Iluminace, 2017 (roč. 29), číslo 1


Články

"Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915

"Just for a Couple of Cinemas and Very Cheap". Feature Films in the Business Plans of Prague Producers between 1911 and 1915

Michal Večeřa

Iluminace 2017, 29(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1500  

Před rokem 1915 byla filmová produkce v českých zemích v začátcích a další rozvoj byl omezen mnoha faktory – od nedostatku peněz až po problémy s distribucí. Současní podnikatelé museli najít způsob, jak minimalizovat riziko finanční ztráty – jejich snaha obvykle vede k diverzifikaci aktivit. Předložená studie se zaměřuje na analýzu problému na příkladu prvních čtyř českých producentů – Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm a ASUM. V závislosti na aplikovaných strategiích lze tyto společnosti dále rozdělit do dvou skupin. Zatímco ASUM se pokoušelo točit filmy s více filmy s využitím hvězdného obrazu Anduly Sedláčkové, zbylé tři se soustředily...

Scenáristika a Hlavní správa tiskového dohledu v Československu, 1953-1962

Screenwriting and The Main Administration of Press Supervision in Czechoslovakia, 1953-1962

Jan Černík

Iluminace 2017, 29(1):29-49 | DOI: 10.58193/ilu.1501  

Tématem studie je cenzura ve scenáristice v Československu v 50. letech. V tomto období byl stabilizován výrobní proces ve znárodněném filmovém průmyslu a byla zřízena Hlavní správa tiskového dohledu jako hlavní cenzurní instituce se sklony k centralizaci cenzury přes masová média. V literatuře je až do současnosti vztah mezi cenzurou a scenáristikou 50. let zmiňován jako jednosměrný administrativní zásah. Tento přístup je zaměřen výhradně na obtíže v procesu schvalování a nemůže odhalit cenzuru jako systém. Již tak komplikovaný proces vývoje scénáře získal ještě jednu vrstvu kontroly. V této studii používám metodu, která popisuje cenzuru jako komunikaci...

Umělecké filmy produkované farmaceutickou společností Sandoz

Arthouse Films Produced by the Pharmaceutical Company Sandoz

Lea Petříková

Iluminace 2017, 29(1):51-68 | DOI: 10.58193/ilu.1502  

Studie mapuje unikátní téma filmové historie – korpus artových filmů vyráběných farmaceutickou společností Sandoz. Laboratoře Sandoz, založené v roce 1886, jako první syntetizovaly LSD a zabývaly se jeho výzkumem a výrobou až do šedesátých let, tedy do období, kdy vznikaly zmíněné filmy. Od konce padesátých let společnost dokonce uváděla specializovanou instituci Cinémathèque Sandoz, která měla na starosti produkci specifických uměleckých děl s kvalitami výtvarného umění. Cinémathèque Sandoz spojila skupinu pozoruhodných osobností – např. literáta a výtvarného umělce Henriho Michauxe, režiséra Érica Duviviera, synovce Juliena...

Edice

Nad archiválií a panikou v zavádění televize v Československu
Vývoj a dnešní stav československé televise (1951)

On One Archival Document and a Panic about the Introduction of Television in Czechoslovakia
Development and Current State of Czechoslovak Television (1951)

Martin Štoll

Iluminace 2017, 29(1):91-99 | DOI: 10.58193/ilu.1505  

Analýza

Pojetí činné mysli hrdinů v debutech Jana Němce a Drahomíry Vihanové

Rendition of The Thinking Mind in the Feature Film Debuts of Jan Němec and Drahomíra Vihanová

Briana Čechová

Iluminace 2017, 29(1):69-82 | DOI: 10.58193/ilu.1503  

Démanty noci (1964) a Zabitá neděle (1969) jsou celovečerní filmové debuty a zároveň výrazná díla jejich autorů, představitelů české nové vlny Jana Němce a Drahomíry Vihanové. Studie se zaměřuje na jeden fakt, který mají oba filmy společný: vnitřní obsah paměti protagonistů signalizuje větší rozsah a koncentraci významu než obrazy jejich současného herectví. Srovnávací analýza obou filmů je inspirována filozofií paměti Henriho Bergsona a je terminologicky založena na narativní analýze konceptu „myslící mysli“ Gérarda Genetta a Uriho Margolina. Jejím cílem je popsat a interpretovat časové vrstvy a jejich vztahy v obou dílech a na základě...

Rozhovory

Transmédia mohou být fantastickým sociálním nástrojem. Rozhovor s Matthewem Freemanem

Transmedia Can Be a Fantastic Social Tool. An Interview With Matthew Freeman

Šárka Gmiterková, Ondřej Pavlík

Iluminace 2017, 29(1):83-89  

Rozhovor s Morganem Freemanem

Obzor

"Zlatá šedesátá" z cenzurní perspektivy (Lukáš Skupa: Vadí - nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech)

"Golden Sixties" from the Censorship Perspective (Lukáš Skupa: Vadí - nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech)

Ivan Klimeš

Iluminace 2017, 29(1):107-108  

Recenze na kninu o filmové cenzuře v Československu 60. let

Dvojí Ivens, dvojí biografie filmaře (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989)

Dual Ivens, Dual Biography of a Filmmaker (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989)

Lucie Česálková

Iluminace 2017, 29(1):109-115  

Recenze knihy (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989

Haškovské fikce v textech, na divadle a ve filmu (František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška)

Hašek's Fiction in Texts, Theater, and Film (František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška)

Petr Mareš

Iluminace 2017, 29(1):116-118  

Recenze knihy František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška

Trnitá cesta k českému Národnímu filmovému muzeu (Expozice Na film! 2: V pohybu)

A Tough Journey to the Czech National Film Museum (Exposition Na film! 2: V pohybu)

Pavlína Vogelová

Iluminace 2017, 29(1):119-121  

Ad fontes

Svaz českých filmových pracovníků (1939) 1945-1946 (1951)

Union of Czech Film Workers (1939) 1945-1946 (1951)

Marcela Týfová

Iluminace 2017, 29(1):100-103 | DOI: 10.58193/ilu.1506  

ETUDE DU TOUCHER Václava Mergla - unikátní akvizice sbírky animovaného filmu

ETUDE DE TOUCHER by Václav Mergel - A Unique Acquisition of NFA Animated Film Collection

Michaela Mertová

Iluminace 2017, 29(1):104-106 | DOI: 10.58193/ilu.1507