Iluminace, 2017 (roč. 29), číslo 1
Články
"Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915
"Just for a Couple of Cinemas and Very Cheap". Feature Films in the Business Plans of Prague Producers between 1911 and 1915
Michal Večeřa
Iluminace 2017, 29(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1500
Před rokem 1915 byla filmová produkce v českých zemích v začátcích a další rozvoj byl omezen mnoha faktory – od nedostatku peněz až po problémy s distribucí. Současní podnikatelé museli najít způsob, jak minimalizovat riziko finanční ztráty – jejich snaha obvykle vede k diverzifikaci aktivit. Předložená studie se zaměřuje na analýzu problému na příkladu prvních čtyř českých producentů – Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm a ASUM. V závislosti na aplikovaných strategiích lze tyto společnosti dále rozdělit do dvou skupin. Zatímco ASUM se pokoušelo točit filmy s více filmy s využitím hvězdného obrazu Anduly Sedláčkové, zbylé tři se soustředily...
Scenáristika a Hlavní správa tiskového dohledu v Československu, 1953-1962
Screenwriting and The Main Administration of Press Supervision in Czechoslovakia, 1953-1962
Jan Černík
Iluminace 2017, 29(1):29-49 | DOI: 10.58193/ilu.1501
Tématem studie je cenzura ve scenáristice v Československu v 50. letech. V tomto období byl stabilizován výrobní proces ve znárodněném filmovém průmyslu a byla zřízena Hlavní správa tiskového dohledu jako hlavní cenzurní instituce se sklony k centralizaci cenzury přes masová média. V literatuře je až do současnosti vztah mezi cenzurou a scenáristikou 50. let zmiňován jako jednosměrný administrativní zásah. Tento přístup je zaměřen výhradně na obtíže v procesu schvalování a nemůže odhalit cenzuru jako systém. Již tak komplikovaný proces vývoje scénáře získal ještě jednu vrstvu kontroly. V této studii používám metodu, která popisuje cenzuru jako komunikaci...
Umělecké filmy produkované farmaceutickou společností Sandoz
Arthouse Films Produced by the Pharmaceutical Company Sandoz
Lea Petříková
Iluminace 2017, 29(1):51-68 | DOI: 10.58193/ilu.1502
Studie mapuje unikátní téma filmové historie – korpus artových filmů vyráběných farmaceutickou společností Sandoz. Laboratoře Sandoz, založené v roce 1886, jako první syntetizovaly LSD a zabývaly se jeho výzkumem a výrobou až do šedesátých let, tedy do období, kdy vznikaly zmíněné filmy. Od konce padesátých let společnost dokonce uváděla specializovanou instituci Cinémathèque Sandoz, která měla na starosti produkci specifických uměleckých děl s kvalitami výtvarného umění. Cinémathèque Sandoz spojila skupinu pozoruhodných osobností – např. literáta a výtvarného umělce Henriho Michauxe, režiséra Érica Duviviera, synovce Juliena...
Edice
Nad archiválií a panikou v zavádění televize v Československu
Vývoj a dnešní stav československé televise (1951)
On One Archival Document and a Panic about the Introduction of Television in Czechoslovakia
Development and Current State of Czechoslovak Television (1951)
Martin Štoll
Iluminace 2017, 29(1):91-99 | DOI: 10.58193/ilu.1505
Analýza
Pojetí činné mysli hrdinů v debutech Jana Němce a Drahomíry Vihanové
Rendition of The Thinking Mind in the Feature Film Debuts of Jan Němec and Drahomíra Vihanová
Briana Čechová
Iluminace 2017, 29(1):69-82 | DOI: 10.58193/ilu.1503
Démanty noci (1964) a Zabitá neděle (1969) jsou celovečerní filmové debuty a zároveň výrazná díla jejich autorů, představitelů české nové vlny Jana Němce a Drahomíry Vihanové. Studie se zaměřuje na jeden fakt, který mají oba filmy společný: vnitřní obsah paměti protagonistů signalizuje větší rozsah a koncentraci významu než obrazy jejich současného herectví. Srovnávací analýza obou filmů je inspirována filozofií paměti Henriho Bergsona a je terminologicky založena na narativní analýze konceptu „myslící mysli“ Gérarda Genetta a Uriho Margolina. Jejím cílem je popsat a interpretovat časové vrstvy a jejich vztahy v obou dílech a na základě...
Rozhovory
Transmédia mohou být fantastickým sociálním nástrojem. Rozhovor s Matthewem Freemanem
Transmedia Can Be a Fantastic Social Tool. An Interview With Matthew Freeman
Šárka Gmiterková, Ondřej Pavlík
Iluminace 2017, 29(1):83-89
Rozhovor s Morganem Freemanem
Obzor
"Zlatá šedesátá" z cenzurní perspektivy (Lukáš Skupa: Vadí - nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech)
"Golden Sixties" from the Censorship Perspective (Lukáš Skupa: Vadí - nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech)
Ivan Klimeš
Iluminace 2017, 29(1):107-108
Recenze na kninu o filmové cenzuře v Československu 60. let
Dvojí Ivens, dvojí biografie filmaře (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989)
Dual Ivens, Dual Biography of a Filmmaker (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989)
Lucie Česálková
Iluminace 2017, 29(1):109-115
Recenze knihy (André Stufkens, Joris Ivens. Filmař světa. Thomas Waugh, The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989
Haškovské fikce v textech, na divadle a ve filmu (František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška)
Hašek's Fiction in Texts, Theater, and Film (František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška)
Petr Mareš
Iluminace 2017, 29(1):116-118
Recenze knihy František A. Podhajský (ed.), Fikce Jaroslava Haška
Trnitá cesta k českému Národnímu filmovému muzeu (Expozice Na film! 2: V pohybu)
A Tough Journey to the Czech National Film Museum (Exposition Na film! 2: V pohybu)
Pavlína Vogelová
Iluminace 2017, 29(1):119-121
Ad fontes
Svaz českých filmových pracovníků (1939) 1945-1946 (1951)
Union of Czech Film Workers (1939) 1945-1946 (1951)
Marcela Týfová
Iluminace 2017, 29(1):100-103 | DOI: 10.58193/ilu.1506
ETUDE DU TOUCHER Václava Mergla - unikátní akvizice sbírky animovaného filmu
ETUDE DE TOUCHER by Václav Mergel - A Unique Acquisition of NFA Animated Film Collection
Michaela Mertová
Iluminace 2017, 29(1):104-106 | DOI: 10.58193/ilu.1507