Iluminace 2022, 34(3):165-189 | DOI: 10.58193/ilu.1743
The Czech Film Industry and the World of Literature 1919-1945
- Národní filmový archiv
The study deals with the relations between literature and film industry from the 1910s to 1945. It draws attention to the publication of screenwriting manuals in the 1910s and 1920s aimed at the lay user with no literary experience. It then pays great attention to the organisation of theme competitions and other similar events, organised in the early 1920s first by production companies, but in later years exclusively by industry associations of film producers. During the period of German occupation under the Protectorate of Bohemia and Moravia, the Czech-Moravian Film Headquarters organised these competitions as an umbrella organisation of the self-government with a privileged position. The theme competitions were characterised by a very high participation of authors (1,040 themes in the 1941-1942 competition), and in each of them, among the prize-winning works, there were themes that were made into films. Through these competitons, the film producers tried to attract established writers to collaborate with the film, to raise the level of screenwriting and thus to stabilize the literary background of the domestic film industry. The study is linked to an edition of archival documents that provide insight into the operation of the dramaturgy department of Lucernafilm, one of the two most important film companies of the Protectorate period, and a closer look at the 1944 action of Czech writers.
Keywords: film and literature, Protectorate Bohemia and Moravia, screenwriting, theme competition, Czech cinema
Published: March 1, 2023 Show citation
References
- -a, "Filmová Liga československá obdržela dotaci ministerstva obchodu", Filmový kurýr 2, č. 1 (1928), 1.
- "A-B akciové filmové továrny", Československý film 2, č. 14 (1920), 4.
- Abeceda filmového scenáristy a herce: Soubor přednášek scenaristického kursu Filmového studia (Praha: b. n., 1935).
- Adler, Wilhelm. Wie schreibe ich einen Film? Ein Lehr- und Hilfsbuch für Filmschriftsteller (Weimar: b. n., 1917).
- Bailey, Terry. "Normatizing the silent drama: Photoplay manuals of the 1910s and early 1920s", Journal of Screenwriting 5, č. 2 (2014), 209-224.
Go to original source...
- Bartošek, Luboš. "Pokrokové tendence ve Filmovém poradním sboru 30. let", in Mnohotvárnosť dramatického umenia, ed. Marián Mikola (Bratislava: Vydavateľstvo Obzor, 1976), 326-341.
- Bernhardt, Felix. Wie schreibt und verwertet man einen Film? 20 interessante Kapitel für Jedermann (Berlin: Bauer, [1926]).
- Bertsch, Margueritte. How to write for moving pictures: a manual of instruction and information (New York: George H. Doran Company, 1917).
- Büttner, Elisabeth - Christian Dewald. Das tägliche Brennen: Eine Geschichte des österreichischen Films von Anfängen bis 1945 (Salzburg - Wien: Residenz Verlag, 2002).
- Czesany Dvořáková, Tereza. "Idea filmové komory: Českomoravské filmové ústředí a kontinuita centralizačních tendencí ve filmovém oboru 30. a 40. let" (Disertační práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2011).
- Černík, Jan. Český technický scénář 1945-1962 (Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021).
Go to original source...
- Červenková, T. "Prvá československá soutěž na domácí libreta", Československý film 2, č. 8 (1920), 1-2.
- Český hraný film I: 1898-1930 / Czech Feature Film I: 1898-1930 (Praha: NFA, 1995).
- Dench, Ernest A. Playwriting for the cinema: Dealing with the writing and marketing of scenarios (London: Adam and Charles Black, 1914).
- Dupont, Ewald Andre. Wie ein Film geschrieben wird und wie man ihn verwertet (Berlin: Verlag von Reinhold Kühn, 1919).
- Esewein, J. Berg - Arthur Leeds. Writing the photoplay (B. m.: b. n. 1913).
- Esewein, J. Berg - Arthur Leeds. Writing the photoplay: Rev (Springfield, Mass: Home Correspondence School, 1919).
- Farquharson, J. Picture Plays: And How to Write Them (London - New York - Toronto: Hodder and Stoughton, 1916).
- Fiala, Miloš. Martin Frič: Muž, který rozdával smích (Čechtice: Nakladatelství BVD, 2008).
- "Filmové studio", Český filmový zpravodaj 14, č. 19 (1934), 5.
- Freeburg, Victor Oscar. The art of photo-play making (New York: Macmillan, 1918).
- Groth, Franz von der. Der Schriftsteller (Weimar: Weimarer Schriftsteller-Zeitung, 1919).
- Hale Ball, Eustace. The art of photoplay (New York: Veritas Publishing Company, 1913).
