Iluminace, 2003 (roč. 15), číslo 4
Články
Pikto-film
Picto-film
François Jost
Iluminace 2003, 15(4):5-15
Studie a rozbor vztahů mezi kinematografií a malířstvím a jejich specifičnosti.
Forma a deformace, exprese a expresionismus
Form and Deformation, the Expression and Expressionism
Jacques Aumont
Iluminace 2003, 15(4):17-30
Studie a rozbor vztahu mezi kinematografií a malířstvím se zaměřením na expresionismus.
Odrámování
Décadrages
Pascal Bonitzer
Iluminace 2003, 15(4):31-34
Význam perspektivy a efekt "odrámování" obrazu ve filmu a v malířství.
(Ne)viditelné vrstvy filmového obrazu. Storyboard, DVD a exhibicionostická rétorika hollywoodského filmu
(In)visible Layers of the Film Image. The Storyboard, DVD and the Exhibitionistic Rhetoric of Hollywood Cinema
Pavel Skopal
Iluminace 2003, 15(4):35-49
Storyboard jako výchozí bod, ze kterého můžeme analyzovat obecné jevy v rovině média (DVD), produkčního procesu i propagační strategie filmu. DVD nosič není nabízen jen jako alternativa kina, ale také jako "střihačský stůl" či filmová učebnice. Různé typy a funkce uvádění storyboardu na DVD a konkrétní příklady na současné hollywoodské produkci.
Labyrintický člověk Roland Barthes a hľadanie Ariadny
Labyrinthic Man Roland Barthes and the Quest for Ariadne
Peter Michalovič
Iluminace 2003, 15(4):51-66
Autor se zabývá článkem Rolanda Barthese Třetí smysl a jeho autorem. Text byl publikován v r. 1970 a je věnován základům sémiologie.
Rozptýlenost jako předpoklad soustředění. Poznámky k Benjaminovu pojetí recepce
Distraction as the Precondition of Concetration. On the Problem of Reception in Walter Benjamin
Tomáš Dvořák
Iluminace 2003, 15(4):67-84
Esej je věnována některým problémům týkajícím se vztahu mezi médii a jejich publikem. Vychází ze studie Waltera Benjamina Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti a některých jeho dalších textů.
Vstup "pohyblivých obrazů" do galerie
Entry of "Moving Images" into the Galery
Lenka Dolanová
Iluminace 2003, 15(4):85-100
Průnik reálného pohybu do oblasti výtvarného umění a avantgardní experimenty v letech 1920-1969. Videoinstalace jako fúze filmu a výtvarného umění. Vývoj a současná podoba spojení filmu (videa) s výtvarným uměním.
Edice a materiály
Arne Hošek a film
Arne Hošek and Cinema
Eva Strusková
Iluminace 2003, 15(4):117-131
Úvod k následující studii Poznámky k estetice filmu architekta, badatele-synestetika a autora muzikalistických obrazů Arne Hoška, seznamuje čtenáře s Hoškovým životem a dílem se zaměřením na film. Hlavní myšlenky Hoškovy statě Poznámky k estetice filmu.
Poznámky k estetice filmu
Remarks on Film Aesthetics
Arne Hošek
Iluminace 2003, 15(4):133-139
Studie zkoumá základní otázky filmového média, jeho vztah k divadlu, k technice, všímá si prvků filmové tvorby a vymezuje možnosti relace pohyblivých obrazů a zvuku.
Rozhovory
Film a malířství. Rozhovor s Pascalem Bonitzerem
Painting and the Cinema. An Interview with Pascal Bonitzer
Helena Bendová, Vít Janeček
Iluminace 2003, 15(4):101-106
O vztahu filmu a malířství hovoří francouzský režisér, scenárista, herec, filmový teoretik a publicista Pascal Bonitzer.
Malířství, film a pohyb imaginace. Rozhovor Rudolf a Fily s Miroslavem Petříčkem za účasti Petera Michaloviče, Martina Kaňucha a Petra Szczepanika
Painting, Cinema and Movement of Imagination. Rudolf and Fily interview with Miroslav Petříček with the participation of Peter Michalovič, Martin Kaňuch and Petr Szczepanik
Rudolf Fila, Peter Michalovič, Martin Kaňuch, Petr Szczepanik
Iluminace 2003, 15(4):107-116
O vztahu malířství a filmu hovoří malíř Rudolf Fila a filosof Miroslav Petříček.
Obzor
Príběh jedného života
Story of One Life
Peter Michalovič
Iluminace 2003, 15(4):149-152
Recenze publikace Václava Macka: Štefan Uher 1930-1993, kterou vydal Slovenský filmový ústav.
Dvojpohled
Celovečerný debut ako študijný materiál
Full-length Debut As a Material for Study
Mária Ferenčuhová
Iluminace 2003, 15(4):141-143
Recenze filmu Petra Marka Láska shora.
Láska shora - film z dálky
Love for Above - A Distant Film
Helena Bendová
Iluminace 2003, 15(4):145-148
Recenze poetického filmu Petra Marka Láska shora.