Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 4
Články
Fidelio neboli Láska manželská. Oči doširoka zavřené jako válka světů
Fidelio or Marital Love. Eyes Wide Shut As the War of the Worlds
Karel Thein
Iluminace 2000, 12(4):5-22
Rozbor posledního filmu Stanleye Kubricka Eyes Wide Shut a srovnání s jeho dřívější tvorbou. Problematika adaptace literárních děl, spolupráce s autory předloh. Motiv lásky, manželství a vztahu muže a ženy ve filmu.
Forever. Eyes Wide Shut neboli Zkamenělá touha
Forever. Eyes Wide Shut or Petrified Desire
Altiero Scicchitano
Iluminace 2000, 12(4):23-31
Rozbor posledního filmu Stanleye Kubricka Eyes Wide Shut a srovnání s jeho dřívější tvorbou.
Godardovo pohrdání: O paměti a smrti (ve) filmu. Lang a Godard: pokus o dvojportrét
Godard's Le Mépris: On Memory and Death in/of Film. Lang and Godard: Attempt at a Double Portrait
Petr Málek
Iluminace 2000, 12(4):33-73
Neobvyklý dvojportrét dvou předních světových režisérů, Jean-Luca Godarda a Fritze Langa na základě rozboru Godardova filmu Pohrdání a s důrazem na časté Godardovo filmové téma - téma smrti.
Historie, dějiny a historiografie
History, Histories, Historiography
Francesco Casetti
Iluminace 2000, 12(4):75-95
Charakteristika filmového dějepisectví a jeho jednotlivé kategorie. Rozdělení historického výzkumu na ekonomicko-industriální, sociokulturní, esteticko-lingvistický, vzdělanecké dějiny a globální dějiny. Výsledky a zaměření filmových badatelů v poslední době.
Filmová aféra L. P. 1949
Events in the Film Industry in 1949
Jiří Knapík, Karolina Vočadlo
Iluminace 2000, 12(4):97-120
Specifikace kulturní politiky KSČ v letech 1948-1952 ve filmové tvorbě. Řízení a reorganizace filmové výroby. Postavení Vítězslava Nezvala a snahy o jeho odvolání. Aféry na přelomu let 1948-1949, kulturně politické příčiny konfliktu a jeho dohra.
Edice a materiály
Za vizí centrálního řízení filmové tvorby. (Úvod k edici)
Project for Centre Controlled Film Production. (Introduction to the edition)
Ivan Klimeš
Iluminace 2000, 12(4):135-139
Úvodník k editovaným dokumentům - zápisům z jednání Kulturní rady ÚV KSČ o filmové dramaturgii z let 1948-1949. Rozbor politické situace a komentář k dění v oblasti filmu.
Kulturní rada ÚV KSČ o filmové dramaturgii 1948 - 1949
Culture Board of the Central Committee of Communist Party of Czechoslovakia about the film production 1948 - 1949
bez autora
Iluminace 2000, 12(4):140-165
Výňatek z usnesení a zápisu z jednání Kulturní rady ÚV KSČ, která se po svém vzniku v září 1948 ihned věnovala situaci v Čs. státním filmu a zvláště se pak zaměřila na problematiku dramaturgie a její reorganizaci.
Rozhovory
Knihu džunglí jsem nenapsal. Rozhovor se Svetozarem Vítkem
I didn't Write The Jungle Book. An Interview with Svetozar Vítek
Eva Strusková
Iluminace 2000, 12(4):121-133
Divadelní ředitel, pedagog, publicista a vedoucí pracovník Československého státního filmu Svetozár Vítek hovoří o situaci v československém filmu v letech 1948-1953.
Obzor
Historie jistých tendencí filmové historie
History of Certain Trends within the Film History
Helena Bendová
Iluminace 2000, 12(4):175-177
Recenze publikace D. Bordwella: On the History of Film Style.
Tri otázky na adresu neo(post)štrukturalismu
Three Queries Addresed to Neo(post)structuralism
Peter Michalovič
Iluminace 2000, 12(4):177-181
Recenze publikace M. Franka: Co je neostrukturalismus?
Filmové prostory
Spaces in Film
Petr Mareš
Iluminace 2000, 12(4):181-183
Recenze publikace M. Kaňucha: Priestor vo filme.
Svet v pohyblivých obrazoch Martina Šulíka
The World in Moving Images of Martin Šulík
Oliver Bakoš
Iluminace 2000, 12(4):184-188
Recenze publikace Svet v pohyblivých obrazoch Martina Šulíka.
Jazykověda a nejazykové systémy znaků
Linguistic and Non-Linguistic Systems of Signs (An Essay at Linguistic Interpretation of Film)
Pavel Novotný
Iluminace 2000, 12(4):188-190
Recenze filmu Řád a zamyšlení nad názvem filmu, jeho rozbor a významy.
Dvojpohled
Dialektika filmu, dialektický film
Dialectics of Film, Dialectic Film
Miroslav Marcelli
Iluminace 2000, 12(4):167-169
Rozbor filmu Jána Kadára a Elmara Klose Únos a zamyšlení nad jeho žánrovým označením "drama", protože se film s vývojem času posunul ke komedii.
Únos z reality do snu
Abduction from reality into a dream
Miroslav Petříček
Iluminace 2000, 12(4):170-173
Recenze filmu Jána Kadára a Elmara Klose Únos.