in Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs, eds. Michele Pierson - David E. James - Paul Arthur (Oxford: Oxford University Press, 2011), 232-244.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.