Iluminace, 1995 (roč. 7), číslo 4
Husitská tematika v českém filmu (1953-1968) v kontextu dobového nazírání na dějiny
Hussite themes in Czech cinema (1953–1968) in the context of contemporary views on history
Petr Čornej
Iluminace 1995, 7(4):43-75 
Druhá část studie o filmových zobrazeních husitské epochy z pera předního znalce tohoto období.
O Kracauerovi, společnosti UFA a německém dokumentu. Rozhovor s Klausem Kreimeierem
On Kracauer, UFA, and German documentary film. An interview with Klaus Kreimeier
Klaus Kreimeier, Petr Mareš
Iluminace 1995, 7(4):101-107 
Rozhovor s významným německým filmovým historikem Klausem Kreimeierem, znalcem předválečných dějin německé kinematografie.
Filmologie jako věda nejen o filmu
Filmology as a science not only about film
Ivo Pondělíček
Iluminace 1995, 7(4):109-111 
Recenze knihy – Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. O mezeře mezi světy (Praha 1995).
Dějiny kinematografické provincie
The History of the Film Province
Ivan Klimeš
Iluminace 1995, 7(4):112-116 
Recenze knihy – Peter Mihálik, Vznik slovenskej národnej kinematografie 1896–1948 (Bratislava 1994).
Montage/AV o neoformalismu
Montage/AV on neoformalism
Petr Mareš
Iluminace 1995, 7(4):117-119 
Recenze německého časopisu Montage/AV č. 1/1995, jež je věnováno neoformalismu jako vlivnému směru v myšlení o filmu.
Články
"Síla" žánru jako funkce vzdálenosti možného světa
The "power" of genre as a function of the distance of a possible world
Vlastimil Zuska
Iluminace 1995, 7(4):5-17 
Studie propojující současné teorie žánru s teorií možných světů.
Historické filmy jako pracovní pomůcka pro historiky
Historical films as a working tool for historians
Pierre Sorlin
Iluminace 1995, 7(4):19-41 
Pohled předního francouzského historika na fenomén historickéhofilmu.
"První kulturně politický film". J. A. Holman, Revoluce krve a ducha (1936)
"The first cultural-political film." J. A. Holman, Revoluce krve a ducha (Revolution of Blood and Spirit,1936)
Robert Kvaček
Iluminace 1995, 7(4):77-88 
Studie o celovečerním dokumentárním filmu sestaveném z archivních materiálů, který v širokém záběru sleduje krátkou historii československého státu z perspektivy poloviny 30. let 20. století.
"Konečně je všetko tak, ako má byť..."
"Finally, everything is as it should be..."
Peter Michalovič, Pavol Minár
Iluminace 1995, 7(4):89-99 
Analýza filmu Martina Šulíka Záhrada (1995) z pera dvojice slovenských autorů.
