Iluminace, 1992 (roč. 4), číslo 2


Televizionář elektrické epochy

Visionary of the electric age

Jan Bernard

Iluminace 1992, 4(2):97-100  

Recenze na české vydání klasického díla od předního teoretika médií Marshalla McLuhana Jak rozumět médiím.

Dvojí paměť

Double memory

Michal Bregant

Iluminace 1992, 4(2):100-102  

Recenze na deníkové záznamy Jana Zábrany Celý život sbírku zápisků Emilie Lakomé z hovorů básníka a myslitele Otokara Breziny.

Mikrodramaturgie dokumentarismu

Microdramaturgy of Documentary

Jana Hádková

Iluminace 1992, 4(2):102-104  

Recenze na knihu slovenského filmového publicisty Pavla Branka o výrazových prostředcích non-fiction filmu vydanou z politických důvodů s dvacetiletým zpožděním.

Studium filmové vědy na FFUK v Praze

Study of film studies at FF UK in Prague

Jan Bernard

Iluminace 1992, 4(2):105-106  

Stručný přehled vývoje studia filmové vědy na FF UK v Praze.

Studium filmové vědy na FF UP v Olomouci

Study of Film Science at the Faculty of Arts UP in Olomouc

František Bráblík

Iluminace 1992, 4(2):106-108  

Stručný přehled vývoje studia filmové vědy na FF UP v Olomouci.

Články

Posthistorie

Posthistory

Vilém Flusser

Iluminace 1992, 4(2):3-13  

Filosofický sej na téma náš rytmus, naše obrazy a naše hra v našem životě a ve filmu vůbec. Přeložil Ivan Klimeš.

Obraz jako metafora zvuku

Image as a metaphor for sound

Michal Bregant

Iluminace 1992, 4(2):15-30  

O vizuální evokaci a zobrazení zvukovosti v němém filmu.

Audiovizuální kontinuum ve Felliniho Zkoušce orchestru

The Audiovisual Continuum in Fellini's Rehearsal of the Orchestra

Ivan Žáček

Iluminace 1992, 4(2):31-44  

Hudební čtení filmu Federika Felliniho Zkouška orchestru se zvláštním zřetelem ke konfliktu mezi autoritativním individualistou a společností.

Odpovědi bez otázek

Answers without questions

Jan Lukeš

Iluminace 1992, 4(2):45-55  

Pohled na českou filmovou produkci v letech 1990 až 1992 v kontextu politických změn v Československu. Autor volně navazuje na článek v Iluminaci č.1/89, kde se věnoval předlistopadové filmové tvorbě.

Edice

Z počátku scenáristiky v českých zemích

From the beginning of screenwriting in the Czech lands

Ivan Klimeš

Iluminace 1992, 4(2):57-64  

O počátcích scenáristické tvorby v českých zemích a zájmu o film mezi spisovateli jako Otto Pick, Maxe Brod, Karel Matěj Čapek Chod či Františeka Langer.

Floriánovy šťastné časy

Florian's Happy Times

Otto Pick

Iluminace 1992, 4(2):65-68  

Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky filmových libret Kurta Pinthuse Das Kinobuch (Lipsko, 1913).

Jeden den ze života Kühnebecka, mladého idealisty

A day in the life of Kühnebeck, the young idealist

Max Brod

Iluminace 1992, 4(2):68-70  

Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky filmových libret organizované Kurtem Pinthusem Das Kinobuch (Lipsko, 1913).

Vzorný číšník

Exemplary waiter

František Langer

Iluminace 1992, 4(2):71-72  

Nerealizované filmové libreto, kterým autor přispěl do spisovatelské sbírky libret organizované Kurtem Pinthusem Das Kinobuch (Lipsko, 1913).

Bunny v šatně (Návrh na filmovou veselohru)

Bunny in the dressing room (Proposal for a film comedy)

František Langer

Iluminace 1992, 4(2):73-80  

Synopse nerealizované grotesky s postavou amerického filmového komika Bunnyho.

Provázek od počasí

String from the weather

Karel Matěj Čapek Chod

Iluminace 1992, 4(2):81-94  

Nerealizované filmové libreto, které autor v roce 1914 zpracoval podle svého románu Dar svatého Floriána (1902).