Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 3
Články
Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření
Question of Amateur in the Treble Expanse of Taking and Propagation
Roger Odin
Iluminace 2004, 16(3):5-33
Teoretická studie se věnuje specifickým institucionálním rozměrům amatérského a rodinného filmu a vymezuje a analyzuje rodinný prostor, amatérský prostor a prostor nezávislého filmu a jejich fungování a vztahy.
Ekonomika a trhy amatérského filmu: dynamika vývoje
Economy and Markets of Amateur Film: the Dynamic of Progression
Laurent Creton
Iluminace 2004, 16(3):35-52
Článek se zabývá praktikami amatéra v kinematografické a audiovizuální sféře a strategiemi výrobců v těchto oblastech pomocí analýzy zdokonalování technických systémů v dlouhých časových obdobích.
Hollywood, rodinné filmy a zdravý rozum. Estetická měřítka jako kontrolní mechanismus
Hollywood, Home Movies, and Common Sense. Aesthetic Control
Patricia Rodden Zimmermann
Iluminace 2004, 16(3):53-68
Praxe amatérského rodinného filmování, nejčastější témata, vývoj rodinného filmu od r. 1950 do současnosti a základní body teoretického přístupu k rodinnému filmu.
Performance v rodinném filmu. Několik poznámek o domácích snímcích jako mediální praxi
Performance in Family Film. Some Remarks on Home Movies as Media Practice
Alexandra Schneider
Iluminace 2004, 16(3):69-83
Rodinný film jako mediální praxe. Performance v rodinném filmu. Osoby před kamerou a za kamerou. Adresování a mediální situování. Gesta jako performativní jednání v rodinném filmu.
Rodinný film v rukou filmových amatérů
Family Film in the Hands of Amateur Filmmakers
Jiří Horníček
Iluminace 2004, 16(3):85-98
Text se zabývá rodinným filmem na území dnešní České republiky od vzniku kinematografie až do poloviny 40. let 20. století. Zaměřuje se na podmínky jeho existence v souvislosti s vývojem kinematografické techniky a se vznikem amatérských filmových klubů ve 30. letech. Zdůrazňuje průnik rodinného a amatérského filmu a věnuje se i dílu brněnského filmaře Bedřicha Valenty.
Fotografové amatéři a umělecká fotografie v kontextu uměleckých a uměleckohistorických teorií (1890-1914)
Amateur Photographers and Art Photography in the Context of Art and Art Historical Theory (1890–1914)
Petra Trnková
Iluminace 2004, 16(3):99-120
Článek se věnuje tzv. secesnímu piktoralismu a představitelům amatérské umělecké fotografie z let 1890–1914.
Album, atlas, archiv. O obrazech a jejich uspořádání
Album, Atlas, Archives. On Images and their Arrangements
Tomáš Dvořák
Iluminace 2004, 16(3):121-137
Krátká historie archivování fotografií, srovnání s klasickými knihovnickými sbírkami. Vymezení kultury knihy vůči kultuře obrazu (tj. i všem moderním médiím). První sbírky umění, vznik muzeí a knihoven. Problémy s klasifikací obsahu a jeho tříděním. Projekt Atlas Mnemosyne a jeho význam.
Vizuální slast a narativní film Laury Mulveyové v kontextu poststrukturalistické metody
Laura Mulvey's Visual Pleasure and Narrative Cinema in the Context of the Poststructuralist Method
Petra Hanáková
Iluminace 2004, 16(3):139-159
Text se snaží přiblížit zásadní roli stati Vizuální slast a narativní film Laury Mulveyové pro další vývoj feministické filmové teorie.
Nový německý film jako (de)konstrukce dějin
New German Cinema as (De)construction of History
Blahoslav Hruška
Iluminace 2004, 16(3):161-176
Oberhausenský manifest a jeho obsah a význam. Podstata a minulost německých poválečných dějin na základě analýzy tří filmů: Manželství Marie Braunové režiséra Rainera Wernera Fassbindera, Falešný pohyb Wima Wenderse a Patriotka Alexandera Klugeho.
Edice a materiály
Galerie amatérských filmařů
Galery of Amateur Filmmakers
Jiří Horníček
Iluminace 2004, 16(3):227-228
Úvodník k následujícím článkům představuje projekt NFA s názvem Galerie amatérských filmařů, jeho tematické vymezení, autory i dotazované osobnosti a časové vymezení.
Vzpomínky Ing. Antonína Skotáka
Memories of Antonín Skoták
Jiří Horníček
Iluminace 2004, 16(3):229-234
Autobiografie a vzpomínky významného českého amatérského filmaře Antonína Skotáka.
Vzpomínky Jana Sichlera
Memories of Jan Sichler
Jiří Horníček
Iluminace 2004, 16(3):235-239
Autobiografie a vzpomínky významného českého amatérského filmaře Jana Sichlera.
Rozhovory
"Archeologie" soukromého Maďarska. Rozhovor s Péterem Forgácsem
Archeology of Private Hungary. An Interview with Péter Forgács
János Palotai
Iluminace 2004, 16(3):177-198
Rozhovor s režisérem a archivářem Péterem Forgácsem o maďarské kultuře a jeho dokumentárním cyklu Soukromé Maďarsko.
Příběhy a emoce rodinných filmů. Rozhovor s Janem Šiklem
Stories and Emotions of Family Films. An Interview with Jan Šikl
Jiří Horníček, Petr Szczepanik
Iluminace 2004, 16(3):199-225
Rozhovor s českým dokumentaristou Janem Šiklem a jeho biofilmografie. Příloha: Režisérovy explikace k projektu a prvním třem dílům cyklu Soukromé století.
Obzor
Video v síti rodinných podobností
Video in the Net of Family Similarities
Tomáš Dvořák
Iluminace 2004, 16(3):253-254
Recenze publikace Jamese M. Morana There's No Place Like Home Video.
Příspěvky k historii rodinné a amatérské fotografie. (Film History - monotematické číslo o amatérském filmu)
Entries to History of Family and Amateur Cinematography. (Film History - monothematic issue on amateur film)
Jiří Horníček
Iluminace 2004, 16(3):254-257
Recenze obsahu a úrovně amerického filmového periodika Film History se zaměřením na jeho speciální číslo "Small-gauge and amateur film" (Úzký formát a amatérský film).
Konvergence médií aneb bujení intimistického prostoru
Covergency of Media or the Growth of Intimistic Space
Michal Pacvoň
Iluminace 2004, 16(3):257-261
Zamyšlení nad současností i budoucím vývojem jednotlivých médií a jejich vlivem na život člověka.
Dvojpohled
Český sen: hra jako forma politického nevědomí
Czech Dream: the Game as a Form of Political Unconsciousness
Zdeněk Hudec
Iluminace 2004, 16(3):241-244
Rozbor českého dokumentárního filmu Český sen.
GIGADIGA a Český sen - účinky, příznaky, znaky
GIGADIGA and Czech Dream - Effects, Symptoms, Signs
Vít Janeček
Iluminace 2004, 16(3):245-252
Rozbor českého dokumentárního filmu Český sen a připomenutí dřívějšího mystifikačního projektu Petra Lorence GIGADIGA.