Iluminace, 1992 (roč. 4), číslo 2
Televizionář elektrické epochy
Visionary of the electric age
Jan Bernard
Iluminace 1992, 4(2):97-100
Recenze na české vydání klasického díla od předního teoretika médií Marshalla McLuhana Jak rozumět médiím.
Dvojí paměť
Double memory
Michal Bregant
Iluminace 1992, 4(2):100-102
Recenze na deníkové záznamy Jana Zábrany Celý život sbírku zápisků Emilie Lakomé z hovorů básníka a myslitele Otokara Breziny.
Mikrodramaturgie dokumentarismu
Microdramaturgy of Documentary
Jana Hádková
Iluminace 1992, 4(2):102-104
Recenze na knihu slovenského filmového publicisty Pavla Branka o výrazových prostředcích non-fiction filmu vydanou z politických důvodů s dvacetiletým zpožděním.
Studium filmové vědy na FFUK v Praze
Study of film studies at FF UK in Prague
Jan Bernard
Iluminace 1992, 4(2):105-106
Stručný přehled vývoje studia filmové vědy na FF UK v Praze.
Studium filmové vědy na FF UP v Olomouci
Study of Film Science at the Faculty of Arts UP in Olomouc
František Bráblík
Iluminace 1992, 4(2):106-108
Stručný přehled vývoje studia filmové vědy na FF UP v Olomouci.
Články
Posthistorie
Posthistory
Vilém Flusser
Iluminace 1992, 4(2):3-13
Filosofický sej na téma náš rytmus, naše obrazy a naše hra v našem životě a ve filmu vůbec. Přeložil Ivan Klimeš.
Obraz jako metafora zvuku
Image as a metaphor for sound
Michal Bregant
Iluminace 1992, 4(2):15-30
O vizuální evokaci a zobrazení zvukovosti v němém filmu.
Audiovizuální kontinuum ve Felliniho Zkoušce orchestru
The Audiovisual Continuum in Fellini's Rehearsal of the Orchestra
Ivan Žáček
Iluminace 1992, 4(2):31-44
Hudební čtení filmu Federika Felliniho Zkouška orchestru se zvláštním zřetelem ke konfliktu mezi autoritativním individualistou a společností.
Odpovědi bez otázek
Answers without questions
Jan Lukeš
Iluminace 1992, 4(2):45-55
Pohled na českou filmovou produkci v letech 1990 až 1992 v kontextu politických změn v Československu. Autor volně navazuje na článek v Iluminaci č.1/89, kde se věnoval předlistopadové filmové tvorbě.
Edice
Z počátku scenáristiky v českých zemích
From the beginning of screenwriting in the Czech lands
Ivan Klimeš
Iluminace 1992, 4(2):57-64
O počátcích scenáristické tvorby v českých zemích a zájmu o film mezi spisovateli jako Otto Pick, Maxe Brod, Karel Matěj Čapek Chod či Františeka Langer.
Floriánovy šťastné časy
Florian's Happy Times
Otto Pick
Iluminace 1992, 4(2):65-68
Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky filmových libret Kurta Pinthuse Das Kinobuch (Lipsko, 1913).
Jeden den ze života Kühnebecka, mladého idealisty
A day in the life of Kühnebeck, the young idealist
Max Brod
Iluminace 1992, 4(2):68-70
Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky filmových libret organizované Kurtem Pinthusem Das Kinobuch (Lipsko, 1913).
Vzorný číšník
Exemplary waiter
František Langer
Iluminace 1992, 4(2):71-72
Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky libret organizované Kurtem Pinthusem Das Kinobuch (Lipsko, 1913).
Bunny v šatně (Návrh na filmovou veselohru)
Bunny in the dressing room (Proposal for a film comedy)
František Langer
Iluminace 1992, 4(2):73-80
Synopse nerealizované grotesky s postavou amerického filmového komika Bunnyho.
Provázek od počasí
String from the weather
Karel Matěj Čapek Chod
Iluminace 1992, 4(2):81-94
Nerealizované filmové libreto, které autor v roce 1914 zpracoval podle svého románu Dar svatého Floriána (1902).