Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 4


Články

Fidelio neboli Láska manželská. Oči doširoka zavřené jako válka světů

Fidelio or Marital Love. Eyes Wide Shut As the War of the Worlds

Karel Thein

Iluminace 2000, 12(4):5-22  

Rozbor posledního filmu Stanleye Kubricka Eyes Wide Shut a srovnání s jeho dřívější tvorbou. Problematika adaptace literárních děl, spolupráce s autory předloh. Motiv lásky, manželství a vztahu muže a ženy ve filmu.

Forever. Eyes Wide Shut neboli Zkamenělá touha

Forever. Eyes Wide Shut or Petrified Desire

Altiero Scicchitano

Iluminace 2000, 12(4):23-31  

Rozbor posledního filmu Stanleye Kubricka Eyes Wide Shut a srovnání s jeho dřívější tvorbou.

Godardovo pohrdání: O paměti a smrti (ve) filmu. Lang a Godard: pokus o dvojportrét

Godard's Le Mépris: On Memory and Death in/of Film. Lang and Godard: Attempt at a Double Portrait

Petr Málek

Iluminace 2000, 12(4):33-73  

Neobvyklý dvojportrét dvou předních světových režisérů, Jean-Luca Godarda a Fritze Langa na základě rozboru Godardova filmu Pohrdání a s důrazem na časté Godardovo filmové téma - téma smrti.

Historie, dějiny a historiografie

History, Histories, Historiography

Francesco Casetti

Iluminace 2000, 12(4):75-95  

Charakteristika filmového dějepisectví a jeho jednotlivé kategorie. Rozdělení historického výzkumu na ekonomicko-industriální, sociokulturní, esteticko-lingvistický, vzdělanecké dějiny a globální dějiny. Výsledky a zaměření filmových badatelů v poslední době.

Filmová aféra L. P. 1949

Events in the Film Industry in 1949

Jiří Knapík, Karolina Vočadlo

Iluminace 2000, 12(4):97-120  

Specifikace kulturní politiky KSČ v letech 1948-1952 ve filmové tvorbě. Řízení a reorganizace filmové výroby. Postavení Vítězslava Nezvala a snahy o jeho odvolání. Aféry na přelomu let 1948-1949, kulturně politické příčiny konfliktu a jeho dohra.

Edice a materiály

Za vizí centrálního řízení filmové tvorby. (Úvod k edici)

Project for Centre Controlled Film Production. (Introduction to the edition)

Ivan Klimeš

Iluminace 2000, 12(4):135-139  

Úvodník k editovaným dokumentům - zápisům z jednání Kulturní rady ÚV KSČ o filmové dramaturgii z let 1948-1949. Rozbor politické situace a komentář k dění v oblasti filmu.

Kulturní rada ÚV KSČ o filmové dramaturgii 1948 - 1949

Culture Board of the Central Committee of Communist Party of Czechoslovakia about the film production 1948 - 1949

bez autora

Iluminace 2000, 12(4):140-165  

Výňatek z usnesení a zápisu z jednání Kulturní rady ÚV KSČ, která se po svém vzniku v září 1948 ihned věnovala situaci v Čs. státním filmu a zvláště se pak zaměřila na problematiku dramaturgie a její reorganizaci.

Rozhovory

Knihu džunglí jsem nenapsal. Rozhovor se Svetozarem Vítkem

I didn't Write The Jungle Book. An Interview with Svetozar Vítek

Eva Strusková

Iluminace 2000, 12(4):121-133  

Divadelní ředitel, pedagog, publicista a vedoucí pracovník Československého státního filmu Svetozár Vítek hovoří o situaci v československém filmu v letech 1948-1953.

Obzor

Historie jistých tendencí filmové historie

History of Certain Trends within the Film History

Helena Bendová

Iluminace 2000, 12(4):175-177  

Recenze publikace D. Bordwella: On the History of Film Style.

Tri otázky na adresu neo(post)štrukturalismu

Three Queries Addresed to Neo(post)structuralism

Peter Michalovič

Iluminace 2000, 12(4):177-181  

Recenze publikace M. Franka: Co je neostrukturalismus?

Filmové prostory

Spaces in Film

Petr Mareš

Iluminace 2000, 12(4):181-183  

Recenze publikace M. Kaňucha: Priestor vo filme.

Svet v pohyblivých obrazoch Martina Šulíka

The World in Moving Images of Martin Šulík

Oliver Bakoš

Iluminace 2000, 12(4):184-188  

Recenze publikace Svet v pohyblivých obrazoch Martina Šulíka.

Jazykověda a nejazykové systémy znaků

Linguistic and Non-Linguistic Systems of Signs (An Essay at Linguistic Interpretation of Film)

Pavel Novotný

Iluminace 2000, 12(4):188-190  

Recenze filmu Řád a zamyšlení nad názvem filmu, jeho rozbor a významy.

Dvojpohled

Dialektika filmu, dialektický film

Dialectics of Film, Dialectic Film

Miroslav Marcelli

Iluminace 2000, 12(4):167-169  

Rozbor filmu Jána Kadára a Elmara Klose Únos a zamyšlení nad jeho žánrovým označením "drama", protože se film s vývojem času posunul ke komedii.

Únos z reality do snu

Abduction from reality into a dream

Miroslav Petříček

Iluminace 2000, 12(4):170-173  

Recenze filmu Jána Kadára a Elmara Klose Únos.