Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 4


Filmové dějiny jako hledání symbolů

The History of Film as a Search for Symbols

Werner Burzlaff, Ivan Žáček

Iluminace 1998, 10(4):5-15  

Autor studie o symbolech a symbolice ve filmovém umění dokládá své myšlenky na několika dílech tvůrců tzv. Nového německého filmu z období 60. - 80. let 20. století. Studie vznikla u příležitosti Mezinárodní konference sémiotiků, konané v Budapešti a ve Vídni 30. září - 4. října 1990.

Pasoliniovské přisvojení Dekameronu

Pasolini's Adoption of the Decameron

Marie Mravcová, Karolina Vočadlo

Iluminace 1998, 10(4):17-37  

Dekameron Piera Paola Pasoliniho chápe autorka jako kapitolu rozsáhlejšího dialogu, vedeného přes staletí s minulými epochami prostřednictvím krativního a osobitého aktu. Filmy jako Dekameron nás vedou k intenzivnějšímu pochopení svých literárních východisek, kterým takto slouží, aniž by se jim podřizovaly. Rozbor Dekameronu tvoří součást připravované publikace Světová literatura ve filmu.

Kondelík a "kondelíkovština"

Kondelík and "kondelíkovština"

Dagmar Mocná, Gabriela M. Zemanová

Iluminace 1998, 10(4):39-60  

Studie rozebírá pojem "kondelíkovský charakter" a "kondelíkovština" a ukazuje, jak postava Václava Kondelíka vznikla, jak se v díle Ignáta Herrmana začala přetvářet v obecný typ a jak později nabyla novou, filmovou tvář, zdaleka ne totožnou s původní literární.

Moc strachu versus síla člověka. Nad filmem Zbyňka Brynycha ...a pátý jezdec je Strach

The Power of Fear versus the Strenght of Man. A reflection on Zbyněk Brynych's film ...and the Fifth Rider Is Fear

Stanislava Přádná, Naďa Abdallaová

Iluminace 1998, 10(4):61-74  

Rozbor filmu Zbyňka Brynycha ...a pátý jezdec je Strach z roku 1964 a studie psychologicky pronikavé sondy do povahy hlavní postavy židovského lékaře Brauna, kterého ztvárnil M. Macháček. Expresionistický stylotvorný princip deformace je iniciován fenoménem strachu z důsledků vlastního jednání a strachu z moci (fašismus).

Stavební historie pražských kinosálů. Část IV – poválečné půlstoletí

The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part IV – The Post-War Half-Century

Jiří Hilmera, Karolina Vočadlo

Iluminace 1998, 10(4):75-101  

Čtvrtá a poslední část studie zachycuje projektování a výstavbu nových kinosálů od r. 1945 do současnosti.

Bez Gregora. Rozhovor s Enno Patalasem

Without Gregor. Interview with Enno Patalas

Milan Doniel

Iluminace 1998, 10(4):103-112  

Německý filmový teoretik, kritik a publicista Enno Patalas hovoří o vývoji německé kinematografie, o svých oblíbených filmech, německé nové vlně, o německých filmových archivech, o restaurování a uchovávání filmů.

Dějiny filmu a rekonstrukce filmů. Rozhovor s Janem-Christopherem Horakem

The History of Film and the Reconstruction of Films. Interview with Jan-Christopher Horak

Petr Mareš

Iluminace 1998, 10(4):113-118  

Filmový historik a restaurátor Jan-Christopher Horak, bývalý ředitel Filmového muzea v Mnichově a nyní ředitel filmového archivu a muzea společnosti Universal v Los Angeles hovoří o sémiotice filmu a nových knihách v tomto oboru, o Filmovém muzeu v Mnichově a o rekonstrukci a restauraci filmů.

Kinozákon 1919

Film Act 1919

Ivan Klimeš, Ivan Vomáčka

Iluminace 1998, 10(4):119-139  

Stať Ivana Klimeše je úvodem ke Kinematografickému zákonu, který je uveden na dalších stranách Illuminace, a rozebírá politickou situaci a postoj české společnosti po zániku Rakouska-Uherska ke kinům a kinematografii. Stať je doplněna stručným archeografickým úvodem a přehledem zkratek.

Kinematografický zákon a spor o biografy 1919–1922

The Cinematographic Act and the Argument about Biographs

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(4):140-186  

Soubor sedmnácti dokumentů, jež dokládají postoj české společnosti po zániku Rakouska-Uherska ke kinům a kinematografii. Chronologické řazení dokumentů zrcadlí vývoj celé problematiky.

"V Čechách bylo teorie málo..."

"A Theory was scarce in Bohemia..."

Peter Michalovič

Iluminace 1998, 10(4):187-190  

Recenze sborníku studií, které pod názvem "Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech" sestavil Ladislav Kesner.

Touha

Desire

Jan Jaroš

Iluminace 1998, 10(4):197-199  

Recenze, obsahová charakteristika a technické údaje povídkového filmu Vojtěcha Jasného z roku 1958 Touha.