Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 1


Editorial

Film a opera

Film and opera

Petra Hanáková, Jan Hanzlík, Kateřina Svatoňová

Iluminace 2013, 25(1):5-7  

Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému vzájemným vztahům opery a filmu obsahuje základní seznámení s problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Dech světa. K Wagnerově mediální technice

The breath of the world. About Wagner's media technique

Friedrich Kittler

Iluminace 2013, 25(1):9-23  

Překlad studie německého filozofa a teoretika médií Friedricha Kittlera se zabývá prolnutím opery a jiných médií. Autor se obrací k médiím fyziologickým a konkrétně Wagnerovy opery coby senzorická pole mu dovolují vidět operní představení jako mediální systém, v němž se střetávají prvky moderní a archaické, estetika a technologie.

Od Mefistofela k Mélièsovi. Spektákl a narativ v opeře a raném filmu

From Méphistophélès to Méliès. Spectacle and Narrative in Opera and Early Film

Rose Theresa

Iluminace 2013, 25(1):25-37  

Studie dokládá průnik opery s raným němým filmem, při které opera ztrácí svou audiální složku a filmu propůjčuje svou spektakularitu a narativní postupy. Autorka se soustřeďuje na "filmový" charakter Gounodovy opery Faust a Markétka, která podle autorky nabízí specifickou kombinaci spektáklu a narativu charakteristickou pro filmové médium.

Nezvalova Prodanka

Nezval's The Bartered Bride

Ivan Klimeš

Iluminace 2013, 25(1):39-62  

Text je příspěvkem k problematice "němé" filmové opery a sleduje proces adaptace a produkční historii nerealizované filmové verze Smetanovy Prodané nevěsty, kterou převedl do podoby filmového scénáře v r. 1941 Vítězslav Nezval. Produkční historie projektu přibližuje dobovou debatu uvnitř filmového průmyslu o možnostech adaptace i téma národní tvorby v kontextu protektorátního filmu.

Televizní opera v ČST. Mezi mediací a tvůrčím činem

Television Opera on Czechoslovak Television. Between Mediation and Creative Art

Martin Ledvinka

Iluminace 2013, 25(1):63-74  

Studie ilustruje dvě různorodé polohy vztahu mezi operou a audiovizuálním pohyblivým obrazem: na jedné straně potlačení "nového" média a jeho podřízení opernímu představení a na druhé straně naopak vyzdvižení intermediální fúze a zdůraznění estetického potenciálu jednotlivých médií. Na přehledu tvorby české televizní opery zejména 50. a 60. let 20. stol. ukazuje kolísání mezi těmito dvěma polohami.

Edice

C. a k. tableaux vivants

Ivan Klimeš, Jiří Rak

Iluminace 2013, 25(1):99-106  

Opis dopisu sudetoněmeckých majitelů kin E. Hollmanna a K. Viehmanna hofmistrovskému úřadu ve Vídni z r. 1914. Dopis se týká žádosti o povolení natočení oslavného filmu o císaři Františku Josefu I. Následuje analýza okolností vzniku projektu a jeho zasazení do podnikatelského prostředí českých Němců v oblasti kinematografie na začátku 20. století.

Rozhovory

Přenosy z Metropolitní opery nastavují laťku českým divadlům Rozhovor s Martinem Cikánkem

Broadcasts from the Metropolitan Opera Redefine Czech Theaters. An Interview with Martin Cikánek

Jan Hanzlík

Iluminace 2013, 25(1):79-84  

Rozhovor s Martinem Cikánkem, který ve střední a východní Evropě inicioval přímé přenosy z Metropolitní opery do kin.

Alternativní obsah: Mít ve svém kině něco exkluzivního. Rozhovor s Malvínou Řezáčovou

Alternative Content: Something Exclusive in Your Cinema. An Interview with Malvína Řezáčová

Jan Hanzlík

Iluminace 2013, 25(1):85-88  

Rozhovor s Malvínou Řezáčovou z distribuční společnosti Aerofilms o přímých přenosech operních a divadelních představení do českých kin.

Obzor

Zlomové nakročení (Anna Batistová /ed./, Hoří, má panenko)

Turning Step (Anna Batistová /ed./, Hoří, má panenko)

Luboš Ptáček

Iluminace 2013, 25(1):128-130  

Recenze publikace Národního filmového archivu Hoří, má panenko.

Dewesternizující gesto a jiné (ne)akademické hry (Saër Maty Bâ - Will Higbee /eds./, De-Westernizing Film Studies)

De-Westernizing Gesture and other (Non)Academic Games (Saër Maty Bâ - Will Higbee /eds./, De-Westernizing Film Studies)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2013, 25(1):131-134  

Recenze publikace Dewesternizující gesto a jiné (ne)akademické hry.

Šedá eminence experimentálního filmu (Jonas Mekas: Pokračuji v cestě... Pokračuji v cestě... Záblesky minulosti kolem...Centrum současného umění Dox)

Éminence grise of Experimental Film

Lenka Dolanová

Iluminace 2013, 25(1):135-137  

Zhodnocení výstavy Jonas Mekas: ... Pokračuj v cestě... Záblesky minulosti kolem..., která se konala v pražském Doxu v lednu - dubnu 2013.

Hlasy z praxe

Začínáme pořád od nuly. Artový film na českém a evropském trhu z hlediska producenta. Rozhovor s Pavlem Strnadem

Starting from Scratch Every Time. Art Film on the Czech and European Markets from a Producer's Perspective. An Interview with Pavel Strnad rozhovor s Pavlem Strnadem

Petr Szczepanik

Iluminace 2013, 25(1):89-98  

Rozhovor s producentem Pavlem Strnadem o možnostech a limitech artového filmu v prostředí českého nezávislého producentského sektoru.

Ad fontes

Beda Heller (1929) 1939-1942 (1946)

Petr Hasan

Iluminace 2013, 25(1):121-124  

Informace o založení a činnosti firmy Beda Heller v letech 1939-1942 a o podnikání Bedy Hellera v Československu 30. let 20. stol.

Projekt Český animovaný film (1925-1945)

The Project "Czech Animated Film (1925-1945)"

Michaela Mertová, Marta Kucharová Mentzlová

Iluminace 2013, 25(1):125-127  

Text informuje o projektu Český animovaný film 1925-1945, který zahrnuje dvě verze DVD a tištěný katalog. Autorem projektu je Národní filmový archiv.

Výročí 70 let NFA

Místo krémů na boty - archiv

Instead of Shoe Polishes - Archive

Lucie Česálková

Iluminace 2013, 25(1):107-110  

Úvodník nové edice, věnované výročí 70 let vzniku Národního filmového archivu.

Prehistorie filmového archivu

Prehistory of the Film Archive

Jaroslav Brož, Jiří Lehovec, Svatopluk Ježek

Iluminace 2013, 25(1):111-120  

Konvolut převzatých článků z českých periodik (Lidové noviny, Národní osvobození, Právo lidu) z let 1935 a 1937. Autoři (Svatopluk Ježek, Jiří Lehovec a Jaroslav Brož) se zabývají potřebou uchovávání filmových dokumentů a nutností zřízení filmového archivu, jeho hlavními úkoly a financováním.

Příloha

Od Kristiána k Zachovi. Oldřich Nový 1935-1969

From Kristián to Zach. Oldřich Nový 1935-1969

Šárka Gmiterková

Iluminace 2013, 25(1):138-144  

Podrobná informace o disertační práci "Od Kristiána k Zachovi. Oldřich Nový 1935-1969", o jejích cílech, hlavních otázkách a pramenech a o metodologii a relevanci v rámci výzkumu tzv. hvězdného systému.