Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 3


Články

Kinematografie jako tvůrčí využití reality

Cinematography: The Creative Use of Reality

Maya Deren

Iluminace 1999, 11(3):5-17  

Autorka srovnává podobnost filmového a malířského plátna, uvádí rozdíly mezi fotografií a filmem a definuje tvůrčí filmové umění jako uměleckou formu 20. století.

Mimo kontext. Několik myšlenek o "nezávislosti"

Out of Context. Some Thoughts on "Independence"

Jon Jost

Iluminace 1999, 11(3):19-27  

Referát amerického režiséra Jona Josta o nezávislém filmu v USA a o jeho vlastní tvorbě i o životě byl přednesen v r. 1989 v Portugalsku.

Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu

Theory & Definiton of Structural/Materialist Film

Peter Gidal

Iluminace 1999, 11(3):29-47  

Ve strukturálním/materiálním filmu není důležitý jakýkoli zobrazovaný obsah, nýbrž materiální vztahy (ve) filmu (nikoliv v rámci filmového okénka) a mezi filmem a divákem a také vztahy ve struktuře filmu. Používání specifických filmových prostředků. Problematika produkce a reprodukce. Reprezentovaný obsah. Film jako materiál a aktivace diváka. Dominantní film. Dialektika a identifikace. Příběh a dekonstrukce. Aspekty času, reflexivnost a technika.

K teorii strukturálního filmu

On the Theory of Structural Film

Martin Čihák

Iluminace 1999, 11(3):49-68  

Studie je věnována teorii strukturálního filmu se zaměřením na strukturální film evropský, a to především na tzv. vídeňskou školu formálního filmu a její dva čelné přestavitele, kterými jsou: Kubelka, Peter a Kren, Kurt. Vývoj a předchůdci strukturálního filmu a jeho britský představitel: Gidal, Peter.

Brakhage a teorie filmové montáže

Brakhage and the Theory of Montage

Victor A. Grauer

Iluminace 1999, 11(3):69-91  

Studie je první ze tří kapitol autorovy knihy věnovaných dílu avantgardního filmaře Stana Brackhageho, jeho dílu a názorům. V úvodu vysvětluje autor několik svých teorií, jež jsou nezbytné k pochopení tohoto článku.

Edice a materiály

Adam Kadmon

Michal Bregant

Iluminace 1999, 11(3):123-127  

Recenze a rozbor experimentálního filmu Adam Kadmon, jeho vznik a tvůrci.

Adam Kadmon

Jan Daňhel

Iluminace 1999, 11(3):128-141  

Scénář k experimentálnímu filmu Adam Kadmon s fotografickými ukázkami z filmu.

Rozhovory

Jonas Mekas

Michal Bregant

Iluminace 1999, 11(3):93-96  

Podrobný životopis a dílo amerického avantgardního filmaře a zakladatele filmotéky Anthology Film Archives litevského původu Jonase Mekase.

Rozhovor s Jonasem Mekasem

Interview with Jonas Mekas

Scott MacDonald

Iluminace 1999, 11(3):97-122  

Jonas Mekas hovoří o svých filmech Lost lost lost; Guns of the Trees; The Brig; Walden a dalších a o svém životě.

Dvojpohled

Marat, Sade a ten tretí

Marat, Sade and the Third One

Miroslav Marcelli

Iluminace 1999, 11(3):143-146  

Rozbor britského filmu Marat Sade z roku 1967.

Pronásledování a zavraždění Jean-Paula Marata neboli film a platónská fenomenologie

The Persecution and Assassination of Jean-Paul Marat. A Film and Platon Phenomenology

Miroslav Petříček

Iluminace 1999, 11(3):147-150  

Recenze britského filmu Marat Sade z roku 1967.