- Harrison, Louis Reeves. Screencraft (New York: Chalmers Publishing Company, 1916).
- Havelka, Jiří. Čs. filmové hospodářství III: Rok 1936 (Praha: Nakladatelství Knihovny Filmového kurýru, 1937).
- Havelka, Jiří. "Kdo byl kdo v československém filmu před r. 1945" (Strojopis, Knihovna NFA, sign. II-5978-C).
- Herman, Dr. Fr. - J. S. Kolár. "Filmová liga československá", Kinopublikum 1, č. 7 (1920), 1.
- Hora, Jiří. Filmové právo (Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart, 1937), 320.
- "Jak je to s využitím ateliérů a s literární přípravou filmů", Záběr 10, č. 4 (1958), 5.
- -jal. [Quido E. Kujal]. "Čs. filmová komora", Český filmový zpravodaj 16, č. 34 (1936), 1.
- Janoušek, Pavel a kol. Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava (Praha: Academia, 2022).
- Jarol, V. A. [Václav Arnošt Jarolímek]. Jak psáti pro film? (Praha: vlastním nákladem, 1923).
- Ješutová, Eva, a kol. Dějiny českých médií v datech: Rozhlas - Televize - Mediální právo (Praha: Karolinum, 2003).
- "K soutěži na nejlepší filmové libreto", Český filmový zpravodaj 7, č. 19-21 (1927), 11.
- Klimeš, Ivan. "Jiráskovi Psohlavci a česká kinematografie v období němého filmu", in Filmový sborník historický I: Film a literatura, ed. Ivan Klimeš (Praha: Československý filmový ústav, 1988), 33-72.
- Klimeš, Ivan. "Langrovy kinematografické začátky", in František Langer na prahu nového tisíciletí, eds. Milena Vojtková - Vladimír Justl (Praha: b. n., 2000), 145-152.
- Klimeš, Ivan. Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 (Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2016).
- Klimeš, Ivan. "Pod ochranou filmového průmyslu: Totální válečné nasazení v kultuře a kinematografii za protektorátu", Iluminace 32, č. 3 (2020), 117-138.
Go to original source...
- Klimeš, Ivan. "Stát a filmová kultura", Iluminace 11, č. 2 (1999), 125-137.
- Klimeš, Ivan. "V kině duše: Kurt Pinthus a druhové", in Kinobuch 1913 aneb Spisovatelé píši pro film, ed. Kurt Pinthus (Praha: NFA, 2022), 179-198.
- Klimeš, Ivan. "Z počátků scenáristiky v českých zemích", Iluminace 4, č. 2 (1992), 57-64, edice filmových libret 65-95.
- Kokeš, Radomír D. "Česká kinematografie jako regionální poetika: Otázky kontinuity a počátky studiové produkce", Iluminace 32, č. 3 (2020), 5-40.
Go to original source...
- Krenn, Günter - Nikolaus Wostry, eds. Cocl & Seff: Die österreichischen Serienkomiker der Stummfilmzeit (Wien: verlag flmarchiv austria, 2010).
- Kujal, Q. E. "Námětová akce Filmového studia", Český filmový zpravodaj 19, č. 27 (1939), 3.
- Kurt Pinthus: Filmpublizist (München: Verlag edition text + kritik in Richatd Boorberg Verlag & GmbH Co KG, [2009]).
- Lamač, Karel. Jak se píše filmové libreto: Snůška nejdůležitějších základních pojmů s praktickými příklady (Praha: [vlastním nákladem], 1923).
- Lamprecht, Gerhard. Deutsche Stummfilme: Bd. 2: 1913-1914 (Berlin: Die Deutsche Kinemathek, 1969).
- Langer, František. "Stále kinema", Lidové noviny, 27. 8. 1913, 2.
- Locher, Jens. Hvorledes skriver man en film? (København: Forlagt af v. Pios boghandel, 1916).
- Ludvík, Dr. A. V. "Filmové soutěže", Československý film 3, č. 2 (1921), 2-3.
- Muddle, E. J. Picture plays and how to write them (London: The Cinematograph Press, 1911).
- "Námětová akce Filmového studia", Filmový kurýr 13, č. 51 (1939), 13.
- "Námětová soutěž Filmového studia", Kinorevue 2, č. 14 (1935), 220-221.
- Od mikrofonu k posluchačům: Z osmi desetiletí českého rozhlasu (Praha: Český rozhlas, 2003).
- (P). "Lidé, kteří se hlásí k filmu", Kinorevue 1, č. 8 (1934), 145-146.
- Paul, Peter. Das Filmbuch: Wie schreibe ich einen Film und wie mache ich ihn zu Geld (Berlin: Wilhelm Borngräber Verlag, [1914]).
- Pinthus, Kurt, ed. Kinobuch 1913 aneb Spisovatelé píší pro film (Praha: NFA, 2022).
- Pordes, Viktor E. Das Lichtspiel: Wesen - Dramaturgie - Regie (Wien: R. Lechner /Wilhelm Müller/: Universitätsbuchhandlung, 1919).
- Raynauld, Isabelle. "Written scenarios of early cinema: screenwriting practices in the first twenty years in France", Film History 9, č. 3 (1997), 257-268.
- "Rozhodnutí o soutěži Filmového studia na filmové drama", Filmový kurýr 10, č. 23 (1936), 2.
- Sadoul, Georges. Dějiny filmu: Od Lumièra až do současné doby (Praha: Orbis, 1958).
- Sargent, Epes Winthrop. Technique of the photoplay: 3rd. (New York: Moving Picture World, 1916).
- "Scenáristická soutěž a další plány Filmového studia", Kinorevue 1, č. 17 (1934), 330.
- Schweinitz, Jörg, ed. Prolog vor dem Film: Nachdenken über ein neues Medium 1909-1914 (Leipzig: Reclam, 1922).
- Schwippel, Jindřich. "Spolek filmové studio (1921) 1936-1940 (1943): Inventář" (Praha: NFA, 2008), IV, cit. 12. 12. 2022, https://nfa.cz/wp-content/uploads/2014/12/Spolek-filmov%c3%a9-studio.pdf.
- Smrž, Karel. "Filmové studio a český film", Kinorevue 1, č. 33 (1935), 121-124.
- Smrž, Karel. "Hledáme filmové náměty", Filmový kurýr 15, č. 44 (1941), 1.
- "Soutěž na filmová libreta", Československý film 2, č. 8 (1920), 10.
- "Soutěž na filmové libreto", Filmový kurýr 2, č. 4 (1928), 2.
- "Soutěž na nejlepší filmové libreto", Český filmový zpravodaj 7, č. 15 (1927), 7.
- Steklý, Karel. Život v inkognitu (Praha: IQ 147, 1999).
- "Svaz filmové výroby", Český filmový zpravodaj 14, č. 4 (1934), 2.
- Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: NFA, 2016).
- Szczepanik, Petr - Jaroslav Anděl, eds. Stále kinema: Antologie českého myšlení o filmu 1904-1950 (Praha: NFA, 2008).
- Štábla, Zdeněk. Data a fakta z dějiny čs. kinematografie 1895-1945: Sv. 2 (Praha: Československý filmový ústav, 1989).
- Tabery, Karel, ed. Filmová publicistika Karla Smrže: Český film: Filmová technika: Filmová dramaturgie (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003).
- Trnka, Jan. "Dobrý scenárista Josef Neuberg: Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii 1919-1965" (Disertační práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2018).
- "Ustavující hromada ,Filmové ligy československé'", Kinopublikum 1, č. 12 (1920), 6.
- Vávra, Otakar. Podivný život režiséra: Obrazy vzpomínek (Praha: Prostor, 1996).
- Večeřa, Michal. "Na cestě k systematické filmové výrobě: Rozvoj produkčního systému v českých zemích mezi lety 1911-1930" (Disertační práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2018).
- "Výsledek libretové soutěže, vypsané OČFH", Český filmový zpravodaj 7, č. 32 (1927), 3.
- "Výsledky soutěže na filmový námět", Kinorevue 9, č. 35 (1943), 280-[280a].
- "Výsledek soutěže na nejlepší filmové libreto", Filmový kurýr 2, č. 46 (1928), 4.
- Wanatowiczová, Krystyna. Miloš Havel - český filmový magnát (Praha: Knihovna Václava Havla, 2013).
- Welsh, Robert E. A-B-C of Motion Picture (New York - London: Harper & Brothers Publishers, 1916).
- "Zápis přátelské schůzky filmových tvůrčích pracovníků s panem ministrem Dr. Jaroslavem Kratochvílem, konané dne 7. července 1941", Iluminace 11, č. 2 (1999), 138-153.
- Zglinicki, Friedrich von. Der Weg des Films: Die Geschichte der Kinematographie und ihrer Vorläufer (Berlin: Rembrandt-Verlag, 1956).
- Zischler, Hanns. S Kafkou do kina (Praha: Prostor, 2004).
- "Z O. Č. F. H.", Český filmový zpravodaj 7, č. 13 (1927), 4.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.