Iluminace, 2001 (roč. 13), číslo 3


Články

Gilles Deleuze. Film 1. Obraz-pohyb

Gilles Deleuze. Cinema 1: The Image-movement

Miroslav Petříček

Iluminace 2001, 13(3):7-12  

Zamyšlení nad knihou G. Deleuze: Film 1. Obraz a pohyb. Rozbor knihy a vysvětlení některých pojmů. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Myslieť v obraze

To Think in Images

Miroslav Marcelli

Iluminace 2001, 13(3):13-20  

Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově. Zamyšlení nad knihou G. Deleuze: Film 1. Obraz a pohyb, nad výroky a názory G. Deleuzeho týkajících se filmu.

Dvojitá spirála žánru western

The Double Spiral of the Western Film Genre. Mackenna's Gold

Peter Michalovič

Iluminace 2001, 13(3):21-26  

Rozbor klasického westernu Mackennovo zlato se zaměřením na pohyb ve filmu z hlediska bergsonovsko-deleuzeovského chápání pojmu. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Virus jako kolektivní a neviditelný hrdina

A Virus as a Collective and Invisible Hero. A Comparison of Two Versions of the Film "The Thing"

Radovan Suk

Iluminace 2001, 13(3):27-33  

Úvahy o určité formě pohybu, které reflexují vývoj v žánru sci-fi a opírají se o srovnání dvou verzí filmu Věc. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Meditace nad jedním monologem

Meditation over One Monologue

Jiří Cieslar

Iluminace 2001, 13(3):35-50  

Rozbor filmu Zbyňka Brynycha ...a pátý jezdec je Strach z hlediska jazyka a řeči, a to v extrémních situacích. Autor si všímá monologů a zamýšlí se nad samomluvou postav. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Fotogram jako diferenciální prvek kinematografického pohybu

Photogram as a Differential Element of Cinematographic Movement. Several Aspects Concerning Deleuze's Publications on Film from a "Cinematographic" Perspective

Petr Szczepanik

Iluminace 2001, 13(3):51-61  

Zamyšlení nad Deleuzeovými pracemi zabývajícími se filmem. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Pohyb vo filme a možnosti kontemplácie

Movement in Film and Ways of Contemplating It

Oliver Bakoš

Iluminace 2001, 13(3):63-70  

Úvahy o zobrazení pohybu ve filmu. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Metafora letu

The Metaphor of Flight. Movement between the Heavens and the Earth, between Film and Literature, and between Russia and the World

Luboš Ptáček

Iluminace 2001, 13(3):71-80  

Úvaha na téma pohyb ve filmu se zaměřením na létání a zachycení pohybu letu. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Pohyb filmu v kinematografu

Film Movement in the Cinematograph

Ivan Klimeš

Iluminace 2001, 13(3):81-90  

Článek se zabývá rychlostí pohybu filmu v kinematografu v éře němého filmu a její závislostí na vůli promítače, rychlostí snímání a zachycením pohybu. Příspěvek byl přednesen na konferenci Pohyb (ve) filmu v říjnu 2000 v Mikulově.

Obzor

Mezi tělem diváka a tělem filmu

Between the Body of Spectator and the Film Body. Vivian Sobchack: The Address of the Eye. A Phenomenology of Film Experience

Petr Szczepanik

Iluminace 2001, 13(3):101-107  

Recenze publikace Vivian Sobchackové: The Address of the Eye. A Phenomenology of Film Experience.

Dvojpohled

Čarodejník z manželského obradu odchádza

The Wizard trickles out the Marriage Ceremony

Miroslav Marcelli

Iluminace 2001, 13(3):91-93  

Rozbor historického filmu Excalibur.

Excalibur, aneb, Duše obrněná tělem

Excalibur or The Soul armoured with Body

Miroslav Petříček

Iluminace 2001, 13(3):94-96  

Rozbor historického filmu Excalibur.