Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 4
Filmové dějiny jako hledání symbolů
The History of Film as a Search for Symbols
Werner Burzlaff, Ivan Žáček
Iluminace 1998, 10(4):5-15
Autor studie o symbolech a symbolice ve filmovém umění dokládá své myšlenky na několika dílech tvůrců tzv. Nového německého filmu z období 60. - 80. let 20. století. Studie vznikla u příležitosti Mezinárodní konference sémiotiků, konané v Budapešti a ve Vídni 30. září - 4. října 1990.
Pasoliniovské přisvojení Dekameronu
Pasolini's Adoption of the Decameron
Marie Mravcová, Karolina Vočadlo
Iluminace 1998, 10(4):17-37
Dekameron Piera Paola Pasoliniho chápe autorka jako kapitolu rozsáhlejšího dialogu, vedeného přes staletí s minulými epochami prostřednictvím krativního a osobitého aktu. Filmy jako Dekameron nás vedou k intenzivnějšímu pochopení svých literárních východisek, kterým takto slouží, aniž by se jim podřizovaly. Rozbor Dekameronu tvoří součást připravované publikace Světová literatura ve filmu.
Kondelík a "kondelíkovština"
Kondelík and "kondelíkovština"
Dagmar Mocná, Gabriela M. Zemanová
Iluminace 1998, 10(4):39-60
Studie rozebírá pojem "kondelíkovský charakter" a "kondelíkovština" a ukazuje, jak postava Václava Kondelíka vznikla, jak se v díle Ignáta Herrmana začala přetvářet v obecný typ a jak později nabyla novou, filmovou tvář, zdaleka ne totožnou s původní literární.
Moc strachu versus síla člověka. Nad filmem Zbyňka Brynycha ...a pátý jezdec je Strach
The Power of Fear versus the Strenght of Man. A reflection on Zbyněk Brynych's film ...and the Fifth Rider Is Fear
Stanislava Přádná, Naďa Abdallaová
Iluminace 1998, 10(4):61-74
Rozbor filmu Zbyňka Brynycha ...a pátý jezdec je Strach z roku 1964 a studie psychologicky pronikavé sondy do povahy hlavní postavy židovského lékaře Brauna, kterého ztvárnil M. Macháček. Expresionistický stylotvorný princip deformace je iniciován fenoménem strachu z důsledků vlastního jednání a strachu z moci (fašismus).
Stavební historie pražských kinosálů. Část IV – poválečné půlstoletí
The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part IV – The Post-War Half-Century
Jiří Hilmera, Karolina Vočadlo
Iluminace 1998, 10(4):75-101
Čtvrtá a poslední část studie zachycuje projektování a výstavbu nových kinosálů od r. 1945 do současnosti.
Bez Gregora. Rozhovor s Enno Patalasem
Without Gregor. Interview with Enno Patalas
Milan Doniel
Iluminace 1998, 10(4):103-112
Německý filmový teoretik, kritik a publicista Enno Patalas hovoří o vývoji německé kinematografie, o svých oblíbených filmech, německé nové vlně, o německých filmových archivech, o restaurování a uchovávání filmů.
Dějiny filmu a rekonstrukce filmů. Rozhovor s Janem-Christopherem Horakem
The History of Film and the Reconstruction of Films. Interview with Jan-Christopher Horak
Petr Mareš
Iluminace 1998, 10(4):113-118
Filmový historik a restaurátor Jan-Christopher Horak, bývalý ředitel Filmového muzea v Mnichově a nyní ředitel filmového archivu a muzea společnosti Universal v Los Angeles hovoří o sémiotice filmu a nových knihách v tomto oboru, o Filmovém muzeu v Mnichově a o rekonstrukci a restauraci filmů.
Kinozákon 1919
Film Act 1919
Ivan Klimeš, Ivan Vomáčka
Iluminace 1998, 10(4):119-139
Stať Ivana Klimeše je úvodem ke Kinematografickému zákonu, který je uveden na dalších stranách Illuminace, a rozebírá politickou situaci a postoj české společnosti po zániku Rakouska-Uherska ke kinům a kinematografii. Stať je doplněna stručným archeografickým úvodem a přehledem zkratek.
Kinematografický zákon a spor o biografy 1919–1922
The Cinematographic Act and the Argument about Biographs
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(4):140-186
Soubor sedmnácti dokumentů, jež dokládají postoj české společnosti po zániku Rakouska-Uherska ke kinům a kinematografii. Chronologické řazení dokumentů zrcadlí vývoj celé problematiky.
"V Čechách bylo teorie málo..."
"A Theory was scarce in Bohemia..."
Peter Michalovič
Iluminace 1998, 10(4):187-190
Recenze sborníku studií, které pod názvem "Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech" sestavil Ladislav Kesner.
Touha
Desire
Jan Jaroš
Iluminace 1998, 10(4):197-199
Recenze, obsahová charakteristika a technické údaje povídkového filmu Vojtěcha Jasného z roku 1958 Touha.