Iluminace, 2005 (roč. 17), číslo 4


Články

Televize jako historie. Německé televizní vysílání v letech 1935-1944 a dějiny jeho reprezentací

Television as History: Representations of German Television Broadcasting, 1935-1944

William Uricchio

Iluminace 2005, 17(4):5-25  

Studie mapuje počátky německého televizního vysílání a jeho vývoj v letech 1935-1944 a zkoumá vliv nacionalismu a rozvoje technologií. Státní podpora vysílání, vládní regulace a koordinace technologického rozvoje a zavádění norem. Vliv ministerstva propagandy, národní a nadnárodní zájmy. Rozdílný vývoj v obou státech po rozdělení Německa.

Amatér, hospodyňka a prodejna. Propagace poválečné americké televize

Amateur, the Housewife, and the Salesroom Floor: Promoting Post-War US Television

William Boddy

Iluminace 2005, 17(4):27-38  

Analýza rozvoje televizního vysílání ve Spojených státech amerických po r. 1947 v závislosti na komerčním soupeření a reklamě při uvádění komerční televize na trh. Příklady experimentálního vysílání televize a ohlasy v tisku na zavádění televizorů do domácností. Seznámení s raným televizním průmyslem.

Pan učitel televize. "TVŠ": televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti

Television Teacher: "TVŠ": Television Broadcasting for Classrooms and the Home

Lucie Česálková

Iluminace 2005, 17(4):39-56  

Na základě celosvětových výzkumů mapuje autorka význam televizního vysílání pro děti a mládež s důrazem na výukové a vzdělávací programy, psychologický vliv televize na jejich vývoj a počátky televizního vysílání pro školy v Československu po r. 1958. Srovnání s vývojem ve vyspělých západních zemích světa.

Jan Kučera jako teoretik televize

Jan Kučera as a Television Theorist

Jan Svoboda

Iluminace 2005, 17(4):57-69  

Výňatek z dizertační práce Jana Svobody: Jan Kučera - český teoretik filmu a televize, připravované k vydání v NFA. Práce se věnuje rozboru díla jednoho z nejvýznamnějších českých filmových teoretiků ovlivněných strukturalismem - Jana Kučery a jeho prací na téma vztahu a specifikace filmové a televizní kinematografie.

"Kola se otáčejí, ložiska kloužou, písty pracují." Kinetika a vizualita modernity jakožto průvodci raného filmu

"Gears Go Round, Rearings Roll, Pistons Push": Kinetics and Visuality of Modernity as the Attendants of Early Cinema

Petra Hanáková

Iluminace 2005, 17(4):71-88  

Stať je fragmentem širšího přehledu zařazujícího počátky filmu do půdorysu modernity ve vztahu k proměnám pozorovatelské zkušenosti diváka. Pracuje s výzkumy historiků zaměřených na zkoumání raného filmu a aplikuje jejich závěry na problematiku diváctví.

Edice

Z počátků televizního vysílání v Československu: Bez názvu. (První televizní hraná scénka z roku 1949)

No Title. (The First TV Fiction, 1949)

Iluminace 2005, 17(4):95-101  

Plný text scénáře první české televizní hrané scénky s ediční poznámkou, která obsahuje informace i vzniku a podobě scénáře, o autorech a účinkujících.

Stavíme divadlo pro 100000 diváků

We Are constructing a Theater for 100000 Viewers

Iluminace 2005, 17(4):103-104  

Textová část ilustrovaného informačního leporela, které popularizovalo několik měsíců před zahájením pravidelného televizního vysílání projekt československé televize. Součástí informačního materiálu byl i stručný technický popis principu televizního vysílání.

Rozhovory

Když byla klasická televize nová. Rozhovor s Williamem Boddym

When a Classic Television was New. An Interview with William Boddy

William Boddy

Iluminace 2005, 17(4):89-93  

Rozhovor s americkým historikem médií a filmu Williamem Boddym o obsahu některých jeho prací.

Obzor

Televize. Fenomenologická analýza diváckého prostoru

Television: A Phenomenological Analysis of Audiences' Space

Michal Pacvoň

Iluminace 2005, 17(4):105-108  

Studie o významu televize pro člověka, jejím vlivu na každodenní život a analýza některých specifických účinků na sociální sféru i psychiku člověka. Srovnání vlivu televize a filmu na diváka.

Francouzský poetický realismus očima amerického profesora (Colin Crisp: Genre, Myth, and Convention in the French Cinema, 1929-1939)

French Poetic Realism According to an American Professor

Briana Čechová

Iluminace 2005, 17(4):109-113  

Rozbor publikace amerického teoretika se zaměřením na francouzský film Colina Crispa s názvem: Genre, Myth, and Convention in the French Cinema, 1929-1939.

Teorie obyvatelných a jiných filmů (Roger Odin: De la fiction)

Roger Odin's Theory of Habitable and Other Films

Jakub Kučera

Iluminace 2005, 17(4):114-120  

Rozbor publikace Rogera Odina: De la fiction (O fikci).