Iluminace, 2016 (roč. 28), číslo 3
Články
Etika kopírování kulturních obsahů. Kvalitativní studie internetového pirátství v České republice
ethics of copying of cultural content qualitative study of Internet piracy in the Czech republic
Pavel Zahrádka
Iluminace 2016, 28(3):5-27
Studie předkládá výsledky kvalitativního výzkumu spotřební praxe uživatelů internetu v České republice při získávání populárních digitálních obsahů.
Sběratelství a sekundární trh s filmovými kopiemi v České republice
Collecting and secondary market of analog film prints in the Czech republic
Martin Zelený
Iluminace 2016, 28(3):29-47
Článek popisuje vývoj a situaci sběratelství a sekundárního trhu s filmovými kopiemi v České republice a snaží se postihnout motivace a preference sběratelů, kteří se na trhu pohybují.
Filmy soukromých výroben ve státní kinematografii. Zestátnění a jeho vliv na kontinuitu české filmové tvorby
Films of Private Producers in the State-Owned Film Industry. The Nationalization and Its Influence on the Continuity of Czech Film Production
Jaroslav Lopour
Iluminace 2016, 28(3):49-69
Autor mapuje osudy roztočených a nedokončených protektorátních filmů po roce 1945. Objasňuje, proč pět roztočených filmů česká státní výroba převzala, dokončila a uvedla (např. Rozina sebranec, Řeka čaruje nebo Pancho se žení) a proč zbylých pět naopak zamítla (např. Bludná pouť, Jenom krok nebo Z růže kvítek).
Paratextuální analýza jako doplněk výzkumu historické recepce. Jazyková a národní identita v paratextech českých a zahraničních zvukových filmů uvedených v roce 1930 v Československu
Paratextual analysis as a complementary method of research of historical reception language and national identity of paratexts of Czech and foreign sound films screened in 1930 in Czechoslovakia
Jan Švelch
Iluminace 2016, 28(3):71-88
Článek navazuje na stávající výzkum zahraniční filmové produkce v Československu v roce 1930 a rozšiřuje jej o analýzu paratextů a jejich potenciální roli při propagaci a následné recepci českých a zahraničních filmů. Text zároveň aspiruje na to být metodologickou inovací.
Edice
Dokumenty k federalizaci Československa v kinematografii
Federalization of Czechoslovakia in Cinema - Documents
Iluminace 2016, 28(3)
Federalizace Československa v kinematografii
Federalization of Czechoslovakia in cinema
Ferdinand Fořt
Iluminace 2016, 28(3):133-149
Historická studie k vzniku federace v roce 1968 a proces přizpůsobení Československého filmu k novému státoprávnímu upořádání. Součástí článku je konvolut dokumentů nazvaný Dokumenty k federalizaci Československa v kinematografii: Federativní uspořádání Československého filmu a vzájemná spolupráce, Usnesení ke zprávě o organizačních opatřeních v oblasti Československého filmu v důsledku federálního uspořádání státu a o zásadách ekonomického řízení Českého filmu, Zásady ekonomického řízení Českého filmu, Zpráva o organizačních opatřeních v oblasti Československého filmu v důsledku federálního uspořádání státu a zásady ekonomického řízení Českého filmu,...
Analýza
Škola základ života. Protiklady se přitahují
School is the foundation of life. Opposites attract
Tomáš Gruntorád
Iluminace 2016, 28(3):89-120
Analýza filmu Škola základ života z roku 1938, který režíroval Martin Frič. Cílem je načrtnutí mapy stylistických pravidelností Fričovy tvůrčí poetiky 30. let na příkladu filmu, který zahrnuje většinu z nich.
Rozhovory
O institucionální kritice akademického psaní: participativní psaní, alegorické čtení, experiment. Rozhovor s Jamesem Elkinsem
institutional criticism of academic writing: participatory writing, allegorical reading, experiment interview with James Elkins
Andrea Průchová
Iluminace 2016, 28(3):121-127
Rozhovor s americkým historikem a kritikem umění Jamesem Elkinsem o jeho projektech, způsobech komunikace a odborného psaní.
Obzor
Metóda medzi metódami (Marek Jícha, Jaromír Šofr a kol.: Živý film. Digitalizace filmu Metodou DRA)
Methods among methods (Marek Jícha, Jaromír Šofr a kol.: Živý film. Digitalizace filmu Metodou DRA)
Zuzana Bauerová
Iluminace 2016, 28(3):157-165
Recenze odborné publikace Živý film: Digitalizace filmu metodou DRA.
Do dějin internetového umění (Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966; Whitechapel Gallery, Londýn)
Into the history of Internet art (Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966; Whitechapel Gallery, Londýn)
Marie Meixnerová
Iluminace 2016, 28(3):166-169
Recenze londýnské výstavy Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966, která se uskutečnila ve dnech 29.1. - 15.5. 2016 ve Whitechapel Gallery.
Výběrová nabídka perspektiv (20. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
Selected offer of perspectives (20th International Documentary Film Festival Ji.hlava)
Alena Šlingerová
Iluminace 2016, 28(3):170-172
Zhodnocení dramaturgie a programové náplně 20. MDFD Ji.hlava.
Hlasy z praxe
Krátký webový dokument je svébytný umělecký druh. Rozhovor s Charliem Phillipsem
Short web documentary is an original artistic form interview with Charlie Phillips
Lucie Česálková
Iluminace 2016, 28(3):129-132
Rozhovor s Charliem Phillipsem, který vybírá dokumenty pro webovou stránku britského listu The Guardian. Rozhovor vznikl u příležitosti letošního Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.
Ad fontes
Dafa-film (1928) 1930-1945
Luboš Marek
Iluminace 2016, 28(3):150-152
Informace o založení a činnosti filmové společnosti Dafa-film v letech 1930-1950.
Filmy Církve československé husitské jako akvizice sbírky neprofesionální kinematografie v NFA
Czechoslovak hussite church films within the collection of unprofessional cinema in NFA
Tomáš Hála
Iluminace 2016, 28(3):153-156
Analýza kolekce neprofesionálních snímků, kterou Národní filmový archiv získal darem od Církve československé husitské